نویسنده دانیال روحانی
اگه با من كاری داشتيد با اين شماره تماس بگيريد 09378641406
به گزارش گروه فرهنگی رویکرد،تابناك ، تسنيم انتشارات «عماد فردا» با عناوین متعددی از تازه‌ترین آثارش از جمله حزب‌اللهی افراطی به نمایشگاه بیست و هشتم کتاب می‌آید. حزب‌اللهی افراطی» نام یکی از زيباترين کتاب‌های این انتشارات است که علی روحانی آن را نوشته و در این کتاب با نگرشی خاص به جبهه مذهبی حزب‌اللهی نگاه شده و در آن نویسنده در راستای تقویت این جبهه گاهی به نقد هم پرداخته که اثر را خواندنی کرده است. این کتاب نیز از جمله کتاب‌هایی است که در نمایشگاه در دسترس مخاطبان خواهد بود و ۱۳ هزار تومان قیمتی است که پشت جلد آن درج شده است.
دانيال : جوانان دين گريز نشده اند ،‌كار فرهنگی بلد نيستيم
بچه هياتی ها بخوانند : آيت الله بهجت می فرمايد: حسينی بشويد نه هياتی ! زيرا اگر هم هيئتی بشويد ، حسين تان را آنگونه كه خود دوست داريد و باب ميلتان است می سازيد و هر كس با ميل شما مخالف باشد می گوييد با حسين (ع) مخالف است ولی اگر حسينی باشيد هيئت و رفتارتان را بر مبنای حسين (ع) می سازيد ! هيئتی شدن كاری ندارد كافيست ريش بگذاريد و با پيراهن مشكی از اين هيئت به آن هيئت برويد ! حسينی شدن است كه مشكل است .

قمه زنی

صفحـــــه دوم

موج سوم؛ حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)

( حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در مورد قمه زنی و حمایت مراجع عظام و علما از آن )
پس از گسترش غیر عادی تظاهر به قمه زنی پس از رحلت امام خمینی (قدس سره) و ایجاد زمینه ی بهره برداری خبرگزاری ها و پایگاههای اطلاع رسانی معاند از این صحنه ها برای ضربه زدن به اساس تشیّع، رهبر معظم انقلاب در بیاناتی که در آستانه ی محرم الحرام در جمع روحانیون استان کهکیلویه و بویراحمد فرمودند، بر لزوم هر چه باشکوهتر برگزار شدن عزای حسینی تأکید و انحرافی بودن جریان قمه زنی در عزای حسینی را تبیین فرمودند و خواستار زدودن این حرکات وهن آمیز از ساحت قدسی عزای حسینی شدند.
پس از انتشار این بیانات و صدور حکم حرمت قمه زنی از سوی ایشان، جمعی از مراجع و شخصیت های فقهی حوزه علمیه، باصدور فتاوای جدید و برخی نیز با تصریح به لازم الإتباع بودن حکم رهبر معظم انقلاب، به عدم جواز این عمل فتوا دادند. نکته قابل توجه اینکه، برخی از این بزرگان بر خلاف فتوای پیشین خود – که قمه زنی را با هدف برگزاری هر چه باشکوه تر عزای حسینی جایز دانسته بودند – فتوا دادند.
شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت الله العظمی اراکی (رحمه الله) که پس از رحلت آیت الله العظمی گلپایگانی به عنوان مرجع عامّ جهان تشیّع شناخته می شدند، علیرغم فتوای پیشین خود مبنی بر جواز این گونه رفتارها به عنوان مصادیق عزاداری حسینی، با صدور فتوایی جدید، دستور ولی امر مسلمین مبنی بر جلوگیری از اعمال خرافی در عزاداری محرم را لازم الاطاعه اعلام نمودند.

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی نیز بر خلاف فتوای اولیه ی خود – که در آن به جواز قمه زنی؛ البته در خفا و مشروط به قابل سوء استفاده نبودن توسط رسانه های استکباری، فتوا داده بودند – فتوایی جدید صادر و در آن تصریح فرمودند:
با توجه به گرایشی که نسبت به اسلام و تشیّع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامی به عنوام امّ القرای جهان اسلام شناخته می شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسایل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین، (ع) به گونه ای عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدّس وی گردد. پیداست در این شرایط، مساله ی قمه زدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلکه به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه ی سوء بر آن مترتّب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین (ع) از آن خودداری کنند.

