نویسنده دانیال روحانی
اگه با من كاری داشتيد با اين شماره تماس بگيريد 09378641406
به گزارش گروه فرهنگی رویکرد،تابناك ، تسنيم انتشارات «عماد فردا» با عناوین متعددی از تازه‌ترین آثارش از جمله حزب‌اللهی افراطی به نمایشگاه بیست و هشتم کتاب می‌آید. حزب‌اللهی افراطی» نام یکی از زيباترين کتاب‌های این انتشارات است که علی روحانی آن را نوشته و در این کتاب با نگرشی خاص به جبهه مذهبی حزب‌اللهی نگاه شده و در آن نویسنده در راستای تقویت این جبهه گاهی به نقد هم پرداخته که اثر را خواندنی کرده است. این کتاب نیز از جمله کتاب‌هایی است که در نمایشگاه در دسترس مخاطبان خواهد بود و ۱۳ هزار تومان قیمتی است که پشت جلد آن درج شده است.
دانيال : جوانان دين گريز نشده اند ،‌كار فرهنگی بلد نيستيم
بچه هياتی ها بخوانند : آيت الله بهجت می فرمايد: حسينی بشويد نه هياتی ! زيرا اگر هم هيئتی بشويد ، حسين تان را آنگونه كه خود دوست داريد و باب ميلتان است می سازيد و هر كس با ميل شما مخالف باشد می گوييد با حسين (ع) مخالف است ولی اگر حسينی باشيد هيئت و رفتارتان را بر مبنای حسين (ع) می سازيد ! هيئتی شدن كاری ندارد كافيست ريش بگذاريد و با پيراهن مشكی از اين هيئت به آن هيئت برويد ! حسينی شدن است كه مشكل است .

حقایقی شگفت انگیز درباره مک‌ دونالد

صفحــــه دوم

مک‌ دونالد و محیط زیست

شرکت ها در قبال محیط زیست نیز مسئول هستند و نباید به آن ها به عنوان یک ابزار بنگرند. این مساله از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا منعکس کننده تصویر شرکت و احساس و ادراک مشتریان آن شرکت است. برای مثال طی یک نظرسنجی از سوی وال استریت ژورنال ۵۳ درصد از مردم به دلیل مسائل و مشکلات محیطی مربوط به محصول یا تولید کننده از خرید آن محصول امتناع می‌ کنند. جدی ترین نگرانی محیطی نسبت به مک‌ دونالد این است که این شرکت برای ایجاد یک چراگاه وسیع در برزیل به تخریب جنگل‌ های بارانی ان منطقه اقدام کرده است. این اقدام نه تنها موجب از بین رفتن منابع طبیعی می‌ شود بلکه بر گرم شدن کره زمین نیز تاثیرگذار است، زیرا جنگل‌ های بارانی نقش مهمی در مکانیزم جذب دی اکسید کربن هوا دارند.

مک‌ دونالد همچنین سالانه از میلیون ها تن بسته‌ب ندی استفاده می‌ کند که تنها برای چند دقیقه مورد استفاده قرار می‌ گیرند. به طور معمول بسته‌ بندی‌ های پلی‌ استر مورد استفاده برای محصولات مک‌ دونالد موجب از بین رفتن گازهای لایه ازن می‌ شود. انتقاد دیگری که از این شرکت می‌ شود مربوط به تولید میزان بالای زباله آن است. هر رستوران مک‌ دونالد در آمریکا روزانه به طور متوسط نزدیک به ۱۱۰ کیلوگرم زباله تولید می‌ کند که با توجه به تولید ۴۱۰ کیلوگرمی زباله از طرف مراکز توزیع منطقه‌ ای شرکت، تعداد زیاد شعبه‌ های این شرکت در سراسر دنیا و هزینه بالای از بین بردن این میزان زباله به اهمیت بالای این موضوع می‌ توان پی برد.

