نویسنده دانیال روحانی
اگه با من كاری داشتيد با اين شماره تماس بگيريد 09378641406
به گزارش گروه فرهنگی رویکرد،تابناك ، تسنيم انتشارات «عماد فردا» با عناوین متعددی از تازه‌ترین آثارش از جمله حزب‌اللهی افراطی به نمایشگاه بیست و هشتم کتاب می‌آید. حزب‌اللهی افراطی» نام یکی از زيباترين کتاب‌های این انتشارات است که علی روحانی آن را نوشته و در این کتاب با نگرشی خاص به جبهه مذهبی حزب‌اللهی نگاه شده و در آن نویسنده در راستای تقویت این جبهه گاهی به نقد هم پرداخته که اثر را خواندنی کرده است. این کتاب نیز از جمله کتاب‌هایی است که در نمایشگاه در دسترس مخاطبان خواهد بود و ۱۳ هزار تومان قیمتی است که پشت جلد آن درج شده است.
دانيال : جوانان دين گريز نشده اند ،‌كار فرهنگی بلد نيستيم
بچه هياتی ها بخوانند : آيت الله بهجت می فرمايد: حسينی بشويد نه هياتی ! زيرا اگر هم هيئتی بشويد ، حسين تان را آنگونه كه خود دوست داريد و باب ميلتان است می سازيد و هر كس با ميل شما مخالف باشد می گوييد با حسين (ع) مخالف است ولی اگر حسينی باشيد هيئت و رفتارتان را بر مبنای حسين (ع) می سازيد ! هيئتی شدن كاری ندارد كافيست ريش بگذاريد و با پيراهن مشكی از اين هيئت به آن هيئت برويد ! حسينی شدن است كه مشكل است .

حقایقی شگفت انگیز درباره مک‌ دونالد

Mcdonalds1

در حالی که قرار بود توافق هسته‌ ای زمینه آزاد سازی ۱۵۰میلیارد دلار از دارایی‌ های بلوکه شده ایران را فراهم کند، یک جریان خاص سعی دارد سقف انتظارات از توافق را به چشیدن طعم سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر مک دونالد تقلیل دهد!
«جهان به‌ ایران سلام کرد»! «خجسته باد این پیروزی»! «پیروزی بدون جنگ»! «آغاز عصر ایرانی»! «ایران بر قله توافق»! «پیروزی استقامت، شکست‌ تحریم»! «جهان تغییر کرد»! «پیروزی تاریخی ملت ایران»! «گل‌ صدبرگ توافق‌ شکفت!» کلید تدبیر قفل تحریم‌ ها را گشود»! «خورشید درخشان شد، تا باد چنین بادا»! «دنیا به احترام ایران ایستاد»! «کلید چرخید، ایران خندید»! «تدبیر کارساز شد، توافق تاریخی»! «فتح‌ الفتوح دیپلماسی ایران»! «پیروزی ایران در جنگ اراده‌ ها»! «تثبیت ایران هسته‌ ای با ایستادگی ملت»! «تاریخ ورق خورد»! و… اینها تنها چند نمونه از تیترهای پر طمطراقی است که پس از پایان مذاکرات هسته‌ ای در وین، رسانه‌ های داخلی انتخاب کرده و به خورد مخاطبان خود دادند. محتوای تحلیل‌ ها و گزارش‌ ها و اظهارات نیز در این زمینه همگی حاکی از اتفاقی بزرگ و تاریخی و فتح الفتوح است! در حالی که تا چندی پیش این رسانه‌ ها و برخی از دولتمردان از آزادسازی ۱۵۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در خارج می‌ گفتند و نوید گشایشی عظیم را در پی توافق هسته ای می‌ دادند اما به ناگاه اعلام شد که این مبلغ کمتر از ۳۰ میلیارد دلار است و خیلی هم نباید انتظار معجزه داشت!
اما روند ماجرای دستاوردهای این توافق به اصطلاح تاریخی با گذشت زمان به مسائل قابل تامل‌ تری نیز رسیده است. در حالی که کشور از مشکلات مختلف بسیاری رنج می‌ برد و دولتمردان مدعی بودند با حصول این توافق همه مشکلات -از سرمایه گذاری گرفته تا اشتغال زایی و حتی محیط زیست و آب شرب!- حل خواهد شد، جریانی مرموز در حال تنزل و تقلیل مطالبات و انتظارات بحق مردمی به مسائلی سخیف و انحرافی است.