این موج حمایتی از سوی علما و مراجع عظام تقلید و دلایل محکم ارائه شده برای موهن و غیر مشروع بودن این رفتارها، حمایت مجامع حقیقت طلب دیگر کشورهای اسلامی را نیز به دنبال داشت.
ابراهیم الحیدری، جامعه شناس عراقی، در کتاب تراجیدیا کربلاء در این باره می نویسد:
فتوای آیت الله خامنه ای با عکس العمل های متفاوتی در جهان اسلام مواجه شد؛ از یک سو بسیاری از علما و مصلحان و موسسات اسلامی به حمایت از این اقدام شجاعانه برخاسته و آن را تلاشی آگاهانه برای حفاظت از اصالت و خلوص اسلام شمردند؛ چرا که این فتوا بیانگر عزمی والا برای پاکسازی نهادهای مذهبی از بدعت ها و گمراهی ها و مظاهر انحراف بود که از دوران عقب ماندگی و رکود مسلمانان بر جای مانده بود. از سوی دیگر، احساسات و عواطف برخی عوام بر ضدّ آقای خامنه ای به هیجان آمده و ایشان را مورد توهین و ناسزا قرار داده و متّهم به کفر و خروج از اسلام کردند.

البته مقاومت عوام در تغییر رسوم خود، طبیعی و در گذشته هم سابقه دار بوده است. برای مثال، شنیدن ماجرای تلاش حضرت آیت الله العظمی بروجردی در جلوگیری از سنت های غلط در عزاداری هیئات مذهبی قم، از زبان مورخ بنامِ معاصر، حجت الاسلام رسول جعفریان خالی از لطف نیست:
حضرت مستطاب آیت الله العظمی آقای بروجردی (مدظله العالی) که رهبری شیعیان جهان را به عهده گرفته و دارای ریاست عامه می باشند و حوزه علمیه قم نیز با رهبری حضرت معظم له اداره می شود، از جریانات نامطلوب بعضی از موکب های عزا اظهار انزجار فرموده و مخالفت خود را با اعمالی که مناسب با جهان تشیع نبوده و مخصوصاً شایسته یک شهر مقدس نمی باشد، ابراز نموده اند؛ ولی متأسفانه بعضی از گردانندگان دستجات عزا گفته اند ما دوازده سال را در تمام امور به حضرت آیت الله مراجعه نموده و از ایشان تقلید می کنیم ولی دهه عاشورا را در عزاداری از معظم له تقلید نخواهیم کرد؛ بلکه از آنچه که خود ما تشخیص می دهیم، پیروی خواهیم کرد!
اینجاست که درد و رنج پنهانی عالمان دلسوز و فقهای دین شناسی چون آیت الله العظمی حکیم (قدس سره) برایمان روشن تر می شود که فرمودند: «ان قضیه التطبیر هی غصه فی حلقومنا»؛ قضیه ی قمه زنی چون خاری در گلوی ماست!
اشاره – در این فصل، علل صدور فتوای حرمت از سوی مراجع عظام و علمای اعلام مورد بررسی قرار می گیرد؛ از این رو آنچه مبنای تنظیم و ترتیب ذکر فتاواست، علت صدور حکم (ذکر شده در متن فتوا) بوده است ونه شأن علمی آن بزرگواران؛ هر چند بسیاری از علمای دیگر نیز در خصوص منع قمه زنی فتواهایی داشتند که دستیابی به آنها، به دلیل عدم دسترسی کامل به منابع معتبر، ممکن نشد

یکی از شبهاتی که در ذهن بعضی وجود دارد مساله قمه زنی می باشد به این نحو که

۱- حکومت با اصل عزاداری مخالف است اما از قمه زنی شروع کرده

۲- تمامی علما فتوی به حلیت قمه زنی داده اند به غیر از رهبری که فتوای ایشان در این زمینه شاذ می باشد .

بحث کاملا منطقی می باشد اگر اشکالی به نظرتان می رسد می توانید از طریق ارسال نظر برایمان بفرستید

 

اما جواب از مساله قمه زنی

توجه کنید ، ما در مساله قمه زنی دو عنوان داریم یک عنوان اولیه که در آن به اصل مساله قمه زنی جدا از مسائل جانبی اش پرداخته می شود . بخلاف عنوان ثانویه که در آ ن مساله قمه زنی در کنار امور جانبی از قبیل وهن مذهب و ..بررسی می شود .

