نویسنده دانیال روحانی
اگه با من كاری داشتيد با اين شماره تماس بگيريد 09378641406
به گزارش گروه فرهنگی رویکرد،تابناك ، تسنيم انتشارات «عماد فردا» با عناوین متعددی از تازه‌ترین آثارش از جمله حزب‌اللهی افراطی به نمایشگاه بیست و هشتم کتاب می‌آید. حزب‌اللهی افراطی» نام یکی از زيباترين کتاب‌های این انتشارات است که علی روحانی آن را نوشته و در این کتاب با نگرشی خاص به جبهه مذهبی حزب‌اللهی نگاه شده و در آن نویسنده در راستای تقویت این جبهه گاهی به نقد هم پرداخته که اثر را خواندنی کرده است. این کتاب نیز از جمله کتاب‌هایی است که در نمایشگاه در دسترس مخاطبان خواهد بود و ۱۳ هزار تومان قیمتی است که پشت جلد آن درج شده است.
دانيال : جوانان دين گريز نشده اند ،‌كار فرهنگی بلد نيستيم
بچه هياتی ها بخوانند : آيت الله بهجت می فرمايد: حسينی بشويد نه هياتی ! زيرا اگر هم هيئتی بشويد ، حسين تان را آنگونه كه خود دوست داريد و باب ميلتان است می سازيد و هر كس با ميل شما مخالف باشد می گوييد با حسين (ع) مخالف است ولی اگر حسينی باشيد هيئت و رفتارتان را بر مبنای حسين (ع) می سازيد ! هيئتی شدن كاری ندارد كافيست ريش بگذاريد و با پيراهن مشكی از اين هيئت به آن هيئت برويد ! حسينی شدن است كه مشكل است .

حجت الاسلام پناهیان در جمع اصحاب رسانه ضمن تبیین اهمیت پیاده‌ روی اربعین در بیدارسازی و تحول قلوب انسان‌ ها و جذب آن ها به جبهه حق، به وظیفه اهل رسانه در رساندن پیام اربعین به اهل عالم اشاره کرد و گفت: اگر باور داریم که امام حسین (ع) مظهر رحمه الله الواسعه است، و این رحمت خودش را در اربعین در یک میعادگاه بزرگ تجلی می‌ دهد، باید میدان دهیم که همه تحت پوشش نور این رحمت قرار بگیرند. باید تا جایی که می‌ توانیم با انعکاس خبر اربعین حسینی، ابواب «رحمه الله الواسعه» را به روی تمام مردم عالم بگشاییم.

مشروح گفتگوی حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در جمع اصحاب رسانه درباره پیاده روی عظیم اربعین را در ادامه می‌ خوانید:

پیاده روی کربلا

با مراسم اربعین باید فراجناحی، فراملیتی و فرادینی برخورد کنیم / عاشورا مربوط به یک جریان خاص نیست  

مراسم باشکوه اربعین را نباید یک مراسم بسیار عمومی برای جهان اسلام، بلکه جهان بشریت تلقی کنیم. مراسمی که نه‌ تنها فراتر از انواع جریان‌ های سیاسی داخلی است بلکه فراتر از همه مذاهب و ادیان دنیا و یک مراسم فوق‌ العاده بشری است.

 

در ایران خودمان برخی از مراسم‌ ها را داریم که در آن مراسم‌ ها مرزبندیِ خاصی وجود ندارد. مثل تجمعی که مردم برای عید نوروز در کنار حرم امام رضا(ع) دارند که از تمام طیف‌ ها و صنوف در آنجا حضور پیدا می‌ کنند. همچنین در برگزاری مراسم عاشورا نیز همه مشارکت دارند و همه به آن احترام می‌ گذارند؛ هنرمندان، روشنفکرها، بازاری‌ ها و انواع صنوف سعی می‌کنند ارادت خودشان را به امام حسین(ع) نشان دهند.

 

هیچ کس عاشورا را مربوط به یک جریان خاص نمی‌ بیند. حتی آن ها که تصور دقیقی از عاشورا ندارند و گاهی اوقات در تحلیل‌ های خودشان اشتباه می‌ کنند، اصل احترام به امام حسین(ع) را قبول دارند. ما با پدیده باعظمت اربعین باید همین‌ طور فراجناحی، بلکه فراملیتی و فراتر از همه ادیان برخورد کنیم.