نقض حقوق کارگران

یکی دیگر از انتقاداتی که همواره مک‌دونالد با آن مواجه بوده مربوط به شرایط کار و سیاستهای این شرکت در قبال کارکنانش است. این شرکت دارای بیش از یک و نیم میلیون نفر کارمند در سراسر دنیاست که بیش از نیمی از آنها افراد زیر ۲۱ سال هستند. سیاست شرکت در استخدام افرادی با این محدوده سنی به این معناست که بیش از نیمی از کارکنان مک‌دونالد از حداقل حقوق برخوردار هستند. وارد شدن عبارت McJOB در سال ۲۰۰۳ در فرهنگ لغت وبستر که به معنی نوعی از کار با حقوق پایین است نیز بیانگر این موضوع است.

mc jobs

 Mc job به معنی شغلی با درآمد پایین است

یکی دیگر از مشکلاتی که کارکنان این شرکت با آن مواجه هستند کار در شرایط نامناسب، تبیض نژادی، بالا بودن غیر قانونی ساعت کار و پایین بودن شرایط بهداشتی و ایمنی در محیط کار است. البته به دلیل عدم وجود اتحادیه‌ های کارگری در درون مک‌ دونالد، اقدامی در خصوص تغییر شرایط کارکنان این شرکت صورت نگرفته است. بر اساس نظریه سهامداران میلتون فریمن، نیازها و انتظارات کارکنان به اندازه انتظارات مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

کودکان قربانی سیاست های بازاریابی مک‌ دونالد

اریک اسکلوسر (Eric Schlosser) در کتاب خود با نام “ملت وابسته به فست‌ فود” که در سال ۲۰۰۱ به چاپ رسید به انتقاد از سیاست های بازاریابی مک‌ دونالد پرداخت. به عقیده وی این شرکت با ایجاد سیاست های بازریابی به تقلید از شرکت والت دیزنی و ایجاد شخصیت هایی مانند دلقک رونالد مک‌ دونالد و همراهش برای جذب بازار کودکان تمرکز ویژه‌ ای کرده است. به عقیده کارشناسان بازاریابی این اقدام نه تنها موجب جذب کودکان، بلکه خانواده‌ های آنها نیز می‌ شود. از همه مهمتر این تاکتیک موجب حفظ محبوبیت این برند در دوره بزرگسالی و ایجاد نوعی حس نوستالژی در میان افراد خواهد بود.

دلقک مک دونالد

دلقک رونالد مک‌ دونالد، شخصیت محبوب کودکان

به عقیده اسکلوسر، مک‌ دونالد با نفوذ در میان مدارس از طریق اسپانسرشیپ موفق به کاهش مالیات‌ های خود شده است. بر اساس منابع وی ۸۰% کتاب هایی که از سوی فرد یا موسسه‌ ای مورد حمایت مالی قرار می‌ گیرند حاوی مطالبی به سود حمایت کننده کتاب هستند و مسلما مک‌ دونالد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به عقیده نویسنده بی احترامی به حامیان مالی در مدارس با مجازات همراه خواهد بود. یکی از این موارد مربوط به دانش آموزی به نام مایک کامرون بود که به دلیل پوشیدن لباسی به رنگ آبی (که نماد شرکت پپسی، رقیب کوکاکولا است) در روز کوکاکولا (Coke Day) و هماهنگ نبودن با لباس مشکی و قرمز دیگر دانش‌ آموزان، از تحصیل معلق شد.

مک دونالد. کودکان

با توجه به انتقادات موجود و تلاش های مک‌ دونالد در جهت رفع کمبودها و بهبود شیوه عملکرد (بر اساس ادعای مدیران شرکت) واضح است که سیاست های اخلاقی این شرکت تنها در حد شعار بوده و اقدامی تاثیرگذار در جهت تغییر و بهبود شرایط از سوی شرکت صورت نکرفته است. بیشتر تلاش ها حالت توصیفی داشته و بر اساس اهداف آینده ترسیم شده است و نه آنچه تا کنون انجام شده است. به عبارت ساده تر تلاش های این شرکت بیشتر در جهت امیدوار نگه داشتن مردم به بهبود شرایط در اینده است تا مطمئن ساختن آنها.