علما و مراجع بزرگوار اکثرا در عنوان اولیه فتوای به حلیت قمه زنی داده اند مادامیکه ضرر معتد به نداشته باشد ؛ به غیر از چند تن از علما همانند مرحوم آیت الله سید محسن امین که کتابی هم در این زمینه به نام « التنزیه لاعمال الشبیه » دارند یا مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی که در آن ایام که سید محسن امین فتوا به حرمت داده بود و نجفی ها به سید محسن امین دشنام می دادند ایشان به کمک سید محسن امین رفت و فتوا به حرمت قمه زنی دادند:

( ان استعمال السیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما یجری الیوم أمثاله فی مواکب العزاء بیوم عاشوراء انما هو محرم و هو غیر شرعی‏ أعیان‏الشیعه، ج‏۱۰، ص: ۳۷۸ )

البته یمکن ان یقال به اینکه فتوای آیت الله العظمی اصفهانی راجع به عنوان ثانویه بوده است فتامل .

 

تذییل : آیا سید ابوالحسن اصفهانی قائل به حرمت قمه زنی بوده ؟

همانطور که بیان شد ماجرای سید محسن امین و تایید آیت الله اصفهانی در تاریخ امر معروفی می باشد .خود مرحوم سید محسن امین در کتاب اعیان الشیعه در ترجمه سید ابوالحسن اصفهانی می فرماید :

و من لطیف الاتفاق ان سنه ولادته موافقه لسنه ولادتنا و مجیئه إلى العراق فی سنه مجیئنا إلیها و قال اننی جئت بعد وفاه الشیخ محمد حسین الکاظمی الذی توفی سنه ۱۳۰۸ و فی تلک السنه کان مجیئنا بعد وفاه المذکور و کان شریکنا فی درس الشیخ ملا کاظم الخراسانی فی الأصول. هذا مع المشابهه بیننا فی الشکل حتى کان کثیر من الناس یشتبه بیننا و بینه حین تشرفنا بزیاره النجف سنه ۱۳۵۲…

و لما ألفنا رساله التنزیه لأعمال الشبیه و هاج هائج المغرضین و استهووا العامه و الرعاع، کان له موقف حازم فی نصرتنا و تأیید نظرنا بقدر الاستطاعه و أصابه رشاش مما أصابنا کما أخبرنا بذلک حین اجتماعنا به فی الکوفه ثم ما لبث ذلک الزبد ان ذهب جفاء. ( أعیان‏ الشیعه، ج‏۲، ص: ۳۳۳)

ترجمه : از لطایف آن است سال ولادت آیت الله اصفهانی با من یکی می باشد و هردویمان در یک سال وارد به عراق شدیم و با هم در درس آخوند خراسانی شرکت می کردیم و بعلاوه از لحاظ شکل هم بسیار شبیه هم بودیم حتی وقتی به حرم مشرف می شدم بسیاری از مردم من را با ایشان اشتباه می گرفتند..

و وقتی رساله التنزیه لأعمال الشبیه را نوشتم وغرض غرض ورزان برانگیخته شد ،آیت الله اصفهانی موقف هوشیارنه ای را در کمک به ما داشت و نظر ما راجع به حرمت قمه زنی را در حد توانش تایید کرد و قطره هایی از مصیبت هایی که به ما اصابت کرد به ایشان هم اصابت کرد همانگونه که ایشان در کوفه به من خبر داد …

آیه الله العظمی بهجت رحمه الله علیه هم که شاگرد مرحوم اصفهانی بودند نقل می کنند که استادشان قائل به منع قمه زنی بودند ایشان در استفتائی گویند :

آنچه بنده نقل کرده ام مخالفت مرحوم استاد آقا سید ابوالحسن اصفهانی رحمه الله علیه با عملیت قمه و آنکه تا آخر هم مخالف ماندند و هیچ اجازه ندادند. اما بنده چنین لباس خون آلودی ندارم و چنان وصیت را هم نکرده ام والسلام

با توجه به نقل این دو بزرگوار و همچنین زبان گویای تاریخ علی الظاهر شکی نمی ماند که مرحوم آیت حق سید ابوالحسن اصفهانی از جمله طرفداران آیت الله امین بوده است .

 

خلاصه این که اکثر علما در عنوان اولیه قائل به حلیت شده اند ما دامیکه ضرر معتد به نداشته باشد مگر عده ای که دائره ضرر را وسیع تر می دانند و لذا در عنوان اولیه هم قائل به حرمت می باشند .

 

اما بحث در عنوان ثانویه

در این قسمت بحث آن وقتی است که عملیات قمه زنی که بنفسه امری مباح بوده سبب وهن مذهب و موجب تشنیع آن شود در این جا اکثریت بلکه کل مراجع قائل به حرمت قمه زنی می باشند .

