نویسنده دانیال روحانی
اگه با من كاری داشتيد با اين شماره تماس بگيريد 09378641406
به گزارش گروه فرهنگی رویکرد،تابناك ، تسنيم انتشارات «عماد فردا» با عناوین متعددی از تازه‌ترین آثارش از جمله حزب‌اللهی افراطی به نمایشگاه بیست و هشتم کتاب می‌آید. حزب‌اللهی افراطی» نام یکی از زيباترين کتاب‌های این انتشارات است که علی روحانی آن را نوشته و در این کتاب با نگرشی خاص به جبهه مذهبی حزب‌اللهی نگاه شده و در آن نویسنده در راستای تقویت این جبهه گاهی به نقد هم پرداخته که اثر را خواندنی کرده است. این کتاب نیز از جمله کتاب‌هایی است که در نمایشگاه در دسترس مخاطبان خواهد بود و ۱۳ هزار تومان قیمتی است که پشت جلد آن درج شده است.
دانيال : جوانان دين گريز نشده اند ،‌كار فرهنگی بلد نيستيم
بچه هياتی ها بخوانند : آيت الله بهجت می فرمايد: حسينی بشويد نه هياتی ! زيرا اگر هم هيئتی بشويد ، حسين تان را آنگونه كه خود دوست داريد و باب ميلتان است می سازيد و هر كس با ميل شما مخالف باشد می گوييد با حسين (ع) مخالف است ولی اگر حسينی باشيد هيئت و رفتارتان را بر مبنای حسين (ع) می سازيد ! هيئتی شدن كاری ندارد كافيست ريش بگذاريد و با پيراهن مشكی از اين هيئت به آن هيئت برويد ! حسينی شدن است كه مشكل است .

آسیب های عزاداری

صفحـــه دوم

حضرت آیت الله ابراهیم امینی

… و ثالثا مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته) از انجام این قبیل امور نهی شدید فرموده اند و اطاعت از معظم له بر همه شیعیان و پیروان ولایت فقیه لازم و مخالفت با آن حرام است. بدین جهت از عموم شیعیان انتظار می رود که در انجام مراسم عزاداری، از این قبیل امور اجتناب نمایند. خدا ما را از شیعیان راستین امام حسین (علیه السلام) قرار دهد.»

 

حضرت آیت الله شرعی

«مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‏ ای (مدظله العالی) حماسه عاشورای حسینی را یکی از شاخص های قوی و توانمند مبارزات اصیل شیعی می دانند و به استناد تاریخ ثبت شده و متقن کربلا و روایات رسیده از معصومین(صلوات الله علیهم اجمعین) اقامه عزای سالار شهیدان را افضل قربات دانسته و تاکید شدید بر آن دارند. ایشان می فرمایند حرکت های سنتی عاشورا می بایست بیانگر و تقویت کنند پیام جهاد ایثار شهادت و ترجمان اسلام و مکتب باشد. قمه‏ زنی و قفل زنی و … یک فرآیند ناموزون و ناهماهنگ با اهداف اصیل و ارزش‏های عظمی است که موجب وهن مکتب عاشورایی است. در این ارتباط بر آحاد عزاداران و عاشوراییان واجب است فرمان و حکم ولی امرمسلمین جهان را اطاعت نمایند. بدیهی است سهل‏ انگاری و عدم اطاعت، مبغوض حضرت حق متعالی است.»

 

حضرت آیت الله سید جعفر کریمی

…. با عنایت به اظهار نظر فقیهانه مقام معظم رهبری؛ حضرت آیت الله خامنه ‏ای(مد ظله العالی) در این رابطه، پرداختن به امور فوق الاشاره به بهانه و عنوان عزاداری ومخالفت با نظرلازم الاتباع حضرت ولی امر مسلمین(مد ظله) دراین باره شرعا حرام و موجب استحقاق عقاب است.

 

حضرت آیت الله سید محسن خرازی

در موارد فوق الذکر اطاعت و پیروی از ولی فقیه و حاکم اسلامی لازم و واجب است.

 

حضرت آیت الله عباس محفوظی

از آنچه که موجب وهن است باید پرهیز شود و اطاعت ولی امر مسلمین لازم است.

 

حضرت آیت الله محسن حرم پناهی

اطاعت از احکام ولی فقیه واجب است.

 

حضرت آیت الله حسن تهرانی

در وضع کنونی، اموری که از مذکورات موجب وهن مذهب شیعه است، جایز نیست و اطاعت از حکم مقام معظم رهبری در این باره لازم است.

 

آیت الله احمد آذری قمی

… سرپیچی از اطاعت مقام معظم رهبری،گناه کبیره و موجب ضعف حکومت مقدس اسلامی است و به نذرهایی که قبلاً انجام گرفته وفا واجب نیست ، بلکه حرام است.

 

حضرت آیت الله استادی

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری(دامت برکاته) لازم است ارادتمندان به حضرت ابی عبدالله الحسین(علیه السلام) در مراسم عزاداری از شیوه هایی استفاده کنند که تعظیم شعائر الله باشد و از کارهایی که به فرموده معظم له موجب وهن مذهب است جدا خودداری نمایند. امید است همگی مورد لطف و عنایت حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) باشیم.»

 

حضرت آیت الله راستی کاشانی

«بعد الحمد و الصلوه …… امروز که روز حاکمیت اسلام است و رهبر عظیم الشان انقلاب؛ ولی امر مسلمین؛ حضرت آیت الله خامنه‏ ای(دام ظله العالی) از قمه زدن و نظایر آن نهی فرموده اند و استکبار جهانی از هیچ توطئه ای علیه اسلام و امت اسلام و ایجاد تفرقه در صفوف مسلمین فرو گذار نمی کند بر همه مومنین واجب است از اینگونه اموراجتناب کنند و با پیروی از رهبری و وحدت کلمه، دشمنان اسلام و مسلمین را مایوس گردانند خداوند متعال همه را از عزاداران اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و انصار حضرت ولی الله اعظم؛ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد.»

 

حضرت آیت الله محمدی گیلانی

هر آنچه که مایه وهن شریعت اسلام است، طبعا حرام و خصوصا اگر مورد نهی ولی امر مسلمین است، بر عموم، اطاعت از آن واجب است.