 

شاید اربعین آخرین مرحله اتمام حجت برای بیدارسازی دل‌ ها قبل از ظهور باشد/ اربعین می‌ تواند یکی از عوامل مهم برای جذب افراد به جبهه حق باشد

هر کسی که خودش را در هر موضعِ فکری و سیاسی یا فرهنگی تلقی می‌ کند، بیاید و با اربعین ارتباط برقرار کند. شاید این آخرین مرحله اتمام حجت برای بیدارسازی دل‌ ها قبل از ظهور باشد. این کلمه «شاید» را حذف نکنید تا برخی افراد که معمولاً دچار سوء تفاهم می‌ شوند، برداشت خاصی از این کلام پیدا نکنند و نگویند که فلانی با راهپیمایی اربعین مژده ظهور داده است!

 

البته ما آرزومند هستیم که واقعاً ظهور نزدیک باشد و محقق شود و همین اقدامات و حرکت‌ ها مقدمه‌ ساز ظهور شوند؛ ولی ما برخی از اتمام حجت‌ ها را در امتحان‌ ها و غربال‌ های قبل از ظهور داریم؛ اتمام حجت‌ هایی که موجب می‌ شود خیلی‌ ها که رسماً در جبهه باطل هستند، بیایند و در جبهه حق قرار بگیرند.

 

اگر بخواهد چنین غربالگری‌ ای صورت گیرد، ممکن است در برخی از حادثه‌ ها و امتحان‌ ها ریزش‌ هایی پدید بیاید ولی برای آن غربالگری‌ های بزرگ در آستانه ظهور، برخی از وقایع هم هستند که می‌ توانند موجب رویش‌ های بزرگ شوند و قطعاً یکی از عوامل بسیار مهم برای جذب به جبهه حق، می‌ تواند همین اربعین اباعبدالله الحسین(ع) باشد.

 

باید ابواب «رحمه الله الواسعه» را به روی تمام مردم عالم گشود/ فراگیرسازی پیام اربعین برای انواع سطوح اجتماعی یک ضرورت است

به همین دلیل، بنده تصور می‌ کنم ما باید تا جایی که می‌ توانیم در انعکاس خبر اربعین اباعبدالله الحسین(ع) آغوش رحمت واسعه الهی را به سوی تمام ابنا بشر باز کنیم؛ اگر قبول داریم سخن مرحوم قاضی(ره) را که فرمودند: «در عالم مکاشفه دیدم که «رحمه الله الواسعه» حسین(ع) است» . باید ابواب «رحمه الله الواسعه» را به روی تمام مردم عالم گشود و این رحمت واسعه باید تا آنجایی که می‌ شود به کمک دوستان اباعبدالله حسین(ع) فراگیر باشد و این فراگیری خودش یک عملیات اتمام حجت است.

 

اگر باور داریم که امام حسین(ع) مظهر رحمه الله الواسعه است، و این رحمت خودش را در اربعین در یک میعادگاه بزرگ دارد تجلی می‌ دهد، باید میدان بدهیم که همه تحت پوشش نور این رحمت قرار بگیرند. لذا تعمیم و فراگیرسازی اربعین امام حسین(ع) برای انواع سطوح اجتماعی یک ضرورت به حساب می‌ آید.

 

اگر گوشه دلِ کسی، نوری وجود داشته باشد با تجلی محبت حسین(ع) در اربعین متأثر یا متحول می‌ شود

شاید کسی در گوشه دلش نوری وجود داشته باشد که در این صورت او قطعاً با تجلی محبت امام حسین(ع) در اربعین، متأثر خواهد شد؛ اگر متحول نشود. حتی ما طمع داریم که اربعین اباعبدالله الحسین(ع) بتواند بر آحاد جوان هایی که جذب جریان‌ های تکفیری شده‌ اند هم تأثیر بگذارد.