 

کلید چرخید، سیب زمینی سرخ کرده رسید؟!

جالب‌ ترین این موارد را می‌ توان در موضوع حضور برند غذایی مک دونالد دید. مک دونالد یک شرکت مواد غذایی آمریکایی است که سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر معروف‌ ترین محصولات آن است. مک دونالد یکی از اصلی‌ ترین نمادهای سبک زندگی آمریکایی به شمار می‌ رود.
یک سایت خبری که مدعی حمایت از دولت نیز هست روز گذشته در خبری قابل تامل خبر مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو را به شایعه حضور مک دونالد در ایران پیوند زده و آدرس این مرکز را برای کسب مجوز ارائه می‌ کند و اینگونه تیتر می‌ زند؛ «مک دونالد» اگر به ایران بیاید چگونه باید «نشان حلال» دریافت کند؟
اما از این جالب‌ تر تحلیل یک روزنامه زنجیره‌ ای از این قضیه است. این روزنامه در تحلیل خود خواستار دامن نزدن به این قضیه می‌ شود چرا که به زعم این روزنامه، آرزوی حضور مک دونالد در ایران بسیار بزرگ است! و ممکن است محقق نشده و باعث سرخوردگی مردم شود!
این روزنامه در شرح این ماجرا می‌ نویسد؛ «می‌ شنویم که مک‌ دونالد می‌ خواهد به ایران بیاید یا اپل برای نمایندگی ایران در حال مشورت با مقامات آمریکایی است. درست برخلاف تمام آنچه در دنیای تجارت می‌ گذرد و معمولا رسیدن به نمایندگی، شرایط پیچیده و سختی دارد که از خیالبافی تا واقعیت، فاصله زیادی بین «شدن» و «نشدن» است؛ اتفاقی که انگار در میان تمام خبرهای گشایش و رسیدن و امیدواری بعد از توافق گم شده و هیچ‌ کس حواسش نیست، تمام اینها می‌ تواند در همان فاصله خیالبافی تا واقعیت، ناامیدی و سرخوردگی تازه ایجاد کند، بمب امیدواری منفجر شده، زندگی مردم در یک هفته گذشته نه از لحاظ فیزیکی و واقعیت‌ ها که از لحاظ روانی و پیش‌ بینی برای گشایش‌ ها، زیر و رو شده و همین امیدواری سرخوشانه، بدون در نظر گرفتن واقعیت‌ ها می‌ تواند به همان سرعتی که پخش شده و همه‌ گیر شده، نابود شود و از بین برود»!
این ماجرا به همین دو رسانه ختم نشده و اغلب رسانه‌ های مدعی اصلاحات و حمایت از دولت با ذوق زدگی و آب و تاب خبر انتشار فرم تقاضای ایجاد نمایندگی مک دونالد در ایران را که روی سایت این شرکت قرار گرفته، منتشر کردند و برخی از آنها نیز با شور و شعف درباره زمان این فتح الفتوح گمانه زنی کرده اند!

 