آیت الله العظمی امام خمینی رحمه الله علیه :

س: ۴۲ – قمه زنى و سینه زدن با بدن برهنه در انظار عمومى چه حکمى دارد؟

ج – در شرائط و اوضاع کنونى از قمه زدن خوددارى شود، و عزادارى و سینه زدن مانعى ندارد.

استفتاءات، ج‏۳، ص: ۵۸۳

 

آیت الله العظمی خویی رحمه الله علیه :

سؤال ۱۴۰۴:

ضرب السلاسل و التطبیر من العلامات التی نراها فی شهر «محرّم الحرام» فإذا کان هذا العمل مضرا بالنفس، و مثیرا لانتقاد الآخرین فما هو الحکم حینئذ؟

(الخوئی:) لا یجوز فیما إذا أوجب ضررا معتدا به، أو استلزم الهتک و التوهین، و اللَّه العالم.

(التبریزی:) دخول ما ذکر فی الجزع المستحب لما أصاب سیّد الشهداء علیه السّلام محل تأمل.

سؤال ۱۴۰۵:

سألناکم عن جواز ضرب السلاسل و التطبیر، فأجبتم بأنه لا یجوز فیما إذا أوجب ضررا معتدا به، أو استلزم الهتک و التوهین، فما معنى جوابکم تفصیلا؟

(الخوئی:) الضرر المعتد به هو الذی لا یتسامح بالوقوع فیه، کهلاک النفس أو المرض المشابه لمثله، و الآخران ما یوجب الذل و الهوان للمذهب فی نظر العرف السائد، و اللَّه العالم.

صراط النجاه (للخوئی مع حواشی التبریزی)، ج‏۲، ص: ۴

 

آیت الله العظمی تبریزی رحمه الله علیه :

۲۰۱۴- نظر مبارک حضرت عالی در مورد تعزیه و قمه زنی چیست ؟

بسمه تعالی تعزیه مانعی ندارد و عزاداری باید طوری باشد که موجب وهن بر شیعه نباشد والله العالم

۲۰۰۳- سینه زدن با تیغ یا زنجیر زدن با زنجیری که دارای چاقو و یا تیغ می باشد و به زخمی شدن بدن و جاری شدن خون منجر می شود ، اگر چه خطر جانی نداشته باشد چه حکمی دارد ؟

بسمه تعالی ؛ در عزاداری از اعمالی که عنوان حرامی بر آن منطبق می شود باید پرهیز کرد ، و از اموری که موجب سوء استفاده ی دشمنان اسلام و اهل بیت علیهم السلام است باید اجتناب نمود ، ولی ذکر فضائل اهل بیت علیهم السلام و عزاداری بصورت دسته های سینه زنی و مواکب حسینی که موجب زنده نگهداشتن خاطره ی مظلومیت و سیره ی اهل بیت و بیانگر کرامت آن خاندان باشد از عبادات است ، والله العالم

استفتائات جدید ص ۴۵۴

جهت نظر تمامی مراجع مراجعه شود به وبلاگ های مربوط .

 

خلاصه : آنچه که از فتاوای فقها نقل می کنند برای حلال بودن قمه زنی آن ناظر است به عنوان اولیه مثلا فتوای معروف مرحوم نائینی، آنچه در آن فتاوی ثابت می شود این است که اصل مساله قمه زنی امری مباح بوده اما هیچ گونه نظری به بحث وهن مذهب و ..نداشته و لذا می بینیم آیت الله العظمی خویی که جزء کسانی است که فتوای مرحوم نائینی را تایئد می کند در صورت وهن مذهب فتوا به حرمت می دهند

 

رهبر معظم آیت الله العظمی خامنه ای در نامه ای به امام جمعه اردبیل می فرمایند:

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم

جناب حجه الاسلام والمسلمین آقاى مروج امام جمعه‌ مکرم اردبیل (دامت‌ برکاته)

