نویسنده دانیال روحانی
اگه با من كاری داشتيد با اين شماره تماس بگيريد 09378641406
به گزارش گروه فرهنگی رویکرد،تابناك ، تسنيم انتشارات «عماد فردا» با عناوین متعددی از تازه‌ترین آثارش از جمله حزب‌اللهی افراطی به نمایشگاه بیست و هشتم کتاب می‌آید. حزب‌اللهی افراطی» نام یکی از زيباترين کتاب‌های این انتشارات است که علی روحانی آن را نوشته و در این کتاب با نگرشی خاص به جبهه مذهبی حزب‌اللهی نگاه شده و در آن نویسنده در راستای تقویت این جبهه گاهی به نقد هم پرداخته که اثر را خواندنی کرده است. این کتاب نیز از جمله کتاب‌هایی است که در نمایشگاه در دسترس مخاطبان خواهد بود و ۱۳ هزار تومان قیمتی است که پشت جلد آن درج شده است.
دانيال : جوانان دين گريز نشده اند ،‌كار فرهنگی بلد نيستيم
بچه هياتی ها بخوانند : آيت الله بهجت می فرمايد: حسينی بشويد نه هياتی ! زيرا اگر هم هيئتی بشويد ، حسين تان را آنگونه كه خود دوست داريد و باب ميلتان است می سازيد و هر كس با ميل شما مخالف باشد می گوييد با حسين (ع) مخالف است ولی اگر حسينی باشيد هيئت و رفتارتان را بر مبنای حسين (ع) می سازيد ! هيئتی شدن كاری ندارد كافيست ريش بگذاريد و با پيراهن مشكی از اين هيئت به آن هيئت برويد ! حسينی شدن است كه مشكل است .

چگونه نخبه شویم

استراتژی نخبگی

 

با توجه به درخواست مکرر دوستان مبنی بر ارائه یک سیر و برنامه مطالعاتی قوی و جامع الشرایط  برای سنین بین ۱۵ تا ۳۰ سال و چگونگی و روند مطالعه ، برنامه زیر را که بصورت تخصصی با خط دهی تحریکی ، ترغیبی ، عالمانه ، عاشقانه ، عارفانه و بصورت جامع الشرایط  تهیه گردیده و از نظر بسیاری از صاحبنظران گذارنده ام و خودم آنرا امتحان نموده ام و دوستانی هم که آنرا اجرا نموده اند نتایج بسیار خوبی گرفته اند ارائه می نمایم .

مطالعه۱۱

قبل از شروع برنامه نکاتی را لازم به تذکر می دانم:

۱- شما حتما باید انگیزه برای مطالعه داشته باشید وگرنه وسط برنامه خسته می شوید ، حقیر کاملا انگیزه بالایی داشتم با اینکه مشغله ام فراوان بود ولی هیچ وقت از زمان مطالعه ام نمی زدم .

 

۲- بدانید بعنوان یک بچه شیعه از کودکی تا مدرسه و دانشگاه و جامعه و محیط اطرافتان با شبهات و مشکلات فراوانی روبرو می شوید که برای مقابله با آنها اگر شالوده فکری تان قوی باشد کوه ها را جابجا می کنید این سیر مطالعاتی شالوده فکری تان را شکل می دهند.

 

۳- برای مقابله با بسیاری از جریانات ضد شیعی و اسلامی و ایرانی باید به انواع علوم حداقل بصورت مقدماتی مسلط باشید تا تاثیر گذار و جریان ساز باشید . بطور مثال علامه شعرانی از یک یهودی زبان یهودی (عبری) را می‌آموزد که بسیار سخت بود تا خود کتاب عهدین تورات و انجیل را بخواند وکتابی نوشت به نام راه سعادت که از خود کتاب یهود و مسیحیت  استفاده کرده برای نقد  مسیحیت و یهودیت.  این کتاب در نوع خود بی نظیر بود. بسیاری از افراد نخبه را داریم که تأثیرگذار بودند ولی جریان تولید نکردند، اما امام خمینی(ره) ایجاد جریان کردند و دلیل موفقیت ایشان جامعیت این جریان در بعد فکری، فرهنگی و سیاسی است. مثلا امام نگفت که من فقط درس فقه می خوانم و به سیاست و عرفان و فلسفه کاری ندارم . بسیاری از بزرگان را داریم که جامع الشرایط هستند مانند علامه مصباح یزدی ، علامه حسن زاده آملی ، علامه جوادی آملی ،  آیت الله ضیایی و …… که در چندین علم مانند ریاضی ، طب ، فقه ، فلسفه ، نجوم ، و دهها علم دیگر هرکدامشان صاحبنظرند . هیچ یادم نمی رود زمانی را که در محضر آیت الله ضیایی در مشهد بودم در وسط درس طب شان به مطالعات آمریکا شناسی پرداخت و بطوری تخصصی مبحث را به پیش برد که دکتری علوم سیاسی و متخصص مسایل آمریکا باید بیایند جلوی ایشان زانو بزنند. حنما شنیده اید که هانری کربن استاد دانشگاه سوربن فرانسه که همزمان چند مدرک کارشناسی ارشد و دکتری داشت می آمد به شهر قم و جلوی علامه طباطبایی همچون شاگری متواضع دوزانو می نشست و کسب فیض می کرد

در شرح حال بسیاری از علمای قدیم داریم که طرف قبل از سن ۲۰ سالگی مجتهد می شد و به بالاترین مدارج علمی می رسید حال چه شده که باید در سن بالای ۵۰ سال به این مدارج رسید؟ به نظر استاد متفکر رحیم پور ازغندی سیر برنامه ریزی دانشگاه و حتی تا حدودی در حوزه اشتباه است و شخص به جای اینکه درسی را در ۳ سال بخواند او را ۱۲ سال در دانشگاه معطل می کنند تا به وی مدرک دکتری دهند . بنده هم این موضوع را قبول ندارم لذا با اشاره استاد این دروس را جهشی خواندم و این امر شدنی است . به ولله دانشگاه چیزی برای گفتن ندارد و صد رحمت به حوزه . لذا به شما دوست عزیز هم پیشنهاد می کنم همزمان چندین رشته را بخوانید و صاحبنظر شوید و به روال طبیعی جامعه توجه نکنید و سعی نمایید همیشه این سنت های دست و پاگیر را بشکنید .