 

حضرت آیت الله موسوی تبریزی

عزاداری روزهای محرم و صفر و زنده نگه داشتن قیام مقدس حسین بن علی(علیه السلام) از بهترین عبادات و قربات است و هر عملی که موجب وهن اسلام و قیام مقدس حضرت اباعبدالله(علیه السلام) باشد حرام است و اطاعت از حکم ولی امر مسلمین، واجب و لازم است.

 

حضرت آیت الله مقتدایی

…. با تشخیص موضوع و اعلام حکم بر حرمت قمه زدن و نظایر آن از طرف رهبر معظم انقلاب؛ ولی امر مسلمین؛ حضرت آیت الله خامنه‏ای(دامت برکاته) اطاعت از معظم له بر آحاد مسلمین لازم و تخلف از آن حرام است.

 

حضرت آیت الله سید کاظم حائری

اولاً ما شاهد آنیم که قمه ‏زنی و بعضی اعمال شبیه به آن، ذاتاً موجب تخریب وجهه اسلام و تشیع گشته‏اند و دشمنان کافر نیز در زمان حاضر برای آسیب واردکردن به ما در اینگونه اعمال تکیه نموده، تا دین ما را دین خرافه و وحشی‏گری معرفی نمایند.

و ثانیاً چه ما چنین دیدی را نسبت به قمه‏ زنی به دست آورده باشیم یا نه، باید از اوامر ولی امر مسلمین، حضرت آیت‏ الله خامنه‏ای(حفظه‏ الله) در این مورد اطاعت کنیم؛ زیرا ایشان در این مورد موضع‏گیری صریح و روشنی نموده‏اند که دیگر هیچگونه عذری را برای مخالفت باقی نمی‏گذارد و بر تمامی مسلمین واجب است که از دستورات ایشان اطاعت نمایند؛ چه کسانی که با ایشان در فتوا هم نظرند و یا از ایشان تقلید می‏کنند و چه کسانی که در این فتوا با ایشان هم نظر نبوده و یا از کس دیگری تقلید کنند؛ در هر صورت بر همه مسلمین واجب است از ایشان به خاطر ولی امر بودن‏شان تبعیت کنند.

 

 وهن بودن قمه زنی

 

الف- فتاوی مراجع تقلید

حضرت امام خمینی (‏قدس‏ الله‏ نفسه ‏الزکیه)

بسمه تعالی

در وضع موجود قمه نزنند، و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد، مانع ندارد؛ اگر چه روضه خوانی بهتر است و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات است.

استفتاءات امام، ج ۳، سؤالات متفرقه، س ۳۷

 

حضرت آیت الله العظمی خویی(‏قدس ‏سره)

اگر قمه ‏زنی و زنجیر زنی با قلاب‏ های فلزی که در ماه محرم انجام می‏گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمسخر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست.

المسائل الشرعیه، استفتاءات الامام الخویی، العبادات؛ و الطریق النجاه، ج ۲، ص ۴۴۵

 

حضرت آیت الله العظمی خامنه ‏ای

قمه‏ زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه‏ اى در عصر ائمه(ع) و زمان‏هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم (ع) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود؛ بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست. و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.

اجوبه الاستفتاءات، س ۱۴۶۱

 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‏گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می‏کند، خودداری کنند.

 

حضرت آیت الله علی مشکینی(‏قدس‏ سره)

بعد التسلیم و التحیه امور مذکور فوق بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتا محرم است. مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزی حضرت حسین(علیه الصلاه و السلام) که یکی از عبادات است جدا خودداری نمایند ….

 

حضرت آیت الله جوادی آملی

چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است، جایز نیست، انتظار می رود از قمه زنی و مانند آن پرهیز شود.

 

حضرت آیت الله احمدی میانجی(‏قدس ‏سره)

عملی که موجب وهن مذهب شود، جایز نیست …

 

حضرت آیت الله ابراهیم امینی

با توجه به اینکه مشروعیت امور فوق به اثبات نرسیده و در شرایط کنونی موجب وهن مذهب شیعه می شود، اجتناب از آن بر عزاداران امام حسین(علیه ‏السلام) لازم است. « با اینکه عزاداری برای سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) یک عبادت و موجب تقرب به خدای سبحان است و ائمه معصومین (علیهم السلام) در این باره تاکید ، لکن بر علاقه مندان به اهل بیت واجب است از انجام امور فوق اجتناب نمایند؛ زیرا اولا امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است. ثانیا در اوضاع و شرایط کنونی جهان امور مذکور از خرافات به شمار می‏رود و موجب وهن شیعه می‏باشد …

 

حضرت آیت الله ملکوتی

عزاداری حضرت سید الشهداء سبط رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) باید لایق و شایسته به آن امام بزرگوار باشد و موجب وهن و تضعیف اسلام ومذهب تشیع نباشد بلکه مثل قیام آن حضرت باعث بقاء و عزت اسلام و مسلمانان بوده و عاری و منزه از هرگونه بدعت و خرافات باشد.

 

حضرت آیت الله مقتدایی

با استقرار جمهوری اسلامی ایران و تشکیل حکومت اسلامی بر اساس قرآن و وحی توجه همه ملت‎ها و دولت‏ها به اسلام جلب و احکام نورانی و مترقی اسلام مورد مداقه صاحب نظران قرار گرفته و می رود تا همانند خورشیدی تابان در سطح جهان بسط پیدا کند؛ لذا دشمنان اسلام که حقیقت و موجودی خود را در خطر می‏بینند، در مقام هستند به هر وسیله و بهانه اسلام را ملکوک و خدشه دار نمایند. از این جهت اموری که امروز موجب وهن به اسلام و تضعیف عقاید مسلمین می گردد، شرعا حرام و مسلمین باید از آنها خودداری نمایند …

 

حضرت آیت الله محمدی گیلانی

هر آنچه که مایه وهن شریعت اسلام است، طبعا حرام و خصوصا اگر مورد نهی ولی امر مسلمین است، بر عموم اطاعت از آن واجب است.