……عرایض این‌جانب به مردم متدیّن و عاشق خاندان نبوّت و ولایت (علیهم‌ السّلام) از روى دلسوزى است، اینجانب مى‌بینم که چگونه اخلاص و محبّت مردم به سالار شهیدان حضرت اباعبداللَّه‌ الحسین (علیه‌ السّلام) مورد جفا در قضاوت هاى جهانى واقع مى‌شود، چگونه درک روشن‌ بینانه‌ آنان در اعتقاد به مقام والاى اهل بیت (علیهم‌ السّلام)، به خاطر بعضى اعمال جاهلانه، حمل بر امورى مى‌شود که از ساحت شیعه و ائمه‌ بزرگوارشان بسى دور است. مى‌ بینم که چگونه عزادارى بر جگرگوشگان زهراى اطهر (علیهم‌ السّلام) مورد تبلیغ سوء دشمنان متعصّب و تبلیغات‌ چى‌ هاى شیطان استعمار قرار مى‌ گیرد، مى‌بینم که بعض اعمالى که هیچ ریشه‌ دینى هم ندارد بهانه به دست دشمن مغرض مى‌دهد که بدان وسیله هم اسلام و تشیّع را العیاذ باللَّه به عنوان آئین خرافه معرفى کنند و هم بغض و عداوت خود را نسبت به نظام مقدّس جمهورى اسلامى در تبلیغات خود آشکار سازند. شیعه‌ محبّ و مخلصى که در روز عاشورا با قمه سر و روى خود و حتى کودکان خردسال خود را خونین مى‌کند آیا راضى است که با این عمل خود در روزگارى که هزاران چشم عیب‌ جو و هزاران زبان بدگو، در پى بد معرّفى کردن اسلام و تشیع است، عمل او را مستمسک دشمنى خود قرار بدهد؟ آیا راضى است که با تظاهر به این عمل، خون ده ها هزار جوان بسیجى صفت عاشق را که براى آبرو دادن به اسلام و تشیّع و نظام جمهورى اسلامى بر زمین ریخته شده است، ضایع سازد؟

آنچه از قول مراجع سلف ( رحمهاللَّه‌ علیهم ) نقل شده است بیش از این نیست که اگر این کار ضرر معتنى‌ به ندارد جایز است؟ آیا سبک کردن شیعه در افکار جهانیان ضرر معتنى‌ به نیست؟ آیا مخدوش کردن محبّت و عشق شیعیان به خاندان مظلوم پیامبر (صلّى‌ اللَّه‌ علیه‌ و اله) و بخصوص شیفتگى بى‌حد و حصر آنان به سالار شهیدان (علیه‌ السّلام) را بد جلوه دادن، ضرر نیست؟ کدام ضرر از این بالاتر است؟ … تا انتهای نامه

سیّد على خامنه‌اى

هفتم محرم‌ الحرام ۱۴۱۵ مطابق ۲۷ خرداد ۱۳۷۳

 

 

نکته ی پایانی :

به غیر از مساله ی وهن مذهب بحث اطاعت از حکم ولی فقیه مطرح می شود آن گونه که من تحقیق کردم به نظر فقها در مسائل حکومتی  و اجتماعی خود آقایان مراجع هم تابع حکم ولی فقیه می باشند

 

آیت الله العظمی سیستانی دام ظله :

سؤال: می خواستم بدانم اگر حکم مرجع تقلیدی با حکم ولی فقیه فرق داشت مقلد باید از کدام اطاعت کند؟

پاسخ: حکم کسی ولایت شرعی دارد در امور عامّه ه نظام جامعه و معاش مردم بر آن مبتنی است بر همه نافذ است حتی بر مجتهدین دیگر مگر اینکه علم به خطا بودن آن یا مخالفتش با آنچه از کتاب و سنت قطعاً ثابت شده داشته باشد .

 

آیت الله العظمی مکارم دام ظله :

جواب توسط بخش استفتائات :در مسائل حکومتی حکم ولی فقیه مطاع است.

 

آیت الله العظمی علوی گرگانی دام ظله :

سوال :قمه زنی جایز است یا خیر؟ ایا قمه زنی از موضوعات میباشد ویا از احکام؟ حکم حاکم در چه مسائلی نافذ است؟
جواب : قمه زنی به قصد خون آوردن جایز نیست و حرام است و جزء احکامی است که حکم حاکم در آن نافذ است .

 

سوال:نظر مرجع محترم در خصوص حلال بودن قمه زنی چیست؟
جواب :با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به اینکه عمل در شرایط فعلی موجب وهن تشیع می شود جایز نیست .