 

۴- جمله معروفی است که به عنوان مقدمه خدمتتان میگویم: «هر کار بزرگ همسایه رنج بزرگ است.»

اگر انسانِ بزرگ میبینیم، اگر کارِ بزرگ میبینیم، اگر محصولِ بزرگ میبینیم، یقین داشته باشیم که همهٔ اینها در سایه رنج بزرگ بوده اند. ملت های اندیشه ورز و فکور، بازیگر و نقشمدار هستند و ملت های غفلت زده، تماشاگر .

از مؤلفه های مهم مدیریت شخصی، مدیریت اجتماعی، مدیریت فرهنگی، مدیریت کلاس داری، مدیریت سیاسی ومدیریت بین المللی کلمه  P است. شما در همه تقسیم بندیهای وظایف مدیران، شیوه های اداره کلاس، طرح درساداره زندگی، اداره جامعه و… اول یک  P میبینید که همان Planning یعنی برنامه ریزی است. برای همین میگویند انسانِ با برنامه، انسان با کارنامه است و انسانِ بی برنامه، فاقد کارنامه است. و انسان بدون برنامه و فاقد کارنامه برج مراقبت زندگی ندارد و کسی که فاقد برج مراقبت زندگی است، ساکن سرزمینِ سوخته آرزوهاست : اگر میشد، کاش میشد، ای کاش، اگر میگذاشتند، اگر، اگر …..

هر انسان موفقی، محصول دو چیز است: فرصت و انتخاب. خداوند فرصتها را در اختیار همه یکسان قرار داده است. انتخابهای انسان، قیمتهای او را رقم میزند. این که انسان گاهی اوقات از کار، فعالیتهای علمی، فعالیتهای اجتماعی، تدریس، تعامل و حتی از درآمد خود راضی نیست به آن دلیل است که برنامه ریزی شده عمل نمیکند. آدمی باید زمان را به بند خود کشد و مهار کند و سوار بر آن شود؛ نه این که زمان بر گردۀ ما سوار شود. انسان این فرصت را دارد که سه برابر عمرِ فیزیکی و معمولی خود بهره گیری نماید.قرار نیست انسان در این دنیا راحت باشد. «لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی کَبَدٍ»: ما انسان را در رنج آفریدیم. در این دنیا دنبال راحتی نباش! زیرا امکانات، موفقیت و اراده را نمیسازد؛ بلکه این اراده است که امکانات را به وجود میآورد. موفقیت در هر کاری مستلزم تحمل رنج و مرارتهای بسیاری است که برای رسیدن به آن باید بهایش را پرداخت . روانشناسان جدید مثل ژوزف مورفی میگویند که یک فاصله ده هزار مایلی هم با قدم اول شروع میشود. یعنی انسان باید قدمی بردارد و آغازگر باشد. اصطلاحاً به این میگویند: «خود آغازگری» یا همان Starter ؛ یعنی استارتی بزنیم؛ اگر چه ممکن است مشکلی هم وجود داشته باشد.

در احوالات علامه امینی آورده اند که روزی در کتابخانه ای مشغول مطالعه بود پس از پایان کار کتابخانه مدیر آنجا علامه را نمی بیند و درب را قفل می کند و ایشان در آنجا محبوس می گردند ، علامه امینی هم آنقدر سرگرم مطالعه بود که از اذان مغرب تا حوالی اذان صبح حتی از سرجایش بلند نمی شود و مشغول مطالعه بود و با صدای اذان صبح متوجه وقت نماز می شوند .

 

الکساندر هامیلتون نابغه عصر خود : مردم می گویند تو نابغه هستی من از نبوغ خود خبر ندارم فقط می دانم شخص زحمنکش هستم . من در سراسر عمرم لقمه ای بدون کار و زحمت نخورده ام .

 

ادیسون: اولین معلمش فکر میکرد که او فرد نفهم و خنگی است و او را کودن خطاب می کرد. پدرش میگفت: تو یک نادانِ ابله هستی و مدیر مدرسه میگفت: تو به جایی نمیرسی. درحالیکه همین انسان۲۱۰  اختراع انجام داد که یکی از آنها چراغ تنگستنی بود.بارها اتفاق می افتاد که دو روز یا سه روز از آزمایشگاه بیرون نمی آمد و چه بسا غذا خوردن را فراموش می کرد و به چند پاره نان خشکیده اکتفا می نمود .

 

نیوتن: بزرگترین متفکر تاریخ بشر، پایین ترین فرد در سطح مدرسه بود و در نوجوانی بسیار معمولی بود. اماپس از آن اتفاق بزرگ و بحث جاذبه، از او پرسیدند که نیوتن تو چرا به اینجا رسیدی؟ گفت: بر شانه غولها ایستادم. یعنی با انسانهای بزرگ و دانشمند نشست و برخاست کردم.

 

چگوارا انقلابی معروف کوبا: شبی برای یکی از مسئولین مملکتی امر مهمی پیش می آید که مجبور می شود نیمه شب به درب خانه چگوارا رفته و از محافظینش درخواست ملاقات با چگوارا را نماید . محافظین او را به خانه وی راه دادند و در اتاق انتظار می نشیند ، بعد از مدتی مشاهد می کند که چگوارا با حوله ای روی سرش ( از حمام برگشته ) و پیپ معروف کنار لبش و با چهره ای بشاش به اتاق آمده ، مسئول مملکتی با تعجب می گوید مگرشما نخوابیده بودید ، او می گوید من وقت برای خوابیدن ندارم ( توجه فرمایید که یک خصیت مارکسیستی چنین حرفی می زند در حالی که ما مسلمانها ….)

 

انیشتین: از نه سالگی شروع به سخن گفتن کرد. مشکلات زیادی در اندیشیدن داشت. در دوران دبیرستان کارنامه بدی داشت و هیچ دانشگاهی هم آن را قبول نکرد و تا آخر هم دانشگاه نرفت. فقط به او اجازه دادند از آزمایشگاهِ دانشگاه استفاده کند. مطالب علمی را متوجه نمیشد، مسئولین مدرسه پیشنهاد رهاکردن درس به او دادند. چیزی که از انیشتین مانده سه مقاله سی و شش صفحه ای است که با آندنیا را دگرگون کرد.