 

ببینید این نگاه از چه مختصاتی برخوردار است. مثلاً کسانی بودند که با شمشیر قصد ترور پیامبر(ص) را داشته‌ اند و از مکه حرکت کرده‌ و در مسجد النبی پشت سر پیامبر(ص) قرار گرفته‌ اند و وقتی رسول خدا(ص) برگشتند و آنها را نگاه کردند،‌ متحول شدند. کسانی هم بودند که بعد از فتح مکه، دائماً با پیامبر گرامی اسلام(ص) بودند و منتظر یک فرصتی بودند تا رسول خدا(ص) را به قتل برسانند. ولی در جریان غزوه حنین لحظه‌ ای که می‌ خواستند در شلوغیِ جنگ، به پیامبر(ص) ضربه بزنند، با یک کلام رسول خدا(ص) متحول شده و برگشته و از قصد خود توبه کرده‌ اند و پای رکاب پیامبر(ص) نبرد کرد‌ه‌ اند.

 

باید اربعین را با ادبیات گوناگون روایت کنیم / فقط با ادبیات دینی، هیأتی یا انقلابی از اربعین صحبت نکنیم

میتوان برخی اعمال خاص مؤمنین را برای مراتب عالی اهل تقوا تصور کرد، ولی برخی رفتارها و شعائر دینی هستند که باید به آنها در نهایت عمومیت(فراگیری) نگاه کرد، که امام حسین(ع) عموماً و اربعین حسینی خصوصاً همین ویژگی را دارد.

 

اما برای اینکه این امر تحقق پیدا کند، چه‌ کار کنیم؟ باید اربعین را با ادبیات گوناگون روایت کنیم. فقط با ادبیات هیأتی‌ ها از اربعین صحبت نکنیم. بلکه ضمن صیانت از حقیقت اربعین با انواع ادبیاتی که صنوف و سطوح مختلف اجتماع دارند با آن فکر می‌ کنند و زندگی می‌ کنند، از اربعین سخن بگوییم؛ مثلاً با ادبیاتی که روشنفکرها در فضای خاصّ خودشان دارند، ادبیاتی که فقیهان با اصطلاحات خاصّ خودشان دارند، با ادبیاتی که آزادگان جهان یا صنعتگران جهان دارند.

 

باید سعی کنیم اربعین را با انواع ادبیات معرفی کنیم، حتی این ادبیات نباید صرفاً دینی یا انقلابی باشد. البته وقتی با ادبیات دیگران، عاشورا و اربعین امام حسین(ع) را توصیف می‌ کنیم، باید مراقب باشیم که مبادا آن را تحریف کنیم. ولی آن اصل تعمیم اقتضا می‌ کند که ما این کار را انجام دهیم.

 

ممکن است خیلی از جوان‌ ها باشند که با هیات‌ های مذهبی ارتباط برقرار نکرده باشند، ولی باید بتوانند راحت‌ تر از هیات‌ های مذهبی، با اربعین ارتباط برقرار کنند. ممکن است ما در هیات‌ ها توانایی جذب آنها را نداشته باشیم ولی امام حسین(ع) در اربعین، توانایی جذب آنها را دارد. آنها باید کلماتی از جنسِ فکر و روحیات خودشان در توصیف اربعین بشنوند تا جذب شوند.

 

واقعاً اربعین با انواع ادبیات، قابل توصیف و تبیین است. بنده کسانی را دیده‌ ام که مسلمان نبوده‌ اند، ولی آمده‌ اند و اربعین را دیده‌ اند و تحت تأثیر شکوه اربعین قرار گرفته‌ اند. و برخی نیز حقایقی از اربعین را تنها از طریق رسانه‌ ها دریافت کرده‌ اند که انصافاً حقایق نابی بوده‌ اند.

 

حماسه عاشورا و اربعین تحریف‌شدنی نیست

طبیعی است که اربعین جهت خاصی دارد – هرچند با ادبیات مختلف بیان شود- و هیچ کس نمی‌ تواند این جهت خاص را حذف کند. حتی اگر کسی بخواهد حماسه عاشورا یا اربعین را تحریف کند، نخواهد توانست. عاشورا تحریف‌ شدنی نیست یا لااقل به این سادگی نمی‌ شود عاشورا را تحریف کرد. هر کسی با هر قصد و نیّتی به سراغ عاشورا بیاید، نمی‌ تواند زیاد از عاشورا برداشت غلط بکند. البته جریان‌ های فکری مختلف تلاش خود را برای تحریف عاشورا انجام داده‌ اند ولی اساساً عاشورا تحریف‌ پذیر نیست.