————————————————–

بسم الله الرحمن الرحیم‏

محضر مبارک‌ حضرات‌ آیات‌ و حجج‌ اسلام‌
اعضای‌ جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ دامت‌ تأییداتهم‌
همانگونه‌ که‌ مستحضرید در مراسم‌ عزاداری‌ و سوگواری‌ کارهایی‌ از قبیل‌ قمه‌ زدن‌، قفل‌ بستن‌ به‌ بدن‌، خراشیدن‌ و خون‌ آلوده‌ کردن‌ سر و صورت‌، سینه‌ خیز برای‌ زیارت‌ رفتن‌ و امثال‌ اینها انجام‌ می‌شود که‌ قطعاً و قهراً موجب‌ وهن‌ اسلام‌ و تضعیف‌ مذهب‌ است‌. بخصوص‌ که‌ در شرایط‌ فعلی‌ جهان‌ اعمال‌ و رفتار مسلمین‌ مورد تحقیق‌ و بررسی‌ دقیق‌ قرار گرفته‌ و از همین‌ راه‌ در باره‌ اسلام‌ قضاوت‌ می‌شود، فلذا مقام‌ معظم‌ رهبری‌ دامت‌ برکاته‌ با ارشاد امت‌ اسلامی‌ ضمن‌ تبیین‌ مسائل‌، حکم‌ فرمودند که‌ این‌ قبیل‌ کارهایی‌ که‌ موجب‌ وهن‌ مذهب‌ است‌ باید ترک‌ شود، چون‌ ایام‌ تاسوعا و عاشورا نزدیک‌ است‌ مستدعی‌ است‌ نظر مبارکتان‌ را بیان‌ فرمایید.

عده‌ای‌ از طلاب‌ و فضلای‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌

————————————————–
در موارد فوق‌الذکر اطاعت‌ و پیروی‌ از ولی‌ فقیه‌ و حاکم‌ اسلامی‌لازم‌ و واجب‌ است‌.
سید محسن‌ خرازی‌ — ۷ محرم‌ الحرام‌ ۱۴۱۵
————————————————–

چون‌ اعمال‌ شیعه‌ و پیروان‌ اهل‌ بیت‌ علیهم‌ السلام‌ مورد توجه‌ و مداقه‌ است‌ باید از امور یاد شده‌ که‌ باعث‌ وهن‌ مذهب‌ است‌، جداً اجتناب‌ کرد علاوه‌ بر اینکه‌ ولی‌ امر مسلمین‌ از این‌ امر نهی‌ فرموده‌ و اطاعت‌ معظم‌ له‌ واجب‌ است‌.
مهدی‌ الحسینی‌ الروحانی‌ ـ علی‌ احمدی‌ میانجی  — ۷ محرم‌ ۱۴۱۵
————————————————–

بدون‌ تردید مذکورات‌ در سؤال‌ و امثال‌ آن‌ جزء بدع‌ و موجب‌ وهن‌ مذهب‌ است‌ و اطاعت‌ از حکم‌ ولی‌ امر مسلمین‌ بر همه‌ لازم‌ است‌ و تخلف‌ آن‌ معصیت‌ و گناه‌ و متخلف‌ معاقب‌ خواهد بود.
محمد یزدی‌ — ۷ محرم‌ الحرام‌ ۱۴۱۵ — ۲۷/۳/۱۳۷۳
————————————————–

در وضع‌ کنونی‌ اموری‌ که‌ از مذکورات‌ موجب‌ وهن‌ مذهب‌ شیعه‌ است‌ جایز نیست‌، مضافاً به‌ اینکه‌ اطاعت‌ از حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ لازم‌ الامتثال‌ است‌.
حسن‌ تهرانی– ۷ محرم‌ الحرام‌ ۱۴۱۵
————————————————–

اطاعت‌ از احکام‌ ولی‌ فقیه‌ واجب‌ است‌.
الاحقر محسن‌ حرم‌ پناهی‌ — ۷ محرم‌ الحرام‌ ۱۴۱۵
————————————————–

اطاعت‌ احکام‌ ولی‌ فقیه‌ واجب‌ است‌.
محمد مؤمن‌ — ۲۷/۳/۷۳
————————————————–

آنچه‌ را که‌ معظم‌ له‌ موجب‌ وهن‌ به‌ مذهب‌ تشخیص‌ داده‌اند و در سؤال‌ به‌ آن‌ تصریح‌ شده‌ است‌ به‌ عنوان‌ حکم‌ ولی‌ فقیه‌ حرام‌ و سرپیچی‌ از اطاعت‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، گناه‌ کبیره‌ و موجب‌ ضعف‌ حکومت‌ مقدس‌ اسلامی‌ است‌ و به‌ نذرهایی‌ که‌ قبلاً انجام‌ گرفته‌ وفا واجب‌ نیست‌ بلکه‌ حرام‌ است‌.
احمد آذری‌ قمی‌ — ۲۷/۳/۷۳
————————————————–