 

ناپلئون : او در شبانه روز پنج ساعت می خوابید و بقیه ساعات را مشغول کار بود .

 

نیوتن : می گوید اگر من به جایی رسید ام بر اثر کار و کوشش است .

 

شهید مطهری : گاه می شد یک هفته از منزل بیرون نمی آمد و تمام وقت خود را بی وقفه می نوشت و تحقیق می کرد . می گفت که گاهی اوقات از فرط خستگی ، دیگر گوشم نمی شنود و پاهایم تحمل وزن بدنم را نمی کند . استاد سبحانی می گوید: از ایشان سوال شد که شما چقدر مطالعه و تحقیق می کنید ، استاد در پاسخ گفته بود در حد مرگ .

وقتی شیر هر روز صبح از خواب بیدار می شود؛ به خود می گوید: فردا باید آنقدر تند بدوم که از تندترین آهوهاتندتر باشم. چون اگر از کندترین آن ها هم تندتر نباشم؛ آن را هم نمی توانم شکار کنم.
و آهو می گوید: باید فردا آنقدر تند بدوم که از تندترین شیرها تندتر باشم. مهم نیست که غزال باشید یا شیر؛ هنگامی که خورشید دمید باید بهتر دوید. چون در طول روز تا غروب، یک بار ما نقش شیر را داریم و یک بار نقش آهو؛ بدان معنا که یک بار باید شکار کنیم و یک بار می خواهند که شکارمان کنند آن چه از این گفته بر می آید، بحث شکار نیست؛ بلکه بحث استفاده از فرصت ها است. یک بار می خواهند فرصت هایی را از ما بگیرند و یک بار می خواهیم فرصت هایی را خلق کنیم. اگر آدمی خود را توانمند ببیند می تواند توانمند ظاهر شود.
مائو می گوید: شنا کردن در جهت آب، از عهده ماهی مرده هم بر می آید؛ مهم این است که ما عکس جهت آب بتوانیم حرکت کنیم.

 

۵- در مرحله اول مهم نیست که اندیشه های شما عمق داشته باشد (البته اگر عمیق باشد که بهتر است )در مرحله اول شما باید سعی نمایید شخصیت جامع و پر کار و اهل مطالعه ای باشیدو در زمینه‌های مختلف از وسعت مطالعاتی زیادی برخوردار بوده باشید.

 

۶- برای بنده با مستندات زیاد علمی و منابع معتبر ثابت گردیده که فضاها و شبکه های مجازی ، اینترنت ، ماهواره و حتی تلویزیون بسیار شما را کسل و خسته و انسجام فکری و تمرکز حواس شما را پریشان می نماید . لذا تا می نوانید جز برای موارد بسیار ضروری نزدیک این فضا ها نشوید.

 

۷- مرحوم علامه طباطبایی استاد شهید مطهری درباره برکت نماز شب می گویند : روزی در مدرسه نجف وضو می گرفتم . دستی بر شانه ام خورد ، روبرگردانیدم عارف بزرگوار ، مرحوم میرزا علی آقا تبریزی بود . سلام کردم فرمود سید ، دنیا را می خواهی نماز شب بخوان ، آخرت را می خواهی نماز شب بخوان ، سخن آن بزرگوار آنگونه در دلم نشست که تاکنون نماز شب از من فوت نشده است .

 

۸- نظم و انضباط نه تنها از رازهای پیروزی و موفقیت مردان بزرگ می باشد ، بلکه کاخ بلند آفرینش هستی روی نظم و انضباط استوار شده است . درباره متفکر شهید مطهری گفته اند کارهای او به ترتیب مخصوص ، جایگاه ویژه خود را داشت ، به گونه ای که یکی از آن کارها یا گنجاندن کار دیگری در این ترتیب غیرممکن بود .

مطهری

استاد مطهری و روش مطالعه

شهید مطهری یک متفکر به معنای واقعی کلمه و یک فیلسوف و فقیه و متکلم و منطقی بود ، حتی با اینکه در رشته های جامعه شناسی ، مردم شناسی ، مسائل تاریخ و غیره تحصیلاتی نکرده بود ، اما به خاطر مغز نیرومندیکه در سایه مطالعات داشت ، یک جامعه شناس و یک تاریخ دان و یک شخصیت بزرگ و جامع بود بطوری که آیت الله مهدوی کنی می فرمود : مرحوم مطهری ده سال آینده را زودتر از همه ما درک می کردند و ما بعد از او بودیم . جامع الاطراف بودن مطهری این امکان را به وی می داد تا در زمینه های متنوعی پیرامون ادبیات و فرهنگ و معارف اسلامی قلم زند و نیروری خود را در بیان موضوعات گسترده ای که هر یک شعبه ای مستقل و در عین حال دارای فروعی متعدد است ظاهر سازد .

استاد مطهری مخالف مطالعه بی برنامه و بی ضابطه بودند در این خصوص می فرمایند : افراد از نظر هوش ، فهم ، استعداد و حافظه با یکدیگر اختلاف دارند . انسان های رشید از حافظه خود بهره برداری صحیح می کنند ولی آدمهای غیر رشید تصور می کنند حافظه یک انبار است ، انباری که دائما باید آن را پر کنند و هرچه پیدا کرد باید آنجا پرت کند عینا مانند انبار یک خانه که احیانا وارد می شوی می بینی یک تکه حلبی یک قطعه فلز یک میز شکسته  و یک صندلی شکسته در آنجا افتاده است .