 

ارتباط با ماسون‌ ها

یکی از موضوعاتی که بسیاری به وجود آن اعتقاد دارند، ارتباط این شرکت (همانند بسیاری از غول‌ های چند ملیتی) با گروه فراماسونری است. بسیاری شکل خاص لوگوی این شرکت را یکی از نشانه‌ های فراماسونری بودن این شرکت می‌ دانند. به عقیده این افراد لوگوی مک‌ دونالد تنها بیانگر حرف M نبوده و به نوعی بیانگر علامت خاص فراماسون‌ ها است.

برخی دیگر نیز معتقدند اگر لوگوی مک‌ دونالد را ۹۰ درجه در جهت عقربه‌ های ساعت بچرخانید شباهت بسیاری به عدد ۳ خواهد داشت. این شماره بخشی از عدد ۱۳ و معروف فراماسون‌ ها است. از طرف دیگر خود حرف M  هم سیزدهمین حرف انگلیسی به شمار می‌ رود.

 

مک‌ دونالد، یکی دیگر از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی

افتتاح اولین شعبه مک‌ دونالد در اسرائیل به سال ۱۹۹۳ در تلاویو باز می‌ گردد. این شرکت دارای ۸۰ رستوران و ۳۰۰۰ کارمند اسرائیلی است. مک‌ دونالد نیز همانند دیگر شرکت های بزرگ آمریکایی یکی از حامیان بزرگ اسرائیل به شمار می‌ رود. جک ام. گرینبرگ (Jack M. Greenberg) که ریاست این شرکت را بر عهده دارد مدیر افتخاری اتاق بازرگانی مشترک آمریکا-اسرائیل و موسسه Metropolitan Chicago است. بر اساس وبسایت صندوق سرمایه‌ گذاری یهودیان شرکت Metropolitan Chicago شرکت مک‌ دونالد یکی از حامیان اصلی این صندوق به‌ شمار می‌ رود. این شرکت از طریق کمیته اسرائیلی خود در این صندوق در راستای حفظ و تقویت حمایت اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک آمریکا از اسرائیل در تلاش بوده و به مانیتورینگ و در صورت لزوم پاسخ به پوشش رسانه‌ ای اسرائیل مشغول است.

قدردانی یهودیان

قدردانی انجمن یهودیان شیکاگو از حمایت های گسترده مک‌ دونالد

صندق سرمایه‌ گذاری یهود مجری برنامه مسافرت تابستانی خانوادگی به اسرائیل است. در این برنامه خانواده‌ ها به بازدید از پایگاه‌ های نظامی اسرائیل و ملاقات با سربازان اسرائیلی می‌ پردازند. این صندوق در راستای مشارکت در برنامه اسرائیل سالانه ۱٫۳ میلیون دلار برای توسعه شهرک صهیونیستی Kiryat Gat و برنامه های عمرانی در آن کمک مالی اختصاص داده است.

 

 

مک‌ دونالدز تنها یک ساندویچی نیست !

ورود مک‌ دونالدز نوک کوه یخی است که بقیه‌ آن در آینده‌ ای میان مدت نمایان خواهد شد. نه تنها پرداختن به ورود مک‌ دونالدز تلاشی برای تقلیل انتظارات از توافق نیست بلکه این پوشش خبری از سوی روزنامه‌ های زنجیره‌ ای، کمکی است برای ورود اسب تروایی به نام مک‌ دونالدز به کشور اسلامی مان.
مک‌ دونالدز یک نهاد صهیونیستی تمام عیار است که درآمد سه و نیم میلیارد دلاری در سال، برای آن‌ ها، تنها از موفقیت‌ های جانبی فعالیت‌ شان قلمداد شده و بخش عمده‌ ای از هزینه‌ های عملیاتی ایشان از طریق این درآمد تامین می‌ شود. هنگامی که از تاسیس یک شعبه از مک‌ دونالدز صحبت می‌ کنیم، باید این نکات را به صورت ویژه مورد توجه قرار بدهیم:

۱- با بیش از پانصد شعبه‌ فعال در سراسر جهان، مک‌ دونالدز در کنار استارباکس، عملا، یک رصدخانه‌ فوق پیشرفته‌ تحولات اجتماعی در سراسر جهان می‌ باشد که با تمسک به آنالیز‌های بسیار پیشرفته‌ رفتارشناسی و بازخورد سنجی، در خوشبینانه‌ ترین حالت، دست کم در مقام یک پایگاه نظرسنجی ناخودآگاه به انجام فعالیت می‌ پردازد.