بعدالتسلیم‌ والتحیه‌ امور مذکوره‌ فوق‌ بنفسه‌ در شرع‌ اسلام‌ مورد اشکال‌ و بلکه‌ بعضی‌ از آنها ذاتاً محرم‌ است‌ مسلمین‌ باید از وارد کردن‌ آنها در مراسم‌ تعزیه‌ حضرت‌ حسین‌ علیه‌ الصلاه‌ و السلام‌ که‌ یکی‌ از عبادات‌ است‌ جداً خودداری‌ نمایند علاوه‌ آنکه‌ عزاداری‌ آنحضرت‌ عمل‌ عبادی‌ سیاسی‌ است‌ پس‌ باید از مخلوط‌ شدن‌ کارهایی‌ که‌ جنبه‌ سیاسی‌ آن‌ را مخدوش‌ و یا عنوان‌ خرافیت‌ و وهن‌ اسلام‌ می‌بخشد اجتناب‌ نمود گذشته‌ از اینها اعمال‌ فوق‌ مورد نهی‌ مقام‌ معظم‌ ولایت‌ امر مسلمین‌ قرار گرفته‌ و حکم‌ معظم‌ له‌ واجب‌ الاتباع‌ است‌ خداوند برملت‌ معتقد و هوشیار و سیاست‌ فهم‌ ایران‌ توفیق‌ تبعیت‌ از احکام‌ الهی‌ و عزاداری‌ مورد رضایت‌ حضرت‌ بقیه‌اللهی‌ عنایت‌ فرماید.
علی‌ مشکینی‌ — ۸ محرم‌ الحرام‌ سنه‌ ۱۴۱۵ هجری‌ قمری‌
————————————————–

اقامه‌ عزای‌ حضرت‌ سیدالشهداء سرور و سالار شهیدان‌ علیه‌ السلام‌، از اعظم‌ قربات‌ الی‌ الله‌ است‌ و از شعائر بزرگ‌ مذهب‌ و موجب‌ بقاء مرام‌ و مکتب‌ اهل‌ بیت‌ است‌ ولی‌ در وضع‌ کنونی‌ با توجه‌ به‌ تبلیغات‌ استکبار جهانی‌ علیه‌ اسلام‌ و بالخصوص‌ مذهب‌ تشیع‌ امور فوق‌ الذکر باعث‌ وهن‌ مذهب‌ است‌ و باید از انجام‌ آنها خودداری‌ شود. علاوه‌ بر آنکه‌ اطاعت‌ از ولی‌ فقیه‌ و رهبر معظم‌ انقلاب‌ در مواردی‌ که‌ حکم‌ می‌ فرمایند واجب‌ است‌ و موارد فوق‌ را معظم‌ له‌ نهی‌ فرموده‌ اند بنابراین‌ باید اجتناب‌ شود.
سید حسن‌ طاهری — ۷ محرم‌ الحرام‌ ۱۴۱۵
————————————————–

‌ با توجه‌ به‌ بیانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ دامت‌ برکاته‌ لازم‌ است‌ ارادتمندان‌ به‌ حضرت‌ ابی‌ عبدالله‌ الحسین‌ علیه‌ السلام‌ در مراسم‌ عزاداری‌ از شیوه‌ هایی‌ استفاده‌ کنند که‌ تعظیم‌ شعائر الله‌ باشد و از کارهایی‌ که‌ بفرموده‌ معظم‌ له‌ موجب‌ وهن‌ مذهب‌ است‌ جداً خودداری‌ نمایند. امید است‌ همگی‌ مورد لطف‌ و عنایت‌ حضرت‌ سیدالشهداء علیه‌ السلام‌ باشیم‌.
رضا استادی‌ — ۸ محرم‌ ۱۴۱۵
————————————————–

چون‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ فرموده‌ اند که‌ در عزاداری ها قفل‌ و قمه‌ زدن‌ و مانند این ها نباشد، پیروی‌ از امر ایشان‌ بر همه‌ واجب‌ است‌.
حوزه‌ علمیه‌ قم‌ ـ حسین‌ مظاهری‌ — ۶ محرم‌ الحرام‌ ۱۴۱۵
————————————————–