 

حضرت آیت الله موسوی تبریزی

عزاداری روزهای محرم و صفر و زنده نگه داشتن قیام مقدس حسین بن علی(علیه السلام) از بهترین عبادات و قربات است و هر عملی که موجب وهن اسلام و قیام مقدس حضرت اباعبدالله(علیه السلام) باشد، حرام است و اطاعت از حکم ولی امر مسلمین واجب و لازم است.

 

حضرت آیت الله راستی کاشانی

…… اقامه عزای حضرت ابی عبدلله الحسین؛ سید الشهداء(علیه ‏السلام) از افضل قربات الی الله تعالی و موجب تجدید حیات اسلام و ایمان است و بر مومنین است هرچه با شکوه تر آن را برگزار نمایند و از هر اموری که موجب وهن اسلام و دست آویز دشمنان اسلام است، اجتناب کنند.

 

حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(‏قدس ‏سره)

با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه اى عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشى ندارد، بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین (علیه السلام) از آن خوددارى کنند. و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.    جامع‏ المسائل، ج، س ۲۱۷۳٫۱

 

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی

مکتب سالار شهیدان حضرت ابی عبد الله علیه السلام، مکتب امر به معروف و نهی از منکر و چشمه جوشان ارزش‏های اسلامی است و تاریخ خونبار عاشورا همیشه با آفریدن حماسه ها و موج ها و با به حرکت در آوردن احساسات و عواطف، الهام بخش کلیه نهضت ها و قیام هایی که علیه ظالمان و جباران روزگار صورت گرفته، بوده است… این خاطره به جوش آورنده خون‏هایی است که در دل علاقه مندان این مکتب موج می زند. مخصوصا در جهان کنونی که دشمنان اسلام از اسلام سیلی خورده و منافع نامشروع خود را از دست رفته می بینند، در فکر انتقام گرفتن از اسلام ناب محمدی هستند، لذا لازم است (شیعیان) با مراسم عزاداری کار زینبی بکنند یعنی با منطق اسلام توام و از هرگونه حرکتی که این دین مقدس را بی منطق قلمداد نماید، منزه باشد و عزاداران محترم و متعهد به جای اینکه قمه را فرق خود بکوبند در فکر آن باشند، قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنان را به مخاطره می اندازند، بکوبند.                             استفتاءات، ج ۲، س ۵۹۷٫

 

ب- سایر علما

حضرت آیت الله محمد ابراهیم جناتی

از انجام این کارهای ناشایست، وهن آور، نسنجیده و خرافی که در مبانی فقهی و پایه های شناخت احکام شرعی ریشه ندارد و موجب لکه دار شدن چهره برجسته و درخشان دین و تشیع است، پرهیز شود.

نکته

تقریبا اکثریت علمای معاصر قمه زنی را حرام می دانند. برخی مراجع بزرگوار هم ادله مختلفی در تایید حرمت آن آورده اند با دلایل مختلف فقهی(حدود ده دلیل). اما متاسفانه برخی وبلاگها فتوایی را از ایه الله نائینی در تاریخ ? ربیع الاول????.ه.ق آورده اند و تائیدات برخی علمای ان روزگار را هم بیان کرده اند. قسمتی از فتوا مربوط به قمه زنی است که عین ان را می اورم و نکات بسیار مهمی را در نقد این نقل (به فرض مستند بودن نقل) می اورم:

 

«…. دوم : هیچ اشکالی نیست در جایز بودن سینه زدن یا با دست به صورت زدن حتی اگر به حدی برسد که سینه و صورت سرخ و سیاه شود ، بلکه اقوی جواز زنجیر زدن است بر شانه و پشت به حدی که به بیرون آمدن کمی خون منجر گردد بنا بر اقوی و اما بیرون آمدن خون از پیشانی در اثر شمشیر و قمه زدن درصورتی که از ضرر آن محفوظ باشد جایز است، بیرون آمدن خون بدون صدمه رسیدن به استخوان پیشانی که عادتا هم زیان نمیرساند و مانند اینها چنانکه اشخاص عارف به آن قمه میزنند و طوری هم میزنند که صدمه به استخوان سر نمیرساند اگر در حال قمه زدن مطمئن بود که قمه زدن بر حسب عادت برایش ضرر ندارد و لکن بعد از زدن به قدری خون بیرون آمد که مضر بود کشف از حرمت آن نمی کند مانند کسی که وضو بگیرد یا غسل می کند و گمان دارد استعمال آب برایش ضرر ندارد و سپس روشن می شود که برایش ضرر داشته لکن احوط و سزاوار است که کسانی که عارف به زدن شمشیر و قمه نیستند خودداری کنند خصوصا جوانانی که دلهایشان پر از عشق و محبت امام حسین علیه السلام است و از محبت آن حضرت بی اختیار می گردند و در موقع قمه و شمشیر زدن توجه ندارند که ممکن است پس از آن زیان ببیند ، خدا ثابت بدارد ایشان را به قول ثابت در دنیا و در آخرت….»

 

اما نکاتی که به نظر می رسد:

۱- خود حضرت ایشان (آیه الله نائینی) در حکمشان به وضوح  نوشته اند: “درصورتی که از ضرر آن محفوظ باشد جایز است”  همچنین فرموده اند : “لکن احوط و سزاوار است که کسانی که عارف به زدن شمشیر و قمه نیستند خودداری کنند خصوصا جوانانی که دلهایشان پر از عشق و محبت امام حسین علیه السلام است و از محبت آن حضرت بی اختیار می گردند و در موقع قمه و شمشیر زدن توجه ندارند که ممکن است پس از آن زیان ببیند ”  یعنی ایشان هم مانند بقیه قائلین به جواز این عمل مناط را عدم اضرار به نفس با صراحت و وضوح می دانند. فتوای بزرگانی همچون میرزای نائینی بیش از این نیست که قمه‌زنی فی‌نفسه عملی جایز است نه مستحب یا واجب. و این به آن خاطر است که این عدّه از فقهاء در بررسی حکم قمه‌زنی بر مبنای یکی از عناوین حکم اوّلی آن که وارد نشدن ضرر به بدن است، فتوی به جواز قمه‌زنی- تا زمانی که موجب ضرر جدی بر بدن نشود.