 

مثلاً اگر کسی بخواهد اباعبدلله(ع) و واقعه عاشورا را تحریف کند و از آن یک اسلام آمریکایی به‌ دست بیاورد، تا چه حد می‌ تواند در این تحریف جلو برود؟ آیا می‌ تواند بگوید که مثلاً علی اصغرِ حسین(ع) از دشمن تیری نخورده است و از دست امام حسین(ع) روی زمین افتاده و از دنیا رفته است؟! آیا می‌ تواند برائت خودش را نسبت به حرمله سلب کند؟ بالاخره مردم عقل و فطرت دارند و متوجه می‌ شوند که اگر کودک‌ کشی در کربلا جنایت بوده، کودک‌ کشی در غزه هم جنایت است و کودک‌ کشی توسط تکفیری‌ ها در سوریه و عراق هم جنایت است. کافی است کسی روضه حضرت علی اصغر(ع) بخواند؛ او دیگر نمی‌ تواند تحلیلِ تحریف‌ شده خودش را به مردم منتقل کند. روضه اباعبدلله(ع) کار خودش را با فطرت‌ های پاک انسان‌ ها انجام می‌ دهد.

 

ضمن اینکه انسان از برداشت‌ های ناثواب- مثلاً در بین روشنفکرهای غربزده یا متحجرین متصلب- درباره کربلا متاسف می‌ شود، ولی چندان ملالی نیست. امام حسین(ع) دارد مردمِ خودش را پیدا می‌ کند و مرام خودش را دارد منتقل می‌ کند.

 

اهل رسانه به گشوده‌ تر شدن درهای حماسه عاشورا و اربعین به روی جهانیان کمک کنند

درهای کربلا و حماسه عاشورا در اربعین به روی جهانیان گشوده شده است و شما (اهالی رسانه) باید به گشوده‌ تر شدن این درها کمک کنید و بگذارید همه – با هر فکر و اندیشه‌ ای که دارند – بیایند و با آن ارتباط برقرار کنند. حداقل اثری که کربلا در آنها خواهد گذاشت به نفع جبهه حق است. حتی اگر برخی تلاش کنند فلسفه عاشورا و اربعین را تحریف کنند.

 

در حماسه اربعین –که دنباله حماسه عاشوراست- زیبایی‌ هایی وجود دارد که کسی نمی‌ تواند چشم خودش را به روی آن ببندد. البته درست است که انقلابیون از این حماسه بزرگ، نتیجه مورد نظر خودشان را می‌ گیرند و مقاومت‌ شان محکم‌ تر می‌ شود و برای استکبار ستیزی روحیه می‌ گیرند. اما بقیه هم لااقل سیاهی لشکر این مقاومت خواهند شد. این همان رحمت واسعه الهی است که علاقمند است همه را در برگیرد.

 

بسیاری از نخبگان فرهنگی ما هنوز عظمت حماسه اربعین را درنیافته‌ اند/ جای برخی ذاکرین حسین(ع) در پیاده‌ روی اربعین خالی است

غیر از کسانی که اربعین را در پیاده‌ روی شهود کرده‌ اند و در متن حماسه پیاده‌ روی اربعین حضور داشته‌ اند، عموم مردم ما هنوز عظمت پیاده‌ روی اربعین را در نیافته‌ اند. نه تنها عموم مردم بلکه بسیاری از نخبگان فرهنگی و معنوی جامعه ما هنوز عظمت حماسه اربعین را درنیافته‌ اند؛ حتی نخبگانی که در موضوع امام حسین(ع) فعالیت می‌ کنند. بنده در این سال‌ ها جای برخی از ذاکرین اهل‌ بیت(ع) را در این حماسه اربعین خالی می‌ بینم و احساس می‌کنم که سینه‌ زنان اباعبدالله(ع) در این مسأله جلو افتاده‌ اند.