اقامه‌ عزای‌ حضرت‌ ابی‌ عبدالله‌ الحسین‌ سیدالشهداء علیه‌ السلام‌ از افضل‌ قربات‌ الی‌ الله‌ تعالی‌ و موجب‌ تجدید حیات‌ اسلام‌ و ایمان‌ است‌ و بر مومنین‌ لازم‌ است‌ هر چه‌ با شکوه‌ تر آن‌ را برگزار نمایند و از هر امری‌ که‌ موجب‌ وهن‌ اسلام‌ و دست‌ آویز دشمنان‌ اسلام‌ است‌ اجتناب‌ کنند و امروز که‌ روز حاکمیت‌ اسلام‌ است‌ و رهبر عظیم‌ الشان‌ انقلاب‌ ولی‌ امر مسلمین‌ حضرت‌ آیت‌ الله‌ خامنه‌ ای‌ دام‌ ظله‌ العالی‌ از قمه‌ زدن‌ و قفل‌ به‌ بدن‌ زدن‌ نهی‌ فرموده‌ اند بر همه‌ مومنین‌ واجب‌ است‌ از اینگونه‌ امور اجتناب‌ نمایند و با پیروی‌ از رهبری‌ و وحدت‌ کلمه‌ دشمنان‌ اسلام‌ را از آسیب‌ رساندن‌ به‌ اسلام‌ و مسلمین‌ مأیوس‌ گردانند خداوند متعال‌ همه‌ را از عزاداران‌ اهل‌ بیت‌ علیهم‌ السلام‌ و در سایه‌ اطاعت‌ از مقام‌ ولایت‌ قرار دهد.
حسین‌ راستی‌ کاشانی‌
————————————————–

با توجه‌ به‌ گرایشی‌ که‌ نسبت‌ به‌ اسلام‌ و تشیع‌ بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ایرانی‌ در اکثر نقاط‌ جهان‌ پیدا شده‌ و ایران‌ اسلامی‌ بعنوان‌ ام‌ القرای‌ جهان‌ اسلام‌ شناخته‌ می‌شود و اعمال‌ و رفتار ملت‌ ایران‌ بعنوان‌ الگو و بیانگر اسلام‌ مطرح‌ است‌ لازم‌ است‌ در رابطه‌ با مسائل‌ سوگواری‌ و عزاداری‌ سالار شهیدان‌ حضرت‌ ابی‌ عبدالله‌ الحسین‌ علیه‌ السلام‌ بگونه‌ای‌ عمل‌ شود که‌ موجب‌ گرایش‌ بیشتر و علاقمندی‌ شدیدتر به‌ آن‌ حضرت‌ و هدف‌ مقدس‌ وی‌ گردد پیدا است‌ در این‌ شرایط‌ مسأله‌ قمه‌ زدن‌ نه‌ تنها چنین‌ نقشی‌ ندارد و بلکه‌ به‌ علت‌ عدم‌ قابلیت‌ پذیرش‌ و نداشتن‌ هیچ‌ گونه‌ توجیهی‌ نتیجه‌ سوء بر آن‌ مترتب‌ خواهد شد لذا لازم‌ است‌ شیعیان‌ علاقمند به‌ مکتب‌ امام‌ حسین‌ علیه‌السلام‌ از آن‌ خودداری‌ نمایند و چنانچه‌ در این‌ مورد نذری‌ وجود داشته‌ باشد نذر واجد شرایط‌ صحت‌ و انعقاد نیست‌.
محمد فاضل‌ — ۴ محرم‌ الحرام‌ ۱۴۱۵
————————————————–

اقامه‌ عزاداری‌ حسین‌ بن‌ علی‌ علیه‌السلام‌ از افضل‌ طاعات‌ است‌، از آنچه‌ که‌ موجب‌ وهن‌ است‌ باید پرهیز شود و اطاعت‌ ولی‌ امر مسلمین‌ لازم‌ می‌باشد.
آلاثم‌ عباس‌ محفوظی‌
————————————————–

چیزی‌ که‌ مایه‌ وهن‌ اسلام‌ و پایه‌ هتک‌ حرمت‌ عزاداری‌ است‌ جایز نیست‌، انتظار می‌رود از قمه‌ زنی‌ و مانند آن‌ پرهیز شود.
جوادی‌ آملی‌ — ۴ محرم‌ الحرام‌ ۱۴۱۵

 

 

خلاصه بحث قمه زنی سه مشکل عمده دارد:

۱- ضرر به بدن (اگر معتد به باشد به فتوای جمیع و الا به فتوای عده ای از مراجع )

 

۲- وهن مذهب (در این فرض اکثریت بل الکل قائل به حرمت می باشند )

 

۳-اطاعت از حکم ولی امر مسلمین (فتاوا را ملاحظه نمودید)

 

جمع الله علی الهدی کلمتنا و علی التقی شملنا و لاجعلنا من الذین  « یَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فی‏ آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْت‏ »بمحمد و اله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code