Unicode

2- مک‌ دونالدز به بهانه‌ لزوم آموزش همیشگی مدیران شعبه‌ ها و صاحبان نمایندگی‌ ها و کارگران و آشپز‌ها، امکان‌ آمد و شد بسیاری افراد و جاسوس‌ های حرفه‌ ای را به تمام کشورهای اروپایی و آسیایی در لباس مدرس و آموزنده‌ فنون‌ کار و مدیریت، فراهم آورده است و همچنین، امکان فرا خواندن کارگران و خدمه و صاحبان نمایندگی‌ ها را به بهانه‌ آموزش و دوره و غیره، به آمریکا و آلمان، آن هم بدون برانگیختن حساسیت نهاد‌های امنیتی کشور هدف، مهیا نموده و در این اثنا به جذب عناصر سست اندیش و ساده‌ انگار برای انجام مقاصد اربابان خود می‌ نماید. البته نباید هم از نهادی که با کشورهای دوست چنین برخوردی از خود نشان می‌ هد، انتظار برخوردی متفاوت را نسبت به کشور ما داشت که بزرگترین دشمن آن‌ ها به شمار می‌ رود.

 

۳- سیستم حسابداری آنلاین مک‌ دونالدز که بدون شک، جزو بالاترین سطوح کدگذاری‌ داده‌ ها در تمام دنیا می‌ باشد، به صورت استندبای و به عنوان یکی از معابر امن تبادل اطلاعات محرمانه در سطح بین‌ الملل، همواره آماده‌ خدمت است. همچنین، به دلیل حجم انبوه داده‌ های واقعی حسابداری که به صورت روزانه از همین مجرا در حال تبادل می‌ باشد، عملا ردگیری داده‌ های محرمانه که ممکن است در طول سال تنها چند ده بار نیاز به تبادل آن‌ ها به وجود بیاید، عملا غیر ممکن می‌ شود.

 

۴- برخلاف داشتن تکنولوژی‌ های بالای اطلاعاتی، مک‌ دونالدز در برخی از کشورها به صورت تعمدی از سیستم مالی شلخته‌ ای بهره می‌ برد. این شرکت حتی به بهای فدا کردن فاکتورهای بهره‌ وری، امکان نقل و انتقال‌ های نقدی پول و پولشویی‌ های فراوان و پراکنده را در کشورهای مختلف پدید می‌ آورد. به این ترتیب که در هنگام نیاز، حجم قابل توجهی منابع نقد را تنها در مدت چند روز، برای مثال در اختیار ایادی انقلاب رنگی در جمهوری گرجستان قرار می‌ دهد.

 