تحلیل تحقیر آمیز دویچه وله

در این میان گزارش دویچه وله آلمان از حضور احتمالی مک دونالد در ایران، زوایای بیشتری از این خط تحقیر آمیز و انحرافی را روشن می‌ کند. این پایگاه در گزارش خود تحت عنوان «آیا تهران هم صاحب مک‌ دونالد می‌ شود؟» حضور مک‌ دونالد را نشانه‌ ای از پایان انزوای ادعایی ایران دانسته و با مقایسه‌ ای معنادار و البته تحقیر آمیز میان جمهوری اسلامی و شوروی سابق می‌ نویسد؛ «در سال ۱۹۹۰ زمانی که کمپانی «مک‌ دونالد» نخستین شعبه‌ اش را در میدان پوشکین مسکو افتتاح کرد، بیش از ۳۰ هزار نفر ساعت‌ ها در برابر در ورودی آن برای خرید همبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌ شده صف کشیدند. تا چند هفته پس از آن نیز مأموران پلیس هر روز باتوم به دست مسئول حفظ نظم صف چندین کیلومتری مقابل این رستوران بودند.۷۰ سال انزوای اقتصادی موجب شده بود تا شهروندان شوروی سابق عطشی فراوان برای چشیدن طعم فرهنگ غربی، در قالب همبرگر و سیب‌ زمینی سرخ‌ شده هم که شده، داشته باشند.در اکتبر همان سال مک‌ دونالد نخستین شعبه خود در چین را نیز افتتاح کرد. رستوران مک‌ دونالد در شهر شنژن، یکی از مناطق تجاری آزاد چین، قرار داشت.با راه افتادن مک‌ دونالد در چین و شوروی، بخشی از فرهنگ آمریکا وارد دو کشوری شده بود که درهایشان تا سال‌ ها به روی فرهنگ غرب بسته مانده بود… آیا آنچه که در سال ۱۹۹۰ در چین و روسیه رخ داد، در سال ۲۰۱۵ در ایران نیز رخ می‌ دهد؟ آیا مک‌ دونالد که در کنار کمپانی‌ هایی نظیر استارباکس به ‌نمادی از فرهنگ آمریکا در جهان تبدیل شده، راهی به شهرهای ایران خواهد یافت؟»
ذوق و شوق عجیب و غریب این جریان داخلی و خارجی که پیوندی آشکار دارند در حالی است که روسیه سال گذشته چهار شعبه مک دونالد از جمله اولین شعبه آن در میدان پوشکین را تعطیل و اعلام کرد بستن این شعب آغاز یک عصر تاریخی است.
فضاسازی و هیاهوی یک جریان کم تعداد اما پر سر و صدا درباره یک شرکت تولید‌کننده همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده نشان می‌دهد موضوع هسته ای، تحریم‌ ها و پرونده‌ های ملی برای آنان اهمیتی نداشته و سقف انتظارات آنان از توافق به اصطلاح تاریخی و ورق خوردن تاریخ، خوردن سیب زمینی سرخ کرده آمریکایی است!
کارشناسان معتقدند دولت برنامه اقتصادی مدون و خاصی برای دوران پساتحریم نداشته و خطر واردات بی‌ رویه محصولات لوکس مانند خودروهای گرانقیمت و… محتمل است. تنزل دادن گشایش اقتصادی به حضور چند برند مشهور و لوکس جهانی در کشور خطی است که جریان فوق در حال فضاسازی درباره آن است. این نوع از گشایش اقتصادی تنها به درد چند صد نفری می‌ خورد که شب توافق سوار بر ماشین‌ های لوکس خود در چند نقطه شمال تهران به دست افشانی پرداخته و رهایی خود از زیر بار تحریم‌ ها را جشن گرفتند!

 

شرکت مک دونالد دارای بزرگترین فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای فست فود در سراسر دنیا است. این شرکت با فعالیت در ۱۱۹ کشور روزانه دارای ۶۸ میلیون مشتری است. تاریخ آغاز به کار این شرکت به ۱۹۴۰ باز می‌ گردد، وقتی که برادران ریچارد و موریس مک دونالد در کالیفرنیا اولین رستوران خود را راه‌ اندازی کردند.

تصمیم آنها به استفاده از “سیستم خدمات رسانی سریع” در سال ۱۹۴۸ پایه و اساس شکل‌ گیری رستوران‌ های فست فود در آینده را رقم زد. البته این سیستم دو دهه پیش از این توسط رستوران زنجیره‌ ای وایت کسل (white castle) مورد استفاده قرار می‌ گرفت اما عرضه غذا در زمانی کوتاه با مک‌ دونالد شناخته شد.

دفتر مرکزی این شرکت در ایالت ایلینویس ایالات متحده واقع شده است. بر اساس آمار موسسه اینتر‌برند در سال ۲۰۱۱ مک‌ دونالد با ارزش سهامی معادل ۳۵,۵۹۳ میلیون دلار و ۶% رشد نسبت به سال ۲۰۱۰ به عنوان ششمین برند تجاری برتر در دنیا شناخته شد.