میان فقهاء اختلاف وجود دارد، که آیا اضرار به نفس کلاً حرام است، یا تنها در صورتی که منجر به مرگ شود حرام می گردد؛ شیخ انصاری و عدّه‌ای دیگر از علماء معتقدند که اضرار به نفس حرام است حتی اگر منجر به هلاکت شخص نشود؛ مثل این که انسان انگشت خود را زخمی کند. بنابر این طبق نظر این فقهاء هرگونه قمه یا زنجیرزدن که منجر به خون‌ریزی یا نظایر آن شود تحت این عنوان یعنی حرمت اضرار می‌گنجد. امّا تعدادی دیگر از علما نیز اعتقاد دارند که اضرار به نفس اگر به نقص جسمی شدید یا به فوت منتهی نشود بر انسان حرام نیست. اگرچه همین فقهاء معتقدند که اگر این اعمال منجر به هتک حرمت مذهب گردند، جایز نیستند؛ و در غیر این صورت جایزند. چنانچه آیت الله خویی در پاسخ به سؤالی می‌نویسند: اگر این امور مستوجب هتک و توهین باشد حرام است.

 

۲- همانطور که تاریخش مشخص است این حکم مربوط به سال ????ه.ق می باشد و اکنون در سال ???? ه.ق. می باشیم و امروزه هیچ کس مقلد ایه الله نایینی نیست چرا که مرجع فوت شده قابل تقلید نیست. علمای امروز مرجع تقلید مردم هستند و حکم اجتهادی علمای امروز ملاک عمل مقلدین است.

 

۳- در شرایط امروز که ولی فقیه شیعه با چند مناط مختلف حکم به حرمت داده اند (هم امام حکم به حرمت داده بودند هم  ایه الله خامنه ای) حتی اگر مرجعی اجتهادش برخلاف باشد باید از حکم ولی فقیه تبعیت کند. این مطلب هم حکم مراجع تقلید است.

 

۴- برخی از افرادی که اسمشان در این لیست است نظر دیگری دارند!  یا این مطلب دروغ است یا اینکه حکم این بزرگواران در اثر تحولات زمانه و تبلیغات شدید دشمنان علیه شیعه به بهانه قمه زنی عوض شده است. بزرگوارانی چون آیه الله اراکی و ایه الله تبریزی فرمودند که:” دستور ولی امر مسلمین [آیه الله خامنه ای] مبنی بر جلوگیری از اعمال خرافی در عزاداری محرم لازم الاتباع است.”  آیه الله تبریزی هم در استفتاءات خود فرموده اند که: “عزاداری خامس ال عبا از مهم ترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می باشد ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب و سوء استفاده دشمنان  اسلام و اهل البیت(ع) می شود? اجتناب کنند. البته متاسفانه در سایت ها و وبلاگ های طرفداران  افراطی قمه زنی فتوای نیمه کاره ای را به ایشان منسوب کرده اند که آخرین نظر ایشان نبود (کامل ترین نظر هر مرجعی اخرین نظرش می باشد)

 

۵- متاسفانه در برخی از سایت ها و وبلاگ های خوش اب و رنگ افراطی برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان نظر یک مرجع را با چند فاصله بین نظرات دیگران تکرار کرده اند، عجیب است که در نقل فتاوا هم شگرد روانی به کار بسته اند تا به زور به مخاطب غافل قالب کنند که قمه زنی خوب است!؟ تازه بگذریم که اساسا نظر بقرخی مراجع مذکور این که نوشته اند نیست.

 

۶- نظر برخی مراجع بسیار جالب است که در شرایط فعلی قمه زنی را حرام خواهد دانست. مثلا فتوای منقول از ایه الله بهجت چنین است:” با مراعات تقیه لازمه جایز است در صورتی که مضر به نفس نباشد” یعنی ایشان هم بحث شرایط زمانی را در نظر داشته اند هم بحث اضرار به نفس را. به کلمه جواز در فتوا باید دقت کرد. ایشان در سایتشان هم دارند: در جواب سوال۱۸۳۰: حکمش به عنوان اوّلى عدم ضرر رساندن به خود یا دیگرى است، به حدّى که حرام باشد؛ پس اگر مضرّ نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتب نباشد فى نفسه اشکال ندارد.” در این فتوای جدیدتر ایشان یک بحث دیگر را هم اضافه کرده اند که عدم اضرار به دیگری علاوه بر عدم اضرار به خود می باشد. البته با وضوح بیشتری ایشان اضافه کرده اند که مفسده ای هم بر آن مترتب نباشد. آیا واقعا امروزه که انواع و اقسام دشمنان شیعه اعم از کمونیست ها و شیطان پرستان و صهیونیست ها و مسیحیان افراطی و وهابی ها و ملی گرایان به بهانه قمه زنی عده قلیلی از شیعه ، همه شیعیان جهان را تشنه خون (blood thirsty) و تروریست و وحشی تر از حیوانات و بی تمدن خطاب می کنند، باز هم وضع مثل سال ۱۳۴۵ ه.ق. یعنی حدود ۸۳ سال پیش است؟ ایا این عمل قمه زنان و تیغ زنان یاری رساندن به دشمنان و بهانه درست کردن برای انها نیست؟!

 

۷- ملاک ها و ادله علمایی که قمه زدن را حرام می دانند، فقط اضرار به نفس و اسیب رساندن به بدن نیست؛ بلکه چندین دلیل دیگر هم هست، از جمله اینکه : این عمل بدعت است، در قول ائمه و فعل انها هیچ تاییدی بر آن یافت نمی شود، موجب وهن شیعه شده است، موجب اشمئزاز عقلا می شود، عرفا از نظر عقلا عزاداری محسوب نمی شود، باعث تشدید اختلاف بین مسلمین و تضعیف اقلیت شیعه در جهان می شود، خرافی است و از مسیحیان قفقاز و ایتالیا امده است؛ مال شیعه نیست و در زمان صفویه یا قاجاریه توسط افراطیون باب شده است، سفارت خانه های انگلیس و سایر بیگانگان در عراق و هند اسلامی و ایران به هیئت قمه زن کمک می کردند تا حتی در سفارت انگلیس قمه بزنند و بهانه به دست دشمن بدهند، و بالاخره فتاوای برخی قدما بر حلیت قطع نظر از عنوان های دیگر بوده است که با دخالت این عناوین قطعا فتوای انان هم حرمت این قبیل اعمال می شود. خصوصا که اکنون با حکم ولی فقیه عادل شیعه (هم امام و هم آیه الله خامنه ای) بر تمام مراجع و مقلدین انها تبعیت از حکم ایشان واجب است.