۵- با گسترش استفاده از اینترنت از طریق گوشی‌ های هوشمند و اپلیکیشن‌ های چک این و خدمات‌ هات اسپات‌ ها، مک‌ دونالدز و بسیاری دیگر از فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای وابسته به نظام سلطه، با در اختیار گذاردن اینترنت و وای فای رایگان برای مشتریان و ترغیب ایشان به استفاده از گوشی‌ های خود در این مکان‌ ها، عملا نیاز به پرواز پرهزینه‌ پهپاد‌ ها بر فراز شهرها را در کلان‌ شهرها  از بین برده‌ اند. ایشان حتی بدون کوچک‌ ترین اطلاع خدمه‌ آن شعبه و مستقیما از مرکز، اقدام به تخلیه‌ اطلاعاتی دستگاه‌ های هوشمند مشتریان و حتی رهگذران می‌ نمایند. پیش‌ بینی می‌ شود که افشاگری‌ های ویکی لیکس در خصوص اتاق‌ های سفیدی که بر بام سفارت‌ های آمریکا در بعضی از پایتخت‌ های مهم جهان قرار دارند، کم‌ کم دامنه‌ بیشتری از ابعاد این اقدامات را آشکار کند. گرچه نمی‌ توان کاملا هم نسبت به نیت امثال اسنودن و آسانژ خوشبین بود.
بنابراین، باید توجه ویژه داشته باشیم یک شعبه مک‌‌ دونالدز، به هیچ عنوان تنها یک ساندویچی دوست داشتنی نیست که نمایندگی آن به یک فرد علاقه‌مند به کارآفرینی اعطا شده باشد. گرچه، این منافاتی با این واقعیت ندارد که بیشتر نمایندگی‌ های مک‌ دونالدز در سطح جهان، کاملا بدون ارتباط با موضوعات عنوان شده باشند. در واقع، باید توجه داشت که اینگونه نیست که هر شعبه از مک‌ دونالدز یک پایگاه جاسوسی پیشرفته باشد. بلکه، به صورت بالقوه، امکان تبدیل شدن به یکی از آن پایگاه‌ ها را دارد. همچنین، به صورت بالفعل نیز ناخودآگاه به عنوان پوششی برای این‌ گونه عملیات به کار گرفته می‌ شود.

 

 

هدف؛ تغییر رفتار عملی و معنادار

شاید کمی باور این موضوع سخت باشد که ورود این شرکت‌ ها به ایران، بتواند قدرتی مانند جمهوری اسلامی ایران را مجبور به تغییر رفتار کند. ما عموما این‌ گونه می‌ پنداریم که چون در دفاع مقدس که نام آن را جنگ سخت یا جنگ کلاسیک گذارده‌ ایم، سربلند بوده‌ ایم، اکنون و در جنگ کنونی کاری به مراتب ساده‌ تر داریم؛ شاید استدلال ما این باشد که نام این جنگ، جنگ نرم است و قاعدتا باید جنگ نرم از جنگ سخت بسیار ساده‌ تر باشد. اما بهتر است این‌ گونه تصور کنیم که اگر جنگ سخت را قطع کردن چند درخت با تبر تصور کنیم، باید جنگ نرم را معادل با فرسایش تدریجی چندین کیلومتر مربع دشت بدانیم. بهتر است به این موارد نیز توجه ویژه شود:

 

۱- از سال‌ ها پیش و در عملیاتی از پیش طراحی شده، هالیوود به تبلیغ سبک زندگی غربی در ایران و جهان پرداخته است. از این طریق، یک تقاضای ذهنی برای مزه کردن سیب‌ زمینی سرخ کرده و همبرگر مک‌ دونالدز و پوشیدن شلوار لی اصل در بین مردم پدید آمده. اتفاقا بنده با این روزنامه‌ های زنجیره‌ ای در این مورد موافقم که در صورت نرسیدن این برندها به ایران ممکن است در بالای شهر تهران و اصفهان و تبریز و مشهد و برخی شهرهای دیگر حتی نوعی از سرخوردگی به وجود بیاید. اما نکته تاسف‌ بارتر این است که در صورت ورود این برندها به ایران، آنها خود را به صورت یک قدیس دوست داشتنی به مردم معرفی خواهند کرد. ما شاهد خواهیم بود که انبوهی از اقدامات خیرخواهانه و عام‌ المنفعه از سوی این شرکت‌ ها و با سر و صدای زیاد به راه انداخته شود.
در چنین شرایطی، خنده‌ دار خواهد بود اگر به مردم بگوییم این ساندویچ‌ فروش خداپرست و خیرخواه و دوست داشتنی، یک جاسوس بی‌ رحم است. فراتر از آن، در آن هنگام باید برای نشان دادن ابرویی که بالای چشم این شرکت‌ ها است، نخست تلاشی دامنه‌ دار را برای متقاعد نمودن افکار عمومی خود بنماییم. اگر باور این موضوع سخت به نظر می‌ رسد، به نقل قولی که از مقامات روسی در پی تعطیلی اجباری چهار شعبه مک‌ دونالدز در روسیه ایراد شده دقت کنید که گفتند: «این اقدام می‌ تواند سرآغاز یک چرخش تاریخی باشد.» بله! در آن هنگام، ما برای بسیاری مسائل مجبور خواهیم شد که به نظرات این شرکت‌ ها احترام بگذاریم. باید توجه داشته باشیم که دامنه این نفوذ به عمیق‌ ترین مسائل داخلی ما نیز کشیده خواهد شد.

