نویسنده دانیال روحانی
اگه با من كاری داشتيد با اين شماره تماس بگيريد 09378641406
به گزارش گروه فرهنگی رویکرد،تابناك ، تسنيم انتشارات «عماد فردا» با عناوین متعددی از تازه‌ترین آثارش از جمله حزب‌اللهی افراطی به نمایشگاه بیست و هشتم کتاب می‌آید. حزب‌اللهی افراطی» نام یکی از زيباترين کتاب‌های این انتشارات است که علی روحانی آن را نوشته و در این کتاب با نگرشی خاص به جبهه مذهبی حزب‌اللهی نگاه شده و در آن نویسنده در راستای تقویت این جبهه گاهی به نقد هم پرداخته که اثر را خواندنی کرده است. این کتاب نیز از جمله کتاب‌هایی است که در نمایشگاه در دسترس مخاطبان خواهد بود و ۱۳ هزار تومان قیمتی است که پشت جلد آن درج شده است.
دانيال : جوانان دين گريز نشده اند ،‌كار فرهنگی بلد نيستيم
بچه هياتی ها بخوانند : آيت الله بهجت می فرمايد: حسينی بشويد نه هياتی ! زيرا اگر هم هيئتی بشويد ، حسين تان را آنگونه كه خود دوست داريد و باب ميلتان است می سازيد و هر كس با ميل شما مخالف باشد می گوييد با حسين (ع) مخالف است ولی اگر حسينی باشيد هيئت و رفتارتان را بر مبنای حسين (ع) می سازيد ! هيئتی شدن كاری ندارد كافيست ريش بگذاريد و با پيراهن مشكی از اين هيئت به آن هيئت برويد ! حسينی شدن است كه مشكل است .

شبهه به آیت الله سیستانی

 

شبهه: می‌گویند: وقتی قانون اساسی عراق را نزد آیت الله سیستانی بردند نظر خواستند، ایشان هیچ دخالتی نمردند و فقط گفتند: «حرمت اسلام را نگه دارید» و نیز گفته‌اند کسی عکس مرا در خانه‌ها نصب نکند. پس چرا امام (ره) و ولی فقیه چنین مواضعی نگرفتند؟

جواب: به فرض آن که هر دو نقل از ناحیه ایشان باشد، پاسخ ذیل ایفاد می‌گردد:

 

sistani

الف – این طور نیست که ایشان در تدوین قانون اساسی هیچ دخالتی ننموده باشند و هیچ نظری نداده باشند، چرا که مکرر تذکرات لازم را ابلاغ نموده‌اند، بلکه (احتمالاً) از صدور تأییدیه امتناع ورزیدند.

ب – علت عدم تأیید این است که نظام سیاسی عراق «حکومت اسلامی» نیست و معنا ندارد که یک مرجع تقلید شیعه، قانون اساسی حکومتی به غیر ازحتمالاً حکومت اسلامی را تأیید نماید.

ج – این که فرموده باشند «حرمت اسلام را نگه دارید» بدین معنا نیست که دخالت در امور سیاسی یا قانون اساسی بی حرمتی به اسلام است، بلکه تأکید بر این است که اگر چه نظام سیاسی عراق حکومت اسلامی نیست، اما دست کم سعی کنید چه در تدوین قوانین و چه در اجرای، حرمت اسلام را حفظ کنید.

د – گمان نشود که مثلاً ایشان دین و سیاست را جدا از هم می‌دانند: چرا که اولاً «جدا کردن دین از سیاست» نهایت بی حرمتی به اسلام است و نه تنها هیچ مرجعی، بلکه هیچ آشنا به اسلامی چنین اعتقادی ندارد، ثانیاً ایشان در عراق در بطن سیاست هستند. و هر کس جز را این مدعی شود، به ایشان افترا بسته است.

ھ – دقت شود که از نظر یک مرجع شیعی، فقط حکومت اسلامی به رهبری ولی‌فقیه مورد قبول و تأیید است و «ولی فقیه» نیز دو تا و سه تا نمی‌شود، بلکه فقط یک ولی فقیه است و همه‌ی امت شیعه و حتی مراجع باید در امور حکومتی مطیع وی باشند. چنان چه ایشان در جریانات اخیر خطاب به هاشمی فرمودند: «فکر نکنید نظام جمهوری اسلامی فقط متعلق به ایران است‌، بلکه به کل عالم اسلام و شیعیان جهان تعلق دارد و لازم است شما و بقیه مسئولان نظام پشت سر رهبری نظام و در ظل هدایت ایشان به گونه‌ای حرکت کنید که مؤید وحدت و یکپارچگی نظام باشد» (مرکز اسناد انقلاب اسلامی). لذا اگر شرایط و امکانات [مانند امروز عراق یا سایر کشورهای اسلامی و شیعی] برای تحقق این معنا مساعد نباشد، دلیل نمی‌شود که یک مرجع دینی، حکومت دیگری را بپذیرد و یا قانون اساسی آن را تأیید کند. بلکه در نهایت ممکن است به خاطر شرایط، مصالح، حفظ اسلام و حرمت اسلام، نظر ندهد و یا سکوت کند.

و – آیت الله سیستانی نیز یک مرجع شیعی است و نظری جز این ندارد که ذیلاً به برخی از پاسخ‌های ایشان به استفتائات ایفاد می‌گردد:

و/۱: سؤال: نظر معظم له درباره ولایت فقیه چیست؟

جواب: ولایت در آن چه – به اصطلاح فقها – امور حسبیه خوانده می شود برای هر فقیهی که جامع شرایط تقلید باشد ثابت است و اما در امور عامه که نظم جامعه اسلامی بر آنها متوقف است هم در شخص فقیه و هم در شرایط به کار بستن ولایت امور دیگری معتبر است از جمله مقبول بودن نزد عامه مؤمنین.

و/۲: سؤال: می خواستم بدانم اگر حکم مرجع تقلیدی با حکم ولی فقیه فرق داشت مقلد باید از کدام اطاعت کند هم در مورد حکومتی و هم غیر حکومتی پاسخ دهید.

جواب: حکم کسی [که] ولایت شرعی دارد در امور عامّه که نظام جامعه و معاش مردم بر آن مبتنی است بر همه نافذ است حتی بر مجتهدین دیگر.

و/۳: سؤال: اگر ولى فقیه در هنگام جنگ حکم جهاد ولى پدر یا مادر مخالفت کنند و راضى نباشند در اینجا حکم کدامیک ارجح است؟ ولى فقیه یا پدر؟

جواب: اگر واجب تعیینى باشد حکم جهاد مقدم است.

ز: اما در مورد نصب عکس در خانه یا دفتر یا محل کار و …، نیز دقت شود که هیچ یک از مراجع و فقها از مردم نخواسته‌اند که عکس‌شان نصب شود. بلکه مردم از روی میل و عشق خود به این کار مبادرت می‌کنند و هیچ مرجعی نیز تا احساس لزوم نشود، دخالت در میل مشروع مردم نمی‌کنند. پس اگر ایشان دخالت کرده‌اند، به این دلیل است که نصب این عکس در مملکت و شرایطی چون عراق، موجب دو دستگی، اختلاف، جنگ‌های شیعه و سنی، قبیله‌ای و … می‌شود، اما در ایران اصلاً چنین نیست. پس منعی ندارد که مردم میل مشروع خود را محقق نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code