 

۸- . اگر عزاداری ها به گونه ای باشد که اگر دیگران ببینند مذهب شیعه را متهم به خشونت، توحش و خرافه گرى کنند، وهن مذهب است. موضوع‏شناسى نیاز به کارشناسى دارد.تشخیص وهن نسبت به مذهب در بسیارى از موضوعات، پیچیده است. درباره این که انجام دادن کاری الآن وهن مذهب است یا نه، هر کس شایستگى تشخیص ندارد. دو نکته باید در این رابطه ملاحظه شود: نکته اول نقش زمان و مکان است. ممکن است قمه زنی در بعضى از مکان ها یا در بعضى از زمان‏ها موجب وهن مذهب نشود؛ ولى در زمان ما که حتى در بعضى از جایگاه‏هاى خلوت هم این مراسم قمه زنى برگزار مى‏شود و فیلم ویدئویى آن در اختیار دشمن قرار می گیرد، موجب وهن مذهب می شود. نکته دوم این است که کسى مى‏تواند این موضوع را تشخیص دهد و کارشناسى کند که با مسایل زمان و مکان آشنا باشد و فکر باز و اطلاعات خوبى در این زمینه داشته باشد و واقعاً بداند که این فیلم‏ها و تصاویرى که در اختیار دشمن قرار گرفته است چه اثرات منفی خواهد گذاشت. این دو نکته بسیار مهم است. در این دو نکته بسیارى از سؤالات هم پاسخ داده مى‏شود. از تأثیر مکان و زمان نباید غافل باشیم. اگر پنجاه سال قبل مرجع تقلیدى قمه زنى را جایز شمرده، دلیل نمى‏شود که الآن نیز جایز باشد. ما تأثیر زمان و مکان را در احکام قبول نداریم، ولى در موضوعات قبول داریم که زمان و مکان باعث تغییر موضوع مى‏شود. حدّ عزاداری را شرع و عقلا تعیین می‌کنند. اگر عزاداری به شیوه‌هایی اجرا شود که شور را بر شعور غالب سازد و به نوعی موجب انحراف از فلسفه عزاداری گردد، مشروع و مورد قبول نیست. اگر قالب‌های عزاداری به گونه‌ای باشد که عقلای جامعه آن را قبیح و موجب وهن آموزه‌های دینی بدانند قطعاً جایز نیست. شکل و صورت عزاداری باید به گونه‌ای باشد که بتواند هسته و محتوای اصلی پیام عاشورا را به مردم ابلاغ کند و باور انسانها را نسبت به آنها تقویت کند؛ ولی اگر این عمل به صورتی درآید که نه تنها باطن را نشان ندهد بلکه باعث گردد که اصل مسئله خدشه‌دار شود، مورد تأیید دین نخواهد بود.

92647_244
46282926533049356307

از مراسمی است که در بعضی شهرستان ها و بلاد شیعی و توسط برخی از عزاداران امام‏ حسین‏«ع‏» اجرا می‏شود و در تاسی به مجروح و شهید شدن سید الشهدا«ع‏» و شهیدان‏ کربلا و بعنوان اظهار آمادگی برای خون دادن و سر باختن در راه امام حسین‏«ع‏» انجام‏ می‏دهند.صبح زود عاشورا،با پوشیدن لباس سفید و بلندی همچون کفن،بصورت دسته‏ جمعی قمه بر سر می‏زنند و خون از سر بر صورت و لباس سفید جاری می‏شود.بعضی‏ هم برای قمه زنی نذر می‏کنند،برخی هم چنین نذری را در باره کودکان خردسال انجام‏ می‏دهند و بر سر آنان تیغ می‏زنند،در حدی که از محل آن خون جاری گردد.قمه زنی نیز،مثل زنجیر زنی و شبیه خوانی و…از دیر باز مورد اختلاف نظر علما و پیروان و مقلدین آنان بوده و به استفتا و افتاء مبنی بر جواز یا عدم جواز آن می‏پرداخته ‏اند.

 

این مراسم،از نظر شرعی پایه و مبنای دینی ندارد و صرفا روی علاقه شیعیان به ابا عبد الله ‏الحسین‏«ع‏» انجام می‏گیرد. فقها نیز آن را در صورتی که ضرری نداشته باشد،مجاز می‏دانند.برخی از فقها نیز به خاطر تاثیر نامطلوب آن بر افکار دیگران و موجب وهن‏ مذهب بودن،آن را ممنوع دانسته‏ اند.البته شرایط زمانی در این مساله بی‏ تاثیر نیست. امام‏ خمینی‏«ره‏» در پاسخ به استفتایی که در سال های اول پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه ‏از ایشان شده بود،فرمودند: «در وضع موجود،قمه نزنند…» آیه الله خامنه‏ ای نیز در دیدار با روحانیون،در آستانه ایام عاشورا(سال ۱۳۷۳ شمسی) در ضمن بیانات مبسوطی درخرافه زدایی از عزاداری سید الشهدا«ع‏» فرمودند:«قمه زدن هم از آن کارهای خلاف ‏است…این یک کار غلطی است که عده‏ای قمه‏ ها را بگیرند و بر سر خود بزنند و خون‏ بریزند…کجای این کار،حرکت عزاداری است؟ این جعلی است.این ها چیزهایی است که‏ از دین نیست…». آن را بدعت،خلاف و خرافه دانستند.و در پاسخ به نامه امام جمعه ‏اردبیل،نوشتند: امروز این ضرر بسیار بزرگ و شکننده است و لذا قمه زدن علنی و همراه ‏با تظاهر،حرام و ممنوع. علمای دیگر نیز در تایید موضع و سخن رهبر انقلاب،آن راموجب وهن مذهب و نامشروع دانستند.  البته این احساس مذهبی و عواطف دینی که سبب می‏شود به عشق حسین‏«ع‏» چنین‏ کارهایی کنند،باید در مسیر صحیح هدایت‏ شود و مورد بهره‏ برداری قرار گیرد تا شور و انگیزه جهاد و شهادت بیافریند.بعلاوه، آنان که به خاطر حسین‏«ع‏» حاضرند خون بدهند،چه بهتر که خون خویش را به درمانگاه ها و مراکز انتقال خون اهدا کنند یا با تاسیس بانک‏ خون،از فداکاران و ایثارگران داوطلب،در روز عاشورا خون گرفته شود و نگهداری‏ گردد،تا از این طریق،جان انسانهای بسیاری که نیازمند خونند،نجات یابد.گر چه این‏کار،شاید مثل قمه زنی،تامین کننده احساس عاطفی فرد نباشد،ولی قطعا رضایت‏ خداوند و پسند سید الشهدا«ع‏» را بیشتر در پی دارد.کاش روزی صدقه دادن خون نیز،مثل صدقه ‏و کمک مالی و لباس و غذا و… مرسوم گردد و با قصد قربت انجام گیرد.