مک دونالد

مک‌ دونالد، بزرگترین رستوران زنجیره‌ ای فست‌ فود در جهان

در سال ۱۹۶۱ مک‌ دونالد برای اولین بار نام و لوگوی تجاری خود که به شکل قوس‌ های طلایی ((Golden Arches بود و به نوعی سمبل حرف ام به شمار می‌ رفت را ثبت کرد. به عقیده کارشناسان شکل خاص و ترکیب رنگ زرد و قرمز استفاده شده در لوگوی مک‌ دونالد خود یکی از دلایل جذب کودکان به سمت این رستوران است.

برادران مک‌ دونالد اولین شعبه رستوران‌ های زنجیره‌ای خود را با کمک ری کراک (Ray Kroc) در اوریل ۱۹۵۵ در ایالت ایلینویس امریکا افتتاح کردند و این آغازی بود برای گسترش رستوران‌ های زنجیره‌ ای مک‌ دونالد در سراسر دنیا. البته کراک و برادران مک‌ دونالد برای توسعه فعالیت تجاری خود همواره با یکدیگر مشکل داشتند، اما از نقش کراک در موفقیت این نام تجاری در دنیا نمی‌ توان به سادگی گذشت.

مک دونالد۱

لوگوی مک‌ دونالد که به قوس‌ های طلایی معروف است و سمبل حرف ام در زبان انگلیسی است

مک‌ دونالد دارای بیش از ۳۱ هزار شعبه و یک و نیم میلیون کارمند در سراسر دنیاست. این شرکت که به عنوان نماد کاپیتالیسم آمریکایی در جهان شناخته می‌شود با صرف هزینه های سنگین تبلیغاتی در صدد حفظ موقعیت خود به عنوان رتبه اول در حوزه مواد غذایی است.

تمرکز و موفقیت این شرکت در امر تبلیغات را از آنجا می‌ توان درک کرد که بر اساس تحقیقی در سال ۲۰۰۴ عکس دلقک رونالد مک‌ دونالد در میان کودکان شناخته شده‌ تر از تصویر مسیح یا جورج بوش بود.

البته این شرکت دارای برند‌های دیگری مانند Piles café   نیز است. این شرکت با توجه به تعداد زیاد مشتریان خود، برای کسب سود بیشتر و با تقلید از استار‌باکس (Starbucks) به معرفی کافی‌ شاپ مک‌ کافی (McCafe) پرداخت.

اولین شعبه مک‌ کافی در ۱۹۹۳ در ملبورن استرالیا افتتاح شد. با گذشت زمان بسیاری از رستوران‌ های مک‌ دونالد با تقلید از شعبه ملبورن به افتتاح کافی‌ شاپ مک‌ کافی در درون رستوران کردند و برخی از آنها با ۶۰% فروش بیشتر نیز مواجه شدند. در حال حاضر بیش از ۶۰۰ شعبه مک‌ کافی در سراسر دنیا مشغول فعالیت می‌ باشند.

mc donalds

کافی‌ شاپ مک کافی که بعضا در خود رستوران‌ های مک‌ دونالد واقع شده‌ اند

این شرکت برای افزایش مشتریان خود به ایده‌ های بسیاری مانند ایجاد فضای بازی برای کودکان در کنار رستوران و یا تغییر دکوراسیون دست زد. مک‌ دونالد از مدل تجاری جالبی استفاده می‌ کند. این شرکت با خرید و افتتاح رستوران‌ های خود در نقاط مهم شهرها به نوعی در حوزه املاک نیز فعال می‌ باشد. البته این سیاست با توجه به متفاوت بودن شرایط در کشورهای مختلف تغییر می‌ کند.