اما آدمی که رشید باشد در بهره برداری از حافظه خود دقت می کند اولین کاری که انجام می دهد عمل انتخاب است ، یعنی حافظه خود را مقدس می شمارد حاضر نیست هرچه شد در آن سرازیر کند ، حساب می کند که دانستن چه چیزهایی برای او مفید است و چه چیزهایی بی فایده است ، مفیدها را درجه بندی می کند و مفیدترها را انتخاب می کند ، سپس آنها را به حافظه خویش می سپارد آنچنان که امانتی را به امینی می سپارد ، در خود سپردن دقت می کند یعنی واقعا و بطور دقیق و روشن آنرا وارد ذهن می کند و سپس تحویل می دهد . مثلا کتابی را مطالعه می کند و یکبار می خواند ، انسان کتاب را بار اول به قصد لذت می خواند در این صورت نمی تواند در مورد مطالب کتاب قضاوت کند ، دور دوم می خواند حتی قوی ترین حافظه ها نیازمند است که یک کتاب را لااقل دوبار پشت سرهم بخواند ، پس از آن مطالب را تجزیه و تحلیل و دسته بندی می کند و هر مطلبی را باتوجه به اینکه از چه دسته مطالب است به حافظه می سپارد بعد کوشش می کند که کتاب دیگری را در دستور مطالعه قرار می دهد که در موضوع کتاب پیشین است ، حتی الامکان تا از موضوع فارغ نشده است و در حافظه بصورت روشن و منظم نسپرده است ، وارد موضوع دیگر شود اشتباه است . اگر انسان یک کتاب را مانند یک سرگرمی مطالعه کند و قبل از آنکه مطالب کتاب درست جذب ذهن شده باشد و ذهن فرصت تجزیه و تحلیل پیدا کرده باشد به کتاب دیگر و موضوع دیگر بپردازد حکم انباری بی نظم را پیدا می کند .

انسان رشید کتابها و مطالبی را که برای خود لازم می داند جمع می کند آنها را مکررا مطالعه و دسته بندی و سپس خلاصه می کن ، خلاصه ها را یادداشت می کند و به حافظه خود می سپارد و بعد به موضوع دیگری می پردازد ، چنین فردی اگر حافظه اش ضعیف هم باشد حداکثر استفاده را می کند و مثل کسی می شود که کتابخانه ای منظم با قفسه های مرتب دارد کتابخانه ای که هر قفسه اش به کتابهای معینی ، رشته خاصی مربوط می شود ، به طوری که هر کتاب را که بخواهد چون در ذهنش کد بندی نموده فورا دست می گذارد روی آن و آنرا می یابد ، اما اگر غیر از این باشد همانند آدمی است کتابخانه ای با هزارها کتاب داشته باشد  ، اما کتابها را روی یکدیگر ریخته است هر وقت کتابی را بخواهد باید دوساعت دنبالش بگردد تا پیدا کند . ( مطهری ، مرتضی ، مجموعه آثار ، جلد ۳ ، ص۳۱۵ و ۳۱۶)

مطالعه۱۲

تفکر به روش نوابغ

 

حتی اگر نابغه نباشید، می توانید از استراتژی های نابغه هایی مانند ارسطو و انیشتین استفاده کنید تا قدرت ذهن خلاق خود را برای داشتن آینده ای بهتر به کار بگیرید. 

 

راهبردهای زیر شما را تشویق به تفکر موثر در رسیدن به راه حل مشکلات می کنند. “این استراتژی به سبک های تفکر نوابغ و دانشمندان خلاق در علم، هنر و صنعت در طول تاریخ متداول است”.

 

۱- با دیدی متفاوت به مشکلات موجود در زمینه های مختلف بنگرید.
دیدگاه های جدیدی بیابید که هیچ کس دیگر پیدا نکرده (یا رو نکرده است)

لئوناردو داوینچی معتقد بود که به دست آوردن دانش مربوط یک مسئله، با آموختن راه های مختلف بازسازی آن مسئله آغاز خواهد شد. او بر این عقیده بود که اول نگاه به مسئله جانبدارانه و تعصب آمیز بود. اغلب، مشکل خودش بازسازی می شود و به یک مشکل جدید تبدیل می شود.

 

۲- تجسم کنید

وقتی که فکر انیشتین را به یک مسئله فکر می کرد، همیشه تدوین و فرموله کردن موضوع به روش های مختلف موجود و نیز استفاده از دیاگرام ها را ضروری می دانست. او راه حل ها را تجسم می کرد و اعتقاد داشت که کلمات و اعداد، نقش عمده ای در روند تفکر وی ندارند.

 

۳- تولید کنید
مشخصه متمایز نابغه بودن، بهره وری است
.

توماس ادیسون ۱،۰۹۳ حق انحصاری اختراع داشت. او بهره وری را با دادن ایده های مختلف به خود و همکارانش تضمین می کرد. یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیا در یک مطالعه روی ۲،۰۳۶ دانشمندان در طول تاریخ، متوجه شد که مورد توجه ترین دانشمندان نه تنها کارهای بزرگی انجام داده اند، بلکه کارهای “بد” بزرگی نیز انجام داده اند! آنها در راه رسیدن به مراتب بالا، از شکست یا رسیدن به نتایج نامطلوب هراس ندارند.

 

۴- ترکیبات جدید بسازید

ایده ها، تصاویر و افکار را به صورت های مختلف بارها و بارها ترکیب کنید، بدون توجه به این که چه قدر عجیب یا نامتداول باشند.
قوانین وراثت که اساس علم مدرن ژنتیک است، از ایده های راهب اتریشی، جورج مندل، گرفته شده است که ترکیب ریاضیات و زیست شناسی را برای ایجاد یک علم جدید به کار گرفت.

 

۵- بین چیزهای مختلف، حتی آن هایی که به هم بی ربط به نظر می رسند، ارتباط برقرار کنید.

داوینچی به زور رابطه ای بین صدای یک زنگ و سنگی که با آب برخورد می کند، برقرار کرد. این کار او را قادر ساخت تا بفهمد صوت به صورت امواج حرکت می کند. ساموئل مورس ایستگاه های رله برای سیگنالهای تلگرافی را زمانی اختراع کرد که ایستگاه های رله برای اسب ها را مشاهده می کرد.

 

۶- به تضادها بیندیشید.

نیلز بور فیزیکدان معتقد بود که اگر شما چیزهای متضاد را با هم نگه دارید، به افکار خود شک می کنید و ذهن شما به یک سطح جدید می رسید. توانایی او در تصور نور هم به عنوان یک ذره و هم موج، او را به اصل تکامل رساند. تعلیق اندیشه (منطق) ممکن است به ذهن شما ایجاد یک فرم جدید را اجازه دهد.

 

۷- به تشابه ها بیندیشید.