کی گفت‏ حسین،برسرخویش بزن؟                باتیغ، به فرق خویشتن نیش بزن

تیغی که زنی بر سر خود، ای غافل                   بر فرق ستمگران بدکیش بزن

Shi'ite Muslims bleed after tapping their foreheads with a razor during a Muharram procession to mark Ashoura in Nabatieh town, southern Lebanon
618198-6830-b
Le-monde-chiite-celebre-l-Achoura

سخنان علامه مرحوم سلطان الواعظین شیرازی در کتاب« شب‌های پیشاور» پیرامون قمه‌زنی

 

بر طبق نظر عقلا و همچنین از لحاظ منطقی، در مورد عقاید هر قوم و ملتی باید از روی اسناد و کتب علمای آنها بحث نمود. اگر شما یک کتاب از کتب علما و فقها و مراجع تقلید شیعیان نشان دادید که به سیخ زدن و قفل و قمه و قداره زدن و حجله ی قاسم ساختن و . . . دستور داده باشند و ازائمه هدی و پیشوایان دین و مذهب در این موضوعات، خبری نقل نموده من تسلیم میشوم.

و حال آنکه در دستورات شرعی و رساله های مراجع تقلید برای حفظ تن و بدن موازینی معین گردیده [است]. کتب فقهی و رساله های علما و فقهای شیعه ی در دسترس عموم می‌باشد (از قبیل شرح لمعه و شرایع و رساله‌های علمیه مانند جامع عباسی و مجمع‌الرسائل و عروه الوثقی مرحوم آیت الله یزدی و وسیله‌النجات مرحوم آیت الله اصفهانی و ترجمه‌های آنها قدس الله اسرارهم)را مطالعه کنید و ببینید در مذهب شیعه برای حفظ تن و بدن چه احکامی مقرر آمده و صریحا می‌رسانند که واجب‌تر از هر واجبی، حفظ تن و بدن آدمی است و هر عملی که موجب ضرر تن و بدن گردد، حرام می‌شود.

حتی در اعمال واجبه مانند وضو وغسل و روزه و حج و غیرآنها که ابواب مفصلی در فقه جعفری دارد گاهی ساقط می‌گردد.مثلا در وضو و اغسال واجبه و مستحبه که مقدمه طهارت است اگر مسلمان بداند در عمل کردن آنها ضرر به عضوی از اعضاء بدن می‌رساند و لو احتمال درد استخوان و غیره بدهد که باعث خوف شود با شرایط وارده ساقط می‌گردد.یکی از موارد جواز تیمم، خوف ضرر استعمال آب است، به سبب مرض یا درد چشم یا ورم اعضاء یا جراحت و امثال آنها که بترسد از استعمال آب، یا متألم شود.
فقه جعفری اجازه نمی‌دهد عمدا بدون جهت شرعی، حتی سوزنی به تن و بدن فرو کنند یا ناخن را عمدا طوری بگیرند که خون ظاهر شود. حتی اجازه نمی‌دهد در مصائب وارده مو بکنند یا صورت بخراشند ویا خود را طوری بزنند که بدن را کبود نمایند و اگر هر یک از این اعمال را بنماید، گناه کرده و باید استغفار نموده و کفاره بدهند… حال بیایند و عکس بیاندازند که مرد عامی (خرافی و بر خلاف دستور شرع و مذهب حقه جعفری) تمام بدنش را سیخ و میخ و قمه و قداره و کارد و قفل زده و یا مردانی لباس زنان پوشیده در حجله وغیره شبیه درآورده  و بگوید که اینها دستور مذهب شیعه است. اعمال مردمان عامی، خرافی و جاهل را به حساب مذهب جعفری آوردن و از دلائل بطلان مذهب قرار دادن، که مردمان بی خبر گمان کنند واقعا امامان شیعه امر به چنین اعمال زشتی نموده اند، جنایت بزرگ است.بسیاری از اعمال زشت و خرافی در مردمان عامی بر طبق قوانین قومی جاری است که مبنای اساسی ندارد، نمی‌توان آن اعمال را دلیل بر خرابی و فساد اصل مذهب قرار داد. منبع: شب‌های پیشاور، ص۵۸-۵۹

 

حکم حکومتی و ولی فقیه

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی‏الله علیه و آله): یَحْمِلُ هَذَا الدِّینَ فِی کُلِّ قَرْنٍ عُدُولٌ یَنْفُونَ عَنْهُ تَأْوِیلَ الْمُبْطِلِینَ وَ تَحْرِیفَ الْغَالِینَ وَ انْتِحَالَ الْجَاهِلِینَ کَمَا یَنْفِی الْکِیرُ خَبَثَ الْحَدِیدِ.

پیامبر اکرم (صلی‏ الله ‏علیه ‏و آله) می فرمایند: در هر قرنی، افراد عادلی پاسداری دین را به عهده می‏گیرند و تأویل اهل باطل و تحریف غلوکنندگان و دروغ نادانان را از دین می‏زدایند؛ همان‏گونه که دمِ آهنگر، مواد زائد را از آهن می‏زداید.