 

کسانی که در طول زندگی‌ شان سر سفره امام حسین(ع) می‌ نشینند؛ که شامل تمام سیاسیون کشور ما هم می‌ شود-چون سیاسیون هم به برکت این انقلاب بر سر سفره امام حسین(ع) نشسته‌ اند- همچنین شامل عناصر فرهنگی به ویژه هیأتی‌ ها می‌ شود. برای اینها موقعیتی به نام «پیاده‌ روی اربعین» پیش آمده است که خودشان را ذره‌ ای در میان انبوه جمعیت ببینند و به تشکر از امام حسین(ع) بپردازند. واقعاً حیف است که این ها در اربعین برای عرض تشکر و تجدید عهد و بیعت با امام حسین(ع) به کربلا نرود.

 

هر کسی می‌ تواند، در پذیرایی زائرین اربعین مشارکت کند/در طوفان کاترینا ۴ میلیون ولی در اربعین ۲۰۰ میلیون وعده غذایی توزیع شده

هنوز بسیاری از کسانی که حاضرند در راه امام حسین(ع) هزینه کنند، عظمت اربعین را درنیافته‌ اند و حضور کمرنگی در پذیرایی از زائران اربعین دارند. هر کسی که می‌ تواند، در پذیرایی زائرین اربعین مشارکت کند و این توفیق عظیم را از دست ندهد. بسیاری از خیّرینی که در ایران اسلامی هستند، هنوز متوجه نشده‌ اند که ماجرا از چه قرار است. این میعادگاه باعظمت طبیعتاً نیاز به پشتیبانی دارد. البته پشتیبانی‌ کنندگان قبل از پذیرایی‌ شوندگان، توسط امام حسین(ع) مهیا شده‌ اند ولی کسانی که توانایی دارند از این قافله جا نمانند. و شما(اصحاب رسانه) باید این اطلاع‌ رسانی را انجام دهید.

 

صدای اربعین تا آن‌ سوی دنیا هم رفته است. در برخی مقالات -در ایندیپندنت یا برخی مجلات دیگر- یکی از نکاتی که درباره پیاده‌ روی اربعین زده بودند این بود که اگر می‌ خواهید اسلام حقیقی را بشناسید، بروید اربعین را ببینید و اگر خواستید داعش را بشناسید، باز هم بروید در اربعین و دشمنان داعش را ببینید. در طوفان کاترینا، دولت آمریکا ۴میلیون وعده غذایی داد، ولی در اربعین ۲۰۰ میلیون وعده غذایی توزیع می‌ شود که تماماً توسط خیّرین است.

 

برای پنهان کردن حماسه اربعین هزینه‌ های زیادی در جهان صورت می‌ گیرد

در همین مقاله می‌ گوید: شما برای یک تظاهرات چندهزار نفره، تمام جهان را تحت پوشش خبری قرار می‌ دهید، ولی برای بزرگترین واقعه انسانی در تاریخ، کمترین پوشش خبری را می‌ دهید!

 

برای پنهان کردن حماسه اربعین هزینه‌ های زیادی در جهان صورت می‌ گیرد. این مقدار پنهان‌ سازی طبیعی نیست. و الا اگر به روال طبیعی بود، این باید بزرگترین خبر جهان می‌ شد. اما در ایران اسلامی-درباره این موضوع- غفلت می‌ شود. شاید به این دلیل که امام حسین(ع) دوست ندارد کسی برایش دستوری و بخش‌ نامه‌ ای کار کند. کسی که می‌ خواهد کاری در این زمینه انجام دهد، باید امام حسین(ع) به او توفیق بدهد.

 

امید است حماسه زیارت اربعین مقدمه حماسه ظهور باشد/ پیاده‌ روی اربعین یک رسم عربی نیست؛ یک رسم دینی است

حماسه زیارت اربعین ادامه حماسه عاشوراست و امید است که مقدمه حماسه ظهور باشد و هر کسی با هر نگاهی به اربعین نگاه کند می‌ تواند این پیوند را احساس کند.