 

۲- ورود این شرکت‌ ها به یک کشور، نیاز به چندین پیش‌ زمینه تکنیکی دارد که می‌ توان از جمله آن به تسهیل در مناسبات بانکی و همسان‌ سازی قوانین مالیاتی و قوانین کار و یا به رسمیت شناختن نسخه ویژه‌ ای مقررات مربوط به مالکیت معنوی یا همان کپی‌ رایت اشاره نمود. البته در بدو ورود، آنها در خصوص این مسائل اصلا سخت‌ گیر نخواهند بود. اما رفته رفته، این شبیخون‌ های اقتصادی را در قالب هدیه‌ هایی ارزشمند به ما معرفی خواهند کرد و امتیاز هنگفتی را که از ما دریافت خواهند را بزک کرده و به عنوان حاتم‌ بخشی ویژه‌ ای از سوی اقتصاد جهانی به ایران، به ما خواهند خوراند. همان‌طور که پیشتر اشاره شد، در آن هنگام، هرگونه مقاومت در برابر این جنایات اقتصادی، مستلزم تحمل هزینه‌ هایی خواهد بود که افکار عمومی بر نظام تحمیل خواهد نمود.

 

۳- اما اینکه این تغییر رفتار دقیقا چگونه پیاده‌ سازی می‌ شود، خود داستانی طولانی است. به صورت بسیار فشرده می‌ توان به این مصداق اشاره نمود که ممکن است ما به واسطه گشایش حساب‌ های مختلط ارزی- ریالی، به عنوان یکی از لازمه‌ های فعالیت شرکت‌ های زنجیره‌ ای چند ملیتی، نیازمند به برقراری نوع خاصی از روابط فاینانس و یا اعتباربخشی و کردیت با بانک جهانی شویم. پشت-‌بند آن، صندوق بین‌المللی پول هم در نقش دایه مهربان تر از مادر، رابطه مستقیمی را ولو با عده معدودی فعال اقتصادی بی‌ بصیرت برقرار خواهد کرد.
کافی است در آن هنگام نیز مسئولینی داشته باشیم تا آب خوردن مردم هم در گرو برقراری روابط کردیت با صندوق بین‌ المللی پول چه در سطح خرد و چه در سطح بانک‌ های عامل بزرگ کشور تلقی شود!  آنگاه، خواهید دید که چگونه و به طرفه‌ العینی، ما هم به عنوان آخرین کشوری که حیثیت و شرف خود را با مصلحت صندوق بین‌ المللی پول تعیین نمی‌ کرد، به خیل کشور‌هایی خواهیم پیوست که همچون یونان و ارمنستان و آذربایجان و مجارستان و اوکراین، حقیقتا حتی آب خوردنشان هم منوط به جلب رضایت کدخدا خواهد بود.

McDonalds

مک‌ دونالدز در سطح کلان بر اقتصاد کشورهای هدف تاثیر بسزایی می‌ گذارد

هنگامی که شرکت مک‌ دونالدز در یک کشور ریشه می‌ دواند، در صورتی که با توجه به واقعیت‌ های بازار، بتواند به شیوه‌ ای پایدار در آن باقی بماند، تازه ابتدای کار انجام ماموریت‌ های اقتصادی او فرا می‌ رسد. با توجه به نکاتی که در زیر به آنها اشاره می‌ شود، می‌ توان متوجه شد که شرکت مک‌ دونالدز به عنوان پیشقراول، و دیگر شرکت‌ ها به عنوان بدنه اصلی، تا چه حد با رخنه به اقتصاد یک کشور، امکان تخریب آن اقتصاد را به دست می‌ آورند.