ارسطو استعاره را نشانه ای از نبوغ می دانست و اعتقاد داشت که فردی که قادر به درک شباهت هایی بین دو حوزه جدا از هم و اتصال آنها به هم را داشته باشد، یک فرد با استعداد و ویژه است.

 

 

مقدمه ای برتند خوانی

 

پس از جنگ جهانی دوم تجربه به انسان آموخت که چشم و ذهن او این قابلیت را دارد که با تمرین به حدی بالاتر از ادراک برسد و با سرعت بیشتری ببیند و تشخیص دهد .

ماجرا از این قرار بود که در جنگ جهانی دوم متوجه شدند که بعضی از خلبانان اهداف مورد نظر خود را به خوبی تشخیص نمی دهند ، چرا که سرعت بالای هواپیما و پایین بودن سرعت تجزیه و تحلیل و ادراک ذهن و چشم خلبان این قابلیت را به آنها نمی داد دستگاهی را طراحی کردند که کارش این بود ، تصاویر را به خلبان نشان می داد و خلبان هم تصاویر را به خوبی می دید و بایستی تشخیص می داد که تصویر چیست ؟ اوایل تصاویر را به صورت آرام و با سرعت کم نمایش می دادند ، تصاویری مثل ، کامیون ، چادر ، ساختمان و….. و رفته رفته با گذشتن هر مرتبه سرعت را افزایش دادند تا جایی که در اثر تمرین بر روی این کار همان خلبان توانستند با سرعت زیاد ، تصاویر را تشخیص دهند و چیستی آن را درک کنند .

در همان زمان یک چشم پزشک فرانسوی به ذهنش خطور کرد که اگر این کار در مورد کلمات هم انجام شود ما با سرعت بالاتری کلمات را تشخیص می دهیم ، یعنی کلمات را با سرعت بیشتری از مقابل چشم عبور دهند و یا چشم با سرعت بیشتری از روی کلمات عبور کند که با این عمل و تکرار آن چشم ما سرعت دید بالا تری خواهد داشت و ذهن هم در اثر تمرین ادراک بیشتری خواهد داشت و بدین شکل مبحث تند خوانی از هاروارد شروع و در سراسر دنیا بحث آموزش تند خوانی کسترش یافت .

تند خوانی فواید بسیار زیادی دارد کسانی که تکنیک تند خوانی را می آموزند قابلیتهای خواندنی خود را بطور چشم گیری افزایش می دهند ، با سرعت بیشتری مطالعه می کنند و در زمان کمتر مطالب بیشتری را خوانده و فرا می گیرند ، برای افرادی که دارای مشغله هستند و وقت کمی دارندآموزش تکنیک تند خوانی ارزش حیاتی دارد ، در عصر اطلاعات ، عصر رایانه ، عصر اتم کسی موفقتر است که بیشتر بداند و موفق تر کسی است که راه میانبر دانستن را می داند ، شما هر تخصصی که داشته باشید ، در هر مقطعی که باشید ، هر کاری که داشته باشید ، لازم است نسبت به آن تخصص اطلاعات بیشتری داشته باشید .

حتما دیده اید افرادی را که از نظر مدرک و درجه تحصیلات برابرند اما از نظر قابلیت و توانایی تخصصی خیلی با هم متفاوتند . خیلی موفقتر می توانید باشید و قوی تر و کارآمدتر ظاهر شوید . روزانه صدها یا هزاران کتاب در ارتباط با رشته های مختلف چاپ می شوند و ما با این همه گرفتاری نمی توانیم این همه کتاب را مطالعه نماییم . اما اگر روشهایی آموخته باشیم که بتوانیم سریع بخوانیم و بهتر درک کنیم ، این کمک خیلی موثر و بزرگی به ما می کند که از حداقل زمان بیشترین و بهترین استفاده را ببریم و بر وسعت اطلاعات خود بیفزایم و پیشرفت داشته باشیم .

دلایل کند خوانی

چه رفتارهایی باعث کند خوانی می شود ؟

چه رفتارهایی از تند خوانی جلوگیری می کند ؟

تمام رفتارهای زیر عوامل باز دارنده تند خوانی و در نتیجه کند خواندن می شود .

 

علل کند خوانی

۱- کلمه خوانی :

از ابتدا به ما آموزش داده اند که کلمه به کلمه بخوانیم از زمانی که خواندن بوده به همین شکل بوده ، از هزاران سال پیش تا امروز که در هزاره سوم میلادی به سر می بریم و ما هم امروز در قرن ۲۱ با همان روش سنتی هزار سال پیش مطالعه می کنیم .۷۰ % پیشرفتها مطابق با تحقیقات از مطالعه بدست می آید . و متاسفانه ایرانیان هیچ علاقه ای به مطالعه ندارند ، ایرانیان با سواد تنها ۳ دقیقه در روز مطالعه می کنند آنهم روزنامه ! برخی حتی اصلا مطالعه نمی کنند ! علت این بی انگیزگی این است که همیشه به ما گفته اند بخوانید و هیچ وقت نگفته اند چگونه بخوانید که سریعتر بخوانید و بهتر یاد بگیرید و برای مدت بیشتری آن اطلاعات را نگه دارید را حت تر یاد آوری کنید و برای مدت بیشتری آن اطلاعات را نگه دارید و راحتتر یاد آوری کنید .

کلمه خوانی هم سرعت مطالعه را کم می کند و هم میزان درک را پایین می آورد ، اگر کلمه خوانی تبدیل به جمله خوانی یا عبارت خوانی شود نه تنها سرعت بالا می رود بلکه درک نیز بیشتر می شود .

این عقیده که خواندن کلمه کلمه درک را زیاد می کند دقیقا عکس واقعیت است زیرا مغز با معنی کلمات کار دارد و کلمات نیز در جمله نمود دارند ، همین الان که این مطلب را مطالعه می کنید مغز شما با کلمات کاری ندارد بلکه جملات را معنی می کند . اگر قرار با شد مغز روی تک تک کلمات فکر کند :

اولا بعضی از کلمات را درک نمی کند زیرا در جمله معنی دارند .

دوما میزان درک پایین می آید .