 

حماسه اربعین به شدت مردمی و دینی است. پیاده‌ روی برای زیارت یک رسم عربی نیست، بلکه یک رسم کاملاً دینی است. اصلاً برای عرب‌ ها بزرگداشت اموات، مثل ما ایرانی‌ ها مهم نیست. از نظر فرهنگی ما ایرانی‌ ها بیش از عرب‌ ها برای اموات خودمان بزرگداشت می‌ گیریم. اما پیاده‌ روی برای زیارت ریشه‌ های کاملاً دینی دارد. در روایات، پیاده‌ روی برای زیارت خانه خدا (وسائل الشیعه/۱۱/۸۰)، پیاده‌ روی برای زیارت ائمه هدی(ع) (تهذیب الاحکام/۶/۲۰) و به ویژه در مورد کربلا (کامل الزیارات/ص۱۳۲ و ۱۳۴)، آن‌ قدر برایش فضیلت شمرده شده است که باید به این نتیجه برسیم که ائمه هدی(ع) از روز اول برای چنین آثاری نقشه داشته‌ اند که امروز دارد خودش را نشان می‌ دهد. باید بگوییم این‌همه اجری که برای پیاده‌ روی ذکر کرده‌ اند، حتماً مقصودشان این بوده که میلیون‌ ها نفر در بیابان‌ ها، اطراف حرم امام حسین(ع) تجمع کنند. و امام حسن عسکری(ع) به عنوان آخرین امام قبل از دوران غیبت، با یک اشاره کار را تمام کرد

(عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ‏ صَلَاهُ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَهُ الْأَرْبَعِینَ‏ وَ التَّخَتُّمُ فِی الْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛ تهذیب الاحکام/۶/۵۲)

و میعادگاهی به نام اربعین درست کرد. این یک رسم کاملاً دینی است، یک رسم عراقی یا عربی نیست.

 

تحول ملت‌ های جهان، برای اربعین حسینی می‌ تواند از علائم ظهور تلقی شود

قبلاً بیشتر، علما به این امر ( پیاده‌روی اربعین) اهتمام داشتند ولی چرا این رسم الان این‌ قدر در میان مردم پا گرفته است؟ در اینجا غیر از تحلیل امام(ره) تحیلی دیگری نمی‌ توان داشت. ایشان در دوران دفاع مقدس می‌ فرمود: این دل‌ ها متحول شده است و جوانانی که قبل از انقلاب می‌ خواستند آنها را به فساد بکشانند الان آرزوی شهادت می‌ کند و این تحول از علائم ظهور است. (…امروز می ‏بینیم که این جلوه‏ ها حاصل شده است، و این شوق و شعف ها به لقاء اللَّه براى آنها حاصل شده است، و دست عنایت خداى تبارک و تعالى به سر این ملت کشیده شده است، و ایمان آنها را تقویت فرموده است که یکى از علائم ظهور بقیه اللَّه – ارواحنا فداه- است؛ صحیفۀ نور/۱۶/۱۲۹)

 

بنده هم بر همان سیاق فرمایش امام(ره) می‌ گویم که این تحول مردم و ملت‌ های جهان، مسلمانان جهان و حتی غیرمسلمان‌ ها برای اربعین امام حسین(ع) یک تحول عادی نیست؛ یک عنایتی است که می‌ تواند از علائم ظهور تلقی شود.(به آن معنایی که حضرت امام(ره) فرمودند.)

 

اگر اربعین را خوب به دیگران منتقل کنید، اجر شما در ذیل اجر حضرت زینب(س) قرار خواهد گرفت

شما (اصحاب رسانه) اگر اربعین را خوب به دیگران منتقل کنید، اجر شما در ذیل اجر حضرت زینب(س) قرار خواهد گرفت و از همان جنس خواهد بود.(البته نه به آن اندازه) ایشان برای حماسه امام حسین(ع) آن رنج‌ ها را به خودشان تحمل کردند. ولی شما امروز بدون اینکه رنجی را تحمل کنید می‌ توانید اجری از همان جنس ببرید. شما می‌ توانید بگویید: اگر ما آن زمان نبودیم که حماسه عاشورا را منتقل کنیم، الان حماسه اربعین را دیدیم و آن را به دل‌ ها منتقل کردیم.

 

کلمات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری را در این خصوص مطالعه کنید. مقام معظم رهبری حدود ۸ سال پیش کلام عجیبی درباره اربعین داشتند و فرمودند: «شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است.» و الان داریم سخن ایشان را در عالم واقع می‌ بینیم و می‌ توانیم در متن آن قرار بگیریم.