با وجود اینکه مک‌ دونالد به عنوان یکی از شرکت های بزرگ و به ظاهر موفق دنیا شناخته می‌ شود اما تعداد افرادی که نسبت به نوع فعالیت ها و محصولات این شرکت انتقاد دارند کم نیست. توسعه شرکت ها و محصولاتشان در سطح جهانی اگرچه سود زیادی را برای صاحبان این نوع شرکت ها همراه دارد اما از طرف دیگر داشتن مشتریان و مخاطبان بیشتر مسلما انتظارات زیادی را نیز به همراه دارد، مساله‌ ای که عمدتا تحت تاثیر سود مالی قرار گرفته و زیاد به آن توجه نمی‌ شود و همین موضوع باعث بوجود آمدن و گاها تشدید انتقادات از این شرکت ها می‌ شود. شرکت مک‌ دونالد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

روز جهانی ضد مک دونالد

پس از توسعه مک‌ دونالد در سطح جهانی، رفته رفته برخی مسائل و مشکلات اخلاقی شهرت این شرکت را تحت تاثیر قرار داد و رفته رفته به تعداد معترضان ضد مک‌ دونالد افزود. معترضین حتی روز ۱۶ اکتبر را “روز ضد مک‌ دونالد” نامگذاری کردند. این اعتراضات آنجا خود را نشان داد که در شورش های ضد سرمایه‌ داری در انگلیس، رستوران های مک‌ دونالد اولین جایی بود که مورد حمله قرار گرفت. البته بیشترین آسیبی که به شهرت مک‌ دونالد وارد شد در خصوص دادگاه مک‌لیبل (McLibel) بود. در این پرونده شرکت مک‌ دونالد از فعالانی که به توزیع دست‌ نوشته‌ هایی با موضوع “مشکل مک‌ دونالد چیست” کرده بودند شکایت کرد و انتظار داشت که دادگاه به سرعت حکمی سنگین برای متهمان صادر کند. در عوض این پرونده نزدیک به دو سال و نیم در جریان بود و به یکی از طولانی‌ ترین پرونده‌ های تاریخ قضایی انگلیس تبدیل شد.

اعتراض به مک دونالد
اعتراضات به مک دونالد

مک‌ دونالد، دشمن سلامت انسان

یکی از بیشترین انتقاداتی که مک‌ دونالد طی ۳۰ سال اخیر با آن مواجه بوده مربوط به غذایی است که در رستوران‌ های آن به مشتریان عرضه می‌ شود. منتقدین معتقدند که غذاهای عرضه شده در مک‌ دونالد یکی از عوامل اصلی شیوع چاقی در میان مردم آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته است. مطالعات پزشکی نشان می‌ دهد که میزان افزایش وزن در میان افراد انگلیسی بیش از دیگر کشورهای اروپا در حال بالا رفتن است و یک پنجم از مردم انگلیس به شکل خطرناکی از افزایش وزن رنج می‌ برند ( و این در حالی است که مک‌ دونالد در انگلیس دارای بیش از ۱۲۰۰ شعبه است).

میزان مرگ و میر ناشی از چاقی مفرط در امریکا بش از ۳۰۰ هزار نفر در سال است که درصد بالایی از چاقی افراد ناشی از مصرف غذاهای فست‌ فود است. حال اینکه میزان مرگ‌ و‌ میر ناشی از مصرف سیگار در همین کشور حدود ۴۰۰ هزار نفر است.اینجاست که سهم و نقش مک‌ دونالد به عنوان بزرگترین رستوران فست‌ فود در آمریکا و جهان نمود بیشتری پیدا می‌ کند. پس از بررسی ارزش غذایی محصولات مک‌ دونالد مشخص شد که غذایی مانند بیگ مک (Big Mac ) و یا مرغ سرخ کرده دارای ۹۱۰ کالری، ۴۶ گرم چربی (که ۱۳ گرم آن چربی اشباع شده است) می‌ باشد و این بدان معناست که این شرکت استاندارد های رژیم غذایی آمریکا را رعایت نمی‌ کند. علاوه بر چاقی مفرط، دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی و سرطان نتایج استفاده از چربی زیاد، شکر و نمک است ( موادی که به شکل یکجا و به میزان بالا در محصولات مک‌ دونالد وجود دارند).