گوهر یکدانه اقامه عزای ائمه هدی(علیهم‏ السلام) چون اکسیری حیات بخش، یکی از مهمترین کارکردها را در حفظ مکتب اهل‏بیت (علیهم ‏السلام) به عهده دارد؛ از این رو، علمای اعلام در حفظ و صیانت از این مجالس اهتمام تامّ داشته و کوشیده‏اند آن را از گزند انحرافات و تندروی‏ ها محفوظ نگاه دارند.

در دوران معاصر نیز این رسالت حساس، مورد توجه و اهتمام زعمای حوزه علمیه قرار داشته، علمای روشن‏بین به سهم خود در زدودن آفاتی که از روی جهالت عوام و گاه با تحریک و توطئه معاندان، دامنگیر این محافل گرانقدر می‏شد، کوشیده ‏اند.

جریان مقابله علمای ربّانی با این انحرافات را در دوران معاصر، می‏توان در سه مقطع مورد بررسی و کنکاش قرار داد:

موج اول؛ مبارزه علامه سیدمحسن‏امین(رحمه‏الله) با انحرافات عملی در عزاداری و حمایت سید ابوالحسن ‏اصفهانی(قدس‏سره) از نهضت ‏تنزیه

 

موج دوم؛ مقابله حضرت امام خمینی(قدس سره) با قمه زنی و امثال آن

 

موج سوم؛ حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب(مدظله‏العالی) در مورد قمه زنی، با هدف پیراستن عزاداری حسینی از پیرایه‏های قابل سوءاستفاده دشمنان تشیع

 

 موج اول؛ مبارزه علامه سیدمحسن‏ امین(رحمه‏ الله)

با انحرافات عملی در عزاداری و حمایت سید ابوالحسن ‏اصفهانی(قدس‏ سره) از نهضت ‏تنزیه

مرحوم علامه سید محسن امین در کتاب خویش به نام «التنزیه لأعمال الشبیه» با استدلال و برهان ثابت می‏کند قمه‏زنی و برخی دیگر از اعمال رایج در عزاداری امام حسین(علیه‏السلام) نه تنها ثوابی ندارد، بلکه از نظر شرع مقدس حرام است. در پی انتشار این اثر، که با هدف پاکسازی گردهمایی های مذهبی از بدعت ها و گمراهی ها انجام شد، مردم ناآگاه چنان در برابرش موضع گرفتند که برخی از دوستانش خطر «انقلاب عوام» را به وی گوشزد کردند. ایشان در این باره می گوید:

«در برابر این رساله برخی از مردم برخاسته، هیاهو برپا ساختند و ناآگاهان را به هیجان آوردند… آنها در میان بخش گسترده ناآگاه جامعه چنین پخش کردند که فلانی [سید محسن امین] برپا داشتن عزای امام حسین (علیه السلام) را حرام کرده و علاوه بر این، مرا به خروج از دین متهم کردند.»

تبلیغات فراگیر درباره دانشمند مصلح دمشق، چنان مؤثر افتاد که حتی گروهی از گویندگان مذهبی در مسجدها او را گمراه معرفی کردند و برخی از مردم با گرو نهادن خانه خود و به دست آوردن اندکی پول، در جهاد نامقدس ضدّ سید محسن شرکت جستند.

ولی از آنجا که حق با سید بود، بالاخره پیروز و سربلند شد. تا آنجا که پس از اندک زمانی، آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی – که در آن زمان مقام ریاست تامه و مرجعیت عامه را داشتند – به طرفداری از امین عاملی و کتاب بیداری بخش او فتوا صادر کرده و به صراحت گفت:

«إن استعمال السیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و مایجری الیوم أمثاله فی مواکب العزاء بیوم عاشورا انّما هو محرم و غیر شرعی»؛ همانا استفاده از امثال شمشیر و زنجیر و طبل و بوق و امثال آنچه امروزه در دسته ‏ها و مواکب عزاداری عاشورا رایج شده، قطعا حرام و غیر شرعی است.

این فتوا نیز موجب اختلافات و سر و صدای شدیدی شد و برخی از وعاظ در سخنرانی های خود آیت الله اصفهانی را به سختی مورد انتقاد و حتی اهانت قرار دادند. ولی وی هرگز حاضر نشد از فتوا و عقیده خود دست بردارد.

در بصره نیز آیت الله سید مهدی قزوینی به حمایت از علامه سید محسن امین برخاسته و در آثار خویش به انتقاد از قمه زنی پرداخت. وی بر این اعتقاد بود که استفاده از آهن، یعنی زنجیر و قمه در مراسم عزاداری حدود یک قرن قبل و توسط مردمانی که تسلط زیادی به قوانین شریعت نداشتند، پدید آمده است.

 

سید حسن امین، فرزند علامه سید محسن امین، گزارشی جالب از این وقایع می دهد:

«… در این راه، بزرگانی چون سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ عبدالکریم جزائری و دیگران و جالب این است که گروهی از زهاد و عباد معروف نیز از او حمایت کردند. از آن جمله مرحوم شیخ علی قمی معروف به زاهد و شیخ جعفر بدیری. این فتوا نجف را به دو گروه تقسیم کرد؛ گروهی موسوم به «امویین» که همان طرفداران مرحوم امین بودند و گروهی به نام «علویین» که همان مخالفین او بودند. پس از یک سال از شروع سر و صداها مرحوم امین قصد سفر به عراق را نمود و با آن که بسیاری از دوستانش او را از سفر نجف منع نمودند، لیکن وی به نجف آمد، جعفر الخلیلی در کتاب خود «هکذا عرفتهم» می گوید: نجف به استقبال او بیرون شهر رفت. هنچنین سید ابوالحسن اصفهانی در مقدم پیشواز کنندگان بود. خلیلی اضافه می کند که من اشخاصی را دیدم و نام آنها را ذکر می کند و سید می گفت: من از همه شما گذشتم؛ به جز آن افرادی از شما که غافلین را تحریک نمودند.