 

کسانی که دلشان برای نورانیت دفاع مقدس تنگ شده، بروند وضع الان مردم عراق را ببینند

وقتی آمریکایی‌ ها صدام را سرنگون کردند، شاید یک‌ درصد هم احتمال نمی‌ دادند که بیداری اسلامی از نوع حقیقی‌ اش، در عراق پدید بیاید ولی از باب «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» اقدامات دشمنان و این جریان تکفیری‌ ها، موجب تقویت جریان مقاومت و بیداری در عراق شده است به حدی که وقتی شما در لایه‌ هایی از مردم عراق حضور پیدا می‌ کنید، فضایی مانند دوران دفاع مقدس (بلکه بعضاً بهتر از آن) در بین آنها می‌ بینید. کسانی که دلشان برای زیبایی‌ ها و نورانیت دوران دفاع مقدس تنگ شده است، بروند وضع الان مردم عراق را ببینند.

 

سال گذشته در اربعین با اینکه جریان تکفیری‌ ها این‌قدر گسترده در عراق حضور نداشتند، محکم‌ ترین شعاری که واقعاً زمین و زمان را به لرزه در می‌ آورد، دیگر لبیک یا حسین(ع) نبود، بلکه «لبیک یا زینب(س)» بود و این شعار و این فریادها معنادار بود، و اشاره به حرم حضرت زینب(س) داشت و اشاره به رزمندگانی داشت که برای دفاع از حرم به شهادت رسیده بودند. اشاره به آمادگی آنها برای دفاع از حرم داشت.

 

ظلم‌ هایی که به مردم عراق شده نتیجه‌ ای جز بیداری و افزایش حس پیوندشان با امام حسین(ع) نداشته

این ظلم‌ هایی که در طول تاریخ به مردم عراق شده است نتیجه‌ ای جز بیداری و افزایش حس پیوند با امام حسین(ع) برای مردم عراق نداشته است. و شما در این ایام می‌ توانید این را ببینید.

 

شاید یکی از زیباترین صحنه‌ هایی که در اربعین به سهولت می‌ توان دید، پیوندی است که بین مردم عراق و مردم ایران برقرار می‌ شود. شما این پیوند را در اوقات دیگر نمی‌ بینید. سال گذشته یکی از موکب‌ دارها به ما می‌ گفت: شما الان بیشترین زائر را در عراق می‌ بینید که از همه جهان آمده‌ اند و به‌ طور طبیعی من باید بروم در مغازه‌ ام در کنار حرم بایستم و پول در بیاورم، ولی کارم را تعطیل کرده‌ ام و الان در مسیر زائرین اربعین موکب زده‌ ام و تمام پولی که در طول سال در آورده‌ ام با کمال میل دارم خرج شما می‌ کنم.

 

زیارت اربعین در ارتقاء وضع فرهنگ دینی جامعه ما هم بسیار مؤثر است

حتی اگر کاری به شرایط منطقه و جهان هم نداشته باشیم، به لحاظ فرهنگی اگر جوانان ما به یک چنین زیارتی بروند، چقدر در تحول روحی آنها مؤثر خواهد بود! چقدر از هزینه‌ هایی که می‌ خواهیم برای بازداشتن جوان‌ ها از غرق شدن در تباهی صرف کنیم، جلوگیری می‌ کند! چقدر می‌ تواند –به‌جای بسیاری از منبرها و موعظه‌ ها- در ارتقاء وضع فرهنگ دینی جامعه ما کارآمدی داشته باشد!

 

وقتی دیدار از مناطق دفاع مقدس، این‌ همه تأثیر می‌ تواند داشته باشد، وقتی بازگشت پیکرهای شهدای گمنام، می‌ تواند این‌ قدر تأثیر داشته باشد، حضور در اربعین امام حسین(ع) چقدر تأثیرگذار خواهد بود؟!

1 دیدگاه

  1. علیرضا گفت:

    مطلب خوب و آموزنده ای بود،انشاالله قسمت ما هم بشه امسال با دوستان بریم خدمت آقا صلوات بفرست…….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code