 

۲- خواندن با صدا بلند ( بلند خوانی ) :

دومین علت کند خوانی ، خواندن با صدا یا بلند خوانی است ، کسی که با صدای بلند می خواند حتی اگر با نهایت سرعت هم بخواند نمی تواند ۳۰۰- ۴۰۰ کلمه در دقیقه بیشتر بخواند زیرا سیستم گفتاری ما برای افزایش سرعت محدودیت دارد اما اگر این بلند خواند به صامت خوانی یا چشم خوانی ( با حرکت چشم ) تبدیل شود هم سرعت بالا می رود و هم درک مطلب بیشتر می شود .

عده ای می گویند اگر ما ابتدا بلند بخوانیم بعد با گوشهایمان بشنویم بهتر یاد می گیریم اما این عقیده کاملا اشتباه است . البته بلند خوانی در مرحله مرور که بعدها مراحل صحیح مطالعه به روش تند خوانی را آموزش می دهیم وجود دارد اما در مرحله خواندن باعث کندی سرعت و یادگیری می شود .

متاسفانه عده ای عادت به بلند خواندن دارند و این عادت غلطی است ما می خواهیم عادت صحیح صامت خوانی را جایگزین کنیم تا بهروری مطالعه بالا برود برخی دیگر درون خوانی یا لب خوانی می کنند که این هم به شدت تمرکز را از بین می برد و سرعت مطالعه را کم می کند .

 

۳- درون خوانی ( لب خوانی ):

سومین علت کند خوانی درون خوانی یا لب خوانی است . این لب خوانی هم عادت غلطی است و با ید به صامت خوانی یا چشم خوانی تبدیل شود چرا که باعث پایین آمدن درک مطلب و سرعت مطالعه می شود

 

۴- برگشت غیر ارادی چشم به عقب :

چهارمین علت کند خوانی برگشت غیر ارادی چشم به عقب است . خیلی وقت ها شما مشغول مطالعه مطلبی هستید اما گاهی اوقات چشم به صورت نا خود آگاه بر می گردد و چند کلمه عقب تر را نگاه می کند و این از اختیار و اراده شما خارج است و به صورت نا خود آگاه رخ می دهد . راه چاره این مشکل خط بردن زیرجملات با انگشت یا خط بر است البته این برای اوایل کار است بعدها زمانی که بر اثر تمرین در این زمینه مهارت یافتید دیگر نیازی به خط بر نیست بلکه همین عمل که الان باعث تند خوانی شما می شود در آن زمان سبب کند خوانیتان می شود .

زمانی که سرعت خواندن بالا می رود خط بردن باعث جلوگیری از برگشت غیر ارادی چشم به عقب می شود به ای طریق که خط بر یا انگشت زیر کلمه ای خواهد بود که در حا خواندن آن هستید و چشم ان کلمات را دنبال می کند و به سمت جلو هدایت می شوید و از مشکل برگشت غیر ارادی چشم به عقب جلوگیری می شود .

 

۵- سر گردانی چشم بین خطوط :

پنجمین دلیل کند خوانی سرگردانی چشم بین خطوط است . گاهی اوقات پیش می آید که در حین مطالعه زمانی که مطلبی را می خوانید ، خط مورد نظر را گم می کنید و چشم بین خطوط سرگردان می شود ، یا خط تکراری را می بینید و یا یک خط بالاتر یا یک خط پایین تر را نگاه می کنید و چشم بین خطوط سر گردان می شود یا خط تکراری را می بینید و یا یک خط بالاتر و پایین تر را می بینید برای رفع مشکل گم کردن خط نیز مانند مشکل برگشت غیر ارادی چشم به عقب از حرکت انگشت یا خط بر استفاده می شود با این روش به جز افزایش یادگیری و سرعت تمرکزتان نیز افزایش می یابد .

 

۶- مکث طولانی چشم بر روی کلمات :

ششمین علت کند خوانی مکث طولانی چشم بر روی کلمات است . چشم به طور متوسط یک چهارم ثانیه روی هر کلمه مکث می کند یعنی در هر ثانیه ۴ کلمه و در هر دقیقه ۲۴۰ کلمه ، در حالی که تجربه نشان داده اکثر افراد برای اولین بار که سرعت خواندنشان را اندازگیری می کنند کمتر به ۲۴۰ کلمه می رسند . علت این امر همان موانعی است که گفته شد : کلمه خوانی – بلند خوانی – لب خوانی – برگشت غیر ارادی چشم به عقب – سرگردانی شچم بین خطوط و مکث طولانی به همین دلایل سرعت معمولا کمتر از ۲۴۰ کلمه است . این مکث را نمی توان از بین برد اما می توان زمان آن را کوتاه کرد حتی به جایی می رسید که در دقیقه ۶۰۰-۷۰۰ کلمه به بالا رسید .

این مشکل را نیز با استفاده از خط بر به راحتی می توان حل کرد . در ابتدا امکان دارد سرعتتان پایین باشد اما اندک اندک سرعتتان افزایش می یابد .

مکث طولانی مدت بر روی چشم بر روی کلمات علاوه بر کاهش سرعت مطالعه باعث خستگی چشم می شود و ادامه مطالعه را به خطر می اندازد . شما خیلی از اوقات تجربه کرده اید که خوابتان نمی آید اما با در دست گرفتن یک کتاب و مطالعه ای اندک خوابتان می گیرد مثل اینکه قرص خواب آور خورده اید یکی از دلایل این امر مکث طولانی روی کلمات و کند خوانی است .

 

۷- محدودیت حوزه دید :

هفتمین علت کند خوانی محدودیت حوزه دید است .( مانند جریان خلبانان که در مقدمه آموزش تند خوانی گفته شد ) به این معنا که در حالت عادی وقتی به یک متن نگاه می کنید چند کلمه را می توانید ببینید و درک کنید اما اگر این محدوده وسیعتر باشد تعداد کلماتی که می توانید ببینید بیشتر است و نتیجه این افزایش حوزه دید ، دیدن و درک کردن کلمات بیشتر و افزایش سرعت مطالعه خواهد بود . این تکنیک افزایش حوزه دید در مطالعه ارزش حیاتی دارد و یکی از ضروریات خواندن و بسیار تاثیر گذار است .