 

 موج دوم؛ مقابله حضرت امام خمینی(قدس سره)

با قمه زنی و امثال آن

پس از پیروزی انقلاب اسلامی جریانی تحت تاثیرمحافل روشنفکری در ایران شکل گرفت که با عزاداری حسینی به صورت سنتی، به مخالفت پرداخت. بنیانگذار جمهوری اسلامی در مقابل این تفکر با شدت و حدّت ایستادند و طی چند سخنرانی، به تبین نقش مجالس عزای حسینی در حفظ و بقای مکتب تشیع پرداخته و ضرورت برگزاری مراسم عزاداری به همان شیوه سنتی را مورد تاکید قرار دادند.

با گسترش برخی مظاهر آزار جسمانی در مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) و امکان بهره برداری دشمنان ازاین رفتارها، ایشان با صدور حکمی از قمه زنی نهی و جواز شبیه خوانی را مشروط به عدم وهن اعلام فرمودند.

در پی این اقدام حضرت امام(قدس سره)، آیت الله شهید سید محمد باقر صدر(قدس سره)  و شهید آیت الله مرتضی مطهری و جمعی از علمای بصیر به حمایت از این حکم ومحکومیت این اعمال پرداختند.

شهید مطهری با ذکر سابقه ورود قمه زنی به ایران می نویسد: «قمه زنی و بلند کردن طبل و شیپور، از ارتدوکس های قفقاز به ایران سرایت کرده و چون روحیه مردم برای پذیرفتن آنها آمادگی داشت، همچون برق در همه جا دوید.»

شهید آیت الله مطهری در کتاب حوزه و روحانیت نیز به این مبحث پرداخته، می‏فرمایند: «قمه زنی در شرایط فعلی هیچ دلیل عقلی و نقلی بر آن نداریم و یکی از مصادیق بارز تحریف محسوب می گردد و حداقل اینکه در زمان فعلی، باعث زیر سوال رفتن تشیع می گردد. از برنامه‏هایی که هیچ ارتباطی با اهداف امام حسین(علیه السلام) ندارد، تیغ، قمه و قفل زدن است؛ قمه زدن هم همین طور است. این کار، کار غلطی است. یک عده قمه‏ها را بگیرند، به سرهای خودشان بزنند و خون ها را بریزند که که چه شود؟ کجای این حرکت، عزاداری است.»

روحانیِ شهید سید عبد الکریم هاشمی نژاد نیز به تاثیرات سوء قمه زنی در تخریب چهره تشیع پرداخته، می گوید:

«سوگواری برای حسین بن علی (علیهم االسلام) و یاد نمودن از فاجعه خونین نینوا، اگر به طرز صحیح انجام گیرد، علاوه بر ارزش های اسلامی و معنوی که دارد، اصولاً خود یک عمل منطقی و معقولی است که از عواطف انسانیت و حسّ حمایت از مظلوم سرچشمه می گیرد. اما با کمال تأسف گاهی به نام عرض ارادت به پیشگاه مقدس حسین (علیه السلام) کارهایی انجام می شود که در برابر دنیای روز موجب شرمساری و سرافکندگی است. کارهایی که نه با مقررات اسلامی سازش دارد و نه از نظر منطق، صحیح و قابل درک است. برای نمونه باید موضوع «قمه زدن» را یاد کرد. این عمل ناراحت کننده و چندش‏آور… نه تنها با هیچ اصلی قابل تفسیر نیست، بلکه مخالفان و دشمنان اسلام در داخل و خارج، از آن به صورت یک حربه مؤثر و قاطع علیه آیین مقدس ما استفاده می کنند.

نویسندگان دغل و قلم های شومی که سالیانی دراز در این کشور مشغول سمپاشی و آلوده ساختن افکار بی خبران از اسلام و نظام عالی و جهانی آن بودند، اکثراً از این نمونه کارها که جمعی از شیعیان پاکدل به نام دین و اسلام انجام می دادند، سوءاستفاده می کردند و در نوشته‏های خود – که سراپا تهمت و افترا به اسلام و تشیع است- آنها را به نام یکی از دستورات مذهبی شیعه معرفی کرده، از مظاهر «شیعه‏گری» می شمرده اند. سپس در پناه این حربه های مؤثر، فحش‏ها و ناسزاهای خود را نثار اسلام و مکتب آسمانی آن نموده و با این قبیل تهمت ها – که این کارها جزء دستورات اسلامی است- این آیین مقدس را ناصحیح و نامعقول جلوه می دادند…

اگر در داخل یک کشور اسلامی موضوع «قمه زدن» و مانند آن این گونه مورد بهره‏ برداری و سوء استفاده دشمنان اسلام قرار گیرد، در خارج از کشور نسبت به قدرت‏های بزرگ و مذاهبی که به نیروهای استعماری تکیه دارند، می توان به خوبی استنباط کرد که چگونه از این حربه های مؤثر علیه اسلام و مکتب آسمانی آن از یک طرف و تحقیر نمودن و کوچک شمردن مردم مشرق زمین از سوی دیگر استفاده می‏کنند.

یکی از دوستانم که دانشجوست و در آلمان غربی مشغول تحصیل است، سال گذشته برایم حکایت می کرد که در آنجا ما به دیدن فیلمی رفتیم که در آن قسمتی از عادات و اعمال مردم مشرق زمین نشان داده می شد؛ اعمالی که نشان دهنده انحطاط فکری آنها است.

در آن فیلم، از کشور هندوستان مثلاً دستان گاوهای مقدس و احترام‏هایی که مردم آنجا در برابر آنها انجام می‏دادند نشان داده شده، ولی هنگامی که نوبت به ایران رسید، منظره «قمه زدن» با همان وضع چندش‏آور در فیلم منعکس شد.

… باز داستان دیگری در این باره دارم که دانشجوی آلمانی به علّت آن که منظره قمه زدن را در یک فیلم تلویزیونی دیده بود و دشمنان اسلام، آن را به عنوان «یکی از دستورات اسلامی که باید یک مسلمان واقعی آن را اجرا کند» معرفی کرده بودند، تا مدت‏ها حاضر نبود مسلمان شود و اسلام را بپذیرد…»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code