تاثیر استفاده‌ از رژیم غذایی مک‌ دونالد در فیلم انتقادی مورگان اسپورلاگ (Morgan Spurlock) به وضوح دیده می‌ شود، جایی که او چیزی جز مک‌ دونالد را در وعده‌ های غذایی خود استفاده نمی‌ کند و در نتیجه با ۱۱ کیلو اضافه وزن، افزایش ۶۰ واحدی کلسترول و از دست دادن کبد خود مواجه می‌ شود. وی دچار سردرد و افسردگی شده و در نهایت به مصرف مک‌ دونالد اعتیاد پیدا می‌ کند.

SUpersizeme

مورگان اسپورلاک در فیلم من دوبرابر (Supersize me)

تاثیر استفاده از محصولات مک‌ دونالد برای کودکان نیز بسیار خطرناک است، حال اینکه این شرکت با تحت تاثیر قرار دادن کودکان از طریق تبلیغات تلوزیونی، وسایل بازی کودکان و از همه مهمتر استفاده از شخصیت دلقک رونالد مک‌ دونالد هر ماه حدود ۹۰ درصد کودکان بین ۳ تا ۹ سال را جذب رستوران های خود می‌ کند.

دلقک مک دونالد۱

دلقک مک دونالد بیش از ۹۰ درصد کودکان را جذب رستوران های این شرکت می کند

افزایش اعتراضات از سوی حامیان حیوانات

جبهه دیگری از اعتراضات از سوی افرادی است که معتقدند که حیوانات نیز همانند انسان ها موجود زنده بوده و شایسته احترام. مک‌ دونالد به دلیل نحوه رفتار با حیوانات قبل از کشتن به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این شرکت بزرگترین ترویج کننده غذاهای گوشتی و بزرگترین مصرف کننده گوشت گاو، دومین مصرف کننده گوشت مرغ در دنیا برای محصولات خود می‌ باشد.هجمه انتقادات مربوط به نحوه برخورد با حیوانات در محل‌ های نگهداری و کشتارگاه‌ های مک‌ دونالد است. بر اساس مطالب ارائه شده در دادگاه مک‌ لیبل، در مرغداری‌ های مک‌ دونالد در فضایی کمتر از یک متر و بدون نور تعداد زیادی از این حیوانات نگهداری می‌ شود که نتیجه آن ۴۴ درصد ناهنجاری و مشکلات دیگر بهداشتی برای این حیوانات است. در محل‌ های دیگر نگهداری حیوانات متعلق به مک‌ دونالد نیز همین شیوه رفتار اعمال می‌ شود. علاوه بر شرایط نگهداری، مک‌ دونالد برای نحوه کشتن حیوانات در کشتارگاه‌ ها نیز با هجمه انتقادات مواجه شده است.

اعتراض مک دونالد

اعتراض به نحوه برخورد مک‌ دونالد با حیوانات

خوراک  Foie Gras برای اشراف و ثروتمندان

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش اعتراض مخالفان مک‌ دونالد شده است مربوط به یکی از غذاهای عرضه شده در این رستوران به نام Foie Gras است.

این غذای گرانقیمت که علاوه بر مک‌ دونالد در رستوران‌ های KFC  نیز عرضه می‌ شود از جگر پرندگان تهیه می شود. برای تهیه این غذا، جگر پرنده باید از چربی زیاد و حجم بالایی برخوردار باشد و از آنجا که در حالت طبیعی امکان وقوع این امر وجود ندارد، حجم بالایی از غذای چرب و دارای روغن بالا به وسیله دستگاه و به زور به پرنده خورانده می‌ شود.

سپس پرنده در قفسی کوچک بدون حرکت قرار داده می‌ شود تا چربی بیشتری در بدن او ایجاد شود. این شیوه رفتار با حیوانات که به شکل بیرحمانه‌ ای صورت می‌ گیرد اعتراضات بسیاری را در پی داشته است.

 

مراحل تولید   Foie Gras

foi-gras
حیوانات در مک دونالد
Foie Gras
۰۵
Foie Gras1
جگر غاز مک دونالد

مقایسه جگر معمولی غاز ( راست) با جگر انباشته شده از چربی (چپ)

غذای گران قیمت و لوکس Foie Gras آماده سرو برای اشراف

Foie Gras2
Foie Gras3

0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code