در زمینه افزایش حوزه دید تمریناتی را انجام خواهیم داد تا حوزه دید را افزایش دهیم . در ابتدای کار کلماتی را کنار هم با فاصله کم بنویسد و به آن نگاه کنید بعد کم کم فاصله کلمات را افزایش بدهید تا به مرور و تکرار این تمرین حوزه دیدتان افزایش بیابد به این صورت که چشم به یک نقطه ثابت نگاه می کند و بدون اینکه حرکت کند کلمات سمت چپ و راست آن نقطه را می بینید . این افزایش حوزه دید برای خلبانان بسیار حیاتی است چرا که این خلبان زمانی که هدایت یک هواپیما را بر عهده می گیرد در یک لحظه باید دهها عقربه را ببیند و کنترل کند اگر حوزه دید وسیعتری داشته باشد این کار را به راحتی انجام می دهد . ما هم می خواهیم در مطالعه همین کار را انجام دهیم و این تکنیک را استفاده و به کار گیریم تا نتیجه بهتری از مطالعات بدست بیاوریم . راه برطرف کردن محدودیت حوزه دید انجام تمرینات افزایش حوزه دید است که آنها را مرحله به مرحله کار می کنیم .

همان طور که گفته شد کلمات را با فاصله معمولی نوشته و با نگاه کردن به یک نقطه سعی کنید بخوانید توجه داشته باشید هدف این است که با نگاه کردن به یک کلمه کلمات قبل و بعد آن را ببینید . اندک اندک با افزایش مهارتتان فاصله کلمات را زیاد کرده و به تمرین ادامه دهید در ابتدا امکان دارد چشمتان اذیت شود مثلا درد بگیرد یا از آنها اشک بیاید هیچ اشکالی ندارد امری است طبیعی . می توانید صبح ها که چشم استراحت کرده و خسته نیست این تمرینات را انجام دهید .

پس از این پس هر گاه خواستید کتاب ، مجله ، روزنامه و یا هر متن دیگری را مطالعه کنید با خط بر و صامت خوانی این کار را انجام دهید ، برای خط بردن می توانید از انگشتان یا خط بر استفاده کنید اما بهتر است از انگشتانتان استفاده کنید زیرا آنها همیشه با شماست .

در گذشته بچه هایی که تازه به مدرسه می رفتند با انگشتان خود متن را دنبال می کردند اما اولیا به آنها می گفتند که این کار را نکنند و با چشم متن را دنبال کنند . اما متخصصین امروز متوجه شدند نه تنها کار کودکان اشتباه نبوده بلکه امری صحیح برای آغاز مطالعه تا زمان رسیدن به درجه بالای تند خوانی است . پس به جای اشتباه قبل به کودکان بگویید که انگشت را سریعتر حرکت دهند و هر بار سریعتر از قبل حرکت انگشتان را دنبال کنند .

 

 

تمرین برای تند خوانی

تمرین ۱ :

در اینجا می خواهیم یک تمرین انجام دهیم تا هماهنگی بین چشم و حرکت دست ایجاد یا بیشتر شود ، یک کتاب یا نوشته را آماده می کنید و در ابتدا ی کار و دفعات اولیه بدون درک و طبق روشی که گفته شد خط می برید ، در ابتدا هدف ما درک کردن مطالب نیست بلکه فقط هماهنگی چشم و دست است به همین دلیل سعی کنید هیچ مطلبی را درک نکنید حتی توصیه می کنیم که کتاب را وارانه بگیرید تا مطالب قابل خواندن و درک کردن نباشد ، البته این برای ابتدای کار است بعدها که مهارت بیشتری پیدا کردید در پی هدف اصلی از خواندن که درک کردن است خواهیم بود .

کتاب یا نوشته را بردارید و نرم و روان خط ببرید و با چشم حرکت انگشت را دنبال کنید ، انگشت را زیر اولین کلمه از اولین خط یعنی گوشه سمت راست بالای صفحه قرار داده و نرم و روان خط بزدن را آغاز کنید ، سعی کنید از ابتدا با انگشت این کار را انجام دهید فقط در صورتی که حساسیت داشتید یا اذیت شدید از خط بر استفاده کنید در غیر این صورت سعی کنید حتما از انگشت دستتان استفاده کنید به مدت یک دقیقه سریع خط ببرید و فقط عبور کلمات را احساس کنید و وقتی به پایان صفحه رسیدید دوباره از ابتدا شروع کنید و هر بار سریعتر از دفعه قبل خط ببرید .

( فقط چشمها حرکت کند و سر را حرکت ندهید و نرم و روان با یک دست کتاب و با دیگری خط ببرید )

خیلی سریع پرواز کلمات را ببینید ، لازم نیست درک کنید و این که می گوییم درک نکنید سبب نشود که اصلا دقت نکنید و به جای تمرین و آن نوشته به اطراف نگاه کنید و تنها چیزی که به آن توجه ندارید متن نوشته باشد .

( نه افراط کنید و نه تفریط )

این تمرین را به مقدار زیاد انجام دهید که هماهنگی لازم بین چشم و دست ایجاد شود ، هدف ما از این تمرین ایجاد عبارت خوانی و جمله خوانی همچنین بیداری ضمیر ناخودآگاه مطالعه است و درست است که در این مرحله درکی وجود ندارد اما چشم عادت کرده و عبارت خوانی به صورت ملکه ای برای آن در می آید .

 

تمرین برای تند خوانی

تمرین ۲ : ( تمرین برای عبارت خوانی )

یک کتاب یا نوشته که دارای خطوط کامل است انتخاب کنید ، به طوری که خطوط آن کامل باشد و دارای نیم خط نباشد ، این خطوط را به سه قسمت تقسیم کنید و با سه شماره آن خط را می خوانید ، یعنی با شماره ۱ یک سوم ابتدای خط ، با شماره ۲ یک سوم وسط خط و با شماره ۳ یک سوم انتهیی خط را می بینید و خط می برید ، البته هنوز نوشته را وارانه بگیرید زیرا هنوز هدف درک نیست . بدون هیچ درکی این تمرین را ادامه دهید و با ریتم ۱،۲،۳ خط می برید تا به انتهای صفحه برسید برای ادامه می توانید به ابتدای صفحه باز گردید و دوباره از اول شروع کنید و یا ادامه مطلب را دنبال کنید .