 

۱- با وجود اینکه بارها و بارها اثبات شده که کیفیت غذایی «مک‌دونالدز» و «برگر کینگ» و «دومینوز» و «هات» و «این اند اوت» و «ساب-وی» و «استار- باکس» و دیگر اعضای لیگ جهانی کترینگ‌ ها و فست فودها بسیار نازل بوده و حتی در مقایسه با ابتدایی‌ ترین روش‌ های تولید مواد اولیه مورد استفاده این شرکت‌ ها، فلور میکروبی گاه تا ۱۰۰برابر نیز بیش از حد نرمال می‌ باشد، بسیاری از این شرکت‌ ها، تا حد ممکن از هرگونه تامین مواد اولیه و یا فرآوری گسترده آنها در کشورهای مصرف‌ کننده، خودداری می‌ کنند. بهانه همیشگی آنها هم حفظ کیفیت محصولات، مبتنی بر اصول ریتیل (Retaill) و مرچندایزینگ (Merchandising)، (فروش زنجیره‌ ای مواد مصرفی) می‌ باشد. این اقدام آنها مستقیما باعث خروج ارز از آن کشور و نهادینه نشدن و بومی نشدن صنایع بالادستی از جمله کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی در طیفی وسیع، از محصولات پروتئینی گرفته تا غلات می‌ گردد. در واقع از این طریق، آنها از یک‌ سو به تعداد فراوانی کارمند و کارگر بومی آن کشور حقوق پرداخت می‌ کنند؛ اما در قبال این مبلغ تزریق شده به بازار، محصول دارای ارزش افزوده قابل توجهی به آن بازار وارد نمی‌ شود. علاوه بر این، سود ناشی از فعالیت اقتصادی که در صورت بومی بودن منجر به سرمایه‌ گذاری مجدد احتمالا در صنایع وابسته بالادستی و یا پایین‌ دستی از جمله بسته‌ بندی و چاپ و یا حمل و نقل می‌ شد، از کشور هدف خارج می‌ گردد.
مهم‌ ترین نتیجه این اقدام‌ ها عبارت خواهد بود از تورم و تبعات ناشی از خرید کالاهای با ارزش افزوده واقعی پایین، که روی دست کشور مصرف‌ کننده می‌ ماند.

۲- از دیگر سو، باید به توان خارق‌ العاده رقابتی این غول‌ های صنایع زنجیره‌ ای نیز کاملا توجه داشت. در حال حاضر، قیمت ارزان‌ ترین و ساده‌ ترین ساندویچی که می‌ توان در تهران خریداری کرد دستکم دو هزار و پانصد تا سه هزار تومان است. این مبلغ در صورت سفارش یک بطری نیم لیتری نوشابه گازدار، به راحتی به سقف چهار هزار تومان هم خواهد رسید. این در حالی است که طبق محاسبه بنده، یک پکیج کومبو که توسط مک‌ دونالدز ارائه می‌ شود و برای مثال می‌ تواند شامل یک لیتر نوشابه گازدار و یک ساندویچ همبرگر و یکصد و پنجاه گرم سیب‌ زمینی سرخ کرده باشد، حتی اگر مک‌ دونالدز نزدیک به هفت درصد نیز از قبل آن سود دریافت کند، باز هم نهایتا تقریبا معادل با چهار هزار و پانصد تومان خواهد بود. علاوه بر این شایان ذکر است که مک‌ دونالدز برای تسخیر بازار و به اصطلاح، دانه‌ پاشی برای شکار بازار، حاضر خواهد بود همین محصول را ولو با ضرر و ارزانتر نیز در ایران به فروش برساند. حال این نکته باید در نظر گرفته شود که این شرکت، تنها در حکم پیشقراول لشکر شرکت‌ های زنجیره‌ ای است. اگر پای مک‌ دونالدز به ایران باز بشود، باید در اندک زمانی منتظر دیگر فست‌ فودها و کافی‌ شاپ‌ ها و در زمان بسیار کوتاهی پس از آن نیز منتظر نمایندگی‌ های شرکت‌ های زنجیره‌ ای تولید و فروش پوشاکی از قبیل «آدیداس» و «نایک» و «پومای» آلمانی و یا «گپ» و «نارت» و «لی» و «دولچه‌ اند گابانا» و «لیوایز» آمریکایی و اسرائیلی و بین‌ المللی باشیم. ناگفته پیدا است که اگر ما بی‌ محابا درب‌ های بازار کشور را به روی این غول‌ های صنعتی بگشاییم، حکایت توان رقابت صنایع داخلی ما در برابر ایشان، حکایت سرخپوست‌ هایی خواهد بود که بدون استفاده از اسب و توپ و تفنگ و شمشیرهای با آلیاژهای پیشرفته، در برابر لشکر تا به دندان مسلح انگلیسی و اسپانیایی و فرانسوی مقاومت می‌ کردند.
نتیجه این خواهد بود که همین ته مانده صنایع کوچک و متوسط ما نیز به یغمای پنج به اضافه یک و شرکایشان خواهد رفت. ما مواجه خواهیم بود با سیل ساندویچ‌ فروش‌ ها و کشاورزان و دامداران و دوزندگان لباس بیکار و آنگاه باید خود را کم‌ کم آماده اجرای برنامه‌ های نفت در برابر غذا کنیم. اگر سر سوزنی فکر می‌ کنید که این نگاه اندکی بدبینانه است، باید عرض شود که این جمله‌ های آخر، تنها با تغییر ضمیر افعال آن، به پورتفولیوی شورای روابط خارجی آمریکا در خصوص اقتصاد ایران تبدیل می‌ شود. این سیاست‌ ها با مدیریت بیلدربرگ و با همکاری موسسه دیسیس (DISIS) تدوین گردیده است و بخشی از آن بر پایه پژوهش‌ های موسسه هوور دانشگاه استنفورد می‌ باشد که زیر نظر عباس میلانی روی پروژه «دموکراتیزه کردن ایران و اعطای بازار آزاد به ایران» کار می‌ کند!
گفتنی است بخشی از بودجه این پژوهش‌ ها توسط شرکت لاکهید مارتین و کوکاکولا و مک‌ دونالدز و از طریق هدیه به موسسه دیسیس تامین شده که موضوع فعالیت آن بررسی و پژوهش بر روی راهکارهای بهبود و ارتقای امنیت منافع استراتژیک آمریکا و متحدانش در خاورمیانه و با تمرکز روی ایران می‌ باشد.

 

جمع‌بندی

مک‌ دونالدز یک اسم رمز است. مک‌ دونالدز یعنی مستحل شدن نظام در هزارتوی اقتصاد جهانی. افتتاح اولین شعبه مک‌ دونالدز در ایران یعنی ورود اولین دز ویروسی مهلک که بدنه اقتصاد و سیاست ایران هیچ پادزهری در خود برای مقاومت و مبارزه با آن ندارد. آمدن مک‌دونالدز در ایران، یعنی کامل شدن آخرین حلقه زنجیر محاصره کشور. این حلقه همان حلقه‌ ای است که تاکنون به فضل خدا و با حسن کیاست رهبر‌ عظیم‌ الشأن، تنیده نشده است. اما اگر به این اتفاق تن بدهیم، باید بدانیم که سنت الهی و قوانین الهی پابرجا هستند و صرفا چون دشمن ما نیت شر دارد، خداوند تلاش ایشان را بی‌ نتیجه نخواهد نمود. این ما هستیم که باید هوشیار باشیم. جان کلام اینکه، چه باور بکنیم و چه نه، اگر تنها نتیجه مذاکرات ده دوازده ساله برای غرب، این باشد که بعد از چند دوره تحریم و همچنین کارشکنی‌ های خیره‌ کننده داخلی در خصوص زمین‌ گیر کردن صنعت و کشاورزی ایران، توانسته باشند شرایط عینی و ذهنی را برای ورود امثال مک‌ دونالدز گرفته تا صندوق بین‌ المللی پول فراهم نمایند، تلاش‌ های ایشان و عمال داخلی آنها به هیچ وجه بی‌ ثمر نبوده و به موفقیت بزرگی دست یافته‌ اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code