تمرین را جدی بگیرید ، این درست است که قرار نیست درک کنید اما کاملا جدی و مهم است .

برای رسیدن به هدف ( یادگیری تند خوانی ) باید تمام مراحل را مرحله به مرحله جلو بروید .

این تمرین را حداقل در ۵۰ صفحه انجام دهید و هر چه بیشتر انجام دهید مهارتتان افزایش می یابد . و فراموش نکنید از امروز تمام مطالب را چه با درک چه بی درک با خط بر و صامت مطالعه بفرمایید.

اصلا نگران نباشید و فکر نکنید که هدف ما از تند خوانی این است که سریع بخوانیم و هیچ درک نکنیم ! ولی اوایل کار باید این اصول را رعایت کرد و تمرینات را به صورت درست انجام داد تا نتیجه مطلوب حاصل شود ، هدف ما دقیقا این است که سریع بخوانیم و بالاترین درک را داشته باشیم و به هر میزان که سریع می خوانیم درک نیز بیشتر شود ، اما نه به یک باره بلکه به مرور زمان و با انجام تمرین زیرا :

( تند خوانی یک مهارت است و مهارت جز با تمرین و تکرار بارور نمی شود )

شما هم برای این که تاثیر و فواید تمرین را ببینید قبل از انجام تمرین به مدت ۲-۳ دقیقه از یک کتاب را مطالعه بفرمایید و کتاب را بسته و ببینید چه مقدار از مطالب را به یاد می آورید و بار دیگر بعد از انجام تمرینات این آزمایش را در شرایط مساوی انجام دهید و نتیجه را مقایسه کنید . به این ترتیب با انجام این تمرین و تمرینات آینده پیشرفت کرده و سرعتتان بیشتر می شود و هرچه سرعت مطالعه بالا برود درک مطلب نیز افزایش می یابد . یعنی این ۲ رابطه مستقیم دارند .

کنکوری های عزیزکه کمبود وقت دارند با انجام این تمرینات ، با کمبود وقت که مواجه نمی شوند هیچ وقت اضافه هم می آورند ، یکی از نکات مهم در سر خود جلسه کنکور زمان است ، کسی که مهارت تند خوانی را فرا گرفته بسیار سریع عمل می کند و یک نتیجه عالی کسب می کند و یا دانشجویان یا دانش آموزان عزیز ، پزشکان ، مهندسان ، معلمان و یا هر کسی ، هر کسی که نیز به مطالعه دارد ( همه ) وقتی این روش را بیاموزید نه تنها سریع مطالعه می کنید بلکه از مطالعه لذت می برید ، یکی از مزایای تند خوانی همین افزایش علاقه و انگیزه به مطالعه کردن است .

 

تمرین تند خوانی

تمرین ۳: (تمرین موسوم به تمرین یک )

پله بعدی در کسب مهارت تند خوانی انجام مرحله بعدی تمرینات تندخوانی است که یک پله از تمرین قبل بالا تر است . در تمرین قبل باید یک خط را با سه شماره خط می بریدید اما در این تمرین با یک شماره ، خط را خط می برید به این صورت که اگر در تمرین قبل با یک شماره یک سوم خط را می دیدید این بار با یک شمار یک خط کامل را می بینید ، با شماره دو ، خط دوم را ، با شماره سه ، خط سوم راطی می کنید با هر شماره یک خط را طی می کنید و با چشم حرکت می کنید دست دست را دنبال می کنید ، اوایل دچار مشکل می شوید مثلا همین خط بردن شاید برایتان آسان نباشد و تمرکز نداشته باشید ، اما هیچ اشکالی ندارد ، کم کم عادت می کنید و یا بعضی ها اذیت می شوند یا همانگی لازم بین چشم و دست را وجود ندارد ، اما به نرمی سعی کنید حرکت چشم و دست هماهنگ باشد و از ناهماهنگی نترسید با تمرین هماهنگی ایجاد می شود ، اگر دست سریع است چشمتان را سرعت بخشید و اگر چشمتان سریع است حرکت دستتان را سرعت بخشید .

 

 

اجرای تمرین

یک کتاب را به صورت وارانه در دست بگیرید و با شماره یک خط کامل را خط ببرید ، در این مرحله هم بدون درک خط می برید و به همین علت هم گفتیم که وارانه کتاب را بگیرید ، چون در ابتدا تنها هدف سرعت بخشیدن به چشم است ، چرا که اگر فعلا قرار بر درک باشد چشم ناخود آگاه مکث می کند ، با ریتم ۱،۲،۳،۴،و… الی آخر یعنی با هر شماره یک خط را می برید وقتی به انتها رسیدید می توانید به ابتدای همان صفحه یا صفحه بعد باز گردید و هر بار باید سرعتتان بیشتر شود ، در ابتدا هر خط در ۱-۲ ثانیه بریده می شود اما رفته رفته سرعت بیشتر می شود .

طرز صحیح نشستن را نیز رعایت کنید ، یکی از اصول اولیه مطالعه صحیح و اصولی و یادگیری موثر ، درست نشستن است .

این تمرین را به مقدار زیاد ( حداقل در ۵۰ صفحه ) اجرا کنید ، به زمان زیادی هم نیاز ندارد چون اولا شما سریع می خوانید دوما درکی درک هم نمی کنید ، ۵۰ صفحه پر را به این ترتیب خط می برید و این تمرین را انجام می دهید و این اندازه تمرین تنها برای عادت شما به خط بریدن است .

2 دیدگاه

  1. اسماعیل گفت:

    با سلام
    ببخشید مابرنامه ای برای آموزش مطالعه برای فروش ساختیم که در آن از این تمرینات سایت شما استفاده شده است آیا اجازه استفاده می دهید؟ البته لینک سایتتان راقرار می دهم
    لطفا هرچه زودتر پاسخ را بفرستید

    4+
  2. سلام استاد
    علیدوستی هستم توی باشگاه
    این مطلب رو هم خوندم ممنون از اطلاعات مفید.توی وبلاگم هم لینکتون کردم.راستی خیلی خوشحال میشم اگه از اینطور مطالب بیشتر بذارین.
    یا علی

    http://SHandTH.MIHANBLOG.COM